Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virkon S.  (läst 1397 gånger)

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
Virkon S.
« skrivet: 22 jun-21 kl 19:43 »
Hade tänkt sterilisera mina kupbottnar innan jag använder dessa till avläggare men läser bruksanvisningen på påsen och blir inte speciellt sugen på att öppna den och förgifta närmiljön.
Har Nackakupor så flamning går bort så jag undrar om någon har något annat tips på sterilisering?

Finns hemma,  Star San och Chemipro Oxi som är betydligt mer miljövänligt och tänkte prova detta istället.
Inte lika drastiskt som produkten i rubriken men tar nog död på det mesta ändå.
Vad tror ni om det?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Virkon S.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-21 kl 21:10 »
Du behöver inte vara orolig för Virkon S, inte heller i närmiljön. Det är det mest effektiva medlet mot virus, t ex covid. Men enklare och billigare för en biodlare och också mer effektivt mot amerikansk yngelröta, som ju är sporbildande, är vanlig hypoklorit, alltså Klorin, spä ut det till 1% lösning.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Virkon S.
« Svar #2 skrivet: 22 jun-21 kl 21:47 »
Klorin är nog ett vassare alternativ än de jag använder i bryggningen.

Ska fylla min spruta med detta imorgon och då behövs ingen skyddsutrustning.
Virkon S står det "Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer" på förpackningen och jag har tänkt spruta mina bottnar i ett bostadsområde.
Tror att det skulle bli ett väldigt liv om jag kom med skyddsglas och andningsskydd samt mina syrahandskar bland barn, blir enklare med Klorin eller kanske målarsoda.
Testar Klorin denna gången.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Virkon S.
« Svar #3 skrivet: 23 jun-21 kl 09:14 »
Skulle det inte gå bra med ättiksprit 24% det tar mycket "skit" och är bra för miljön..
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Virkon S.
« Svar #4 skrivet: 23 jun-21 kl 09:35 »
Jag tror inte ättika rår på sporer.
Ska man med säkerhet ta död på sporer så räcker det inte att spruta t ex klorinlösning, utan då måste man applicera medlet under typ en halvtimma, en timma. Alltså inte spruta på elller torka av, utan doppa i balja, eller i en säck eller liknande.

Sedan, för att komplicera litet till, så ska man veta att tar man noggranna prover på bigårdar så hittar man amerikansk yngelröta på säkert 70% av dem. Så det är nästan omöjligt att städa bort den sjukdomen. Sporerna kan ju överleva i 100 år. Den ligger latent, och blossar upp när den får möjlighet.

Möjlighet får den om ett samhälle är svagt och undernärt, och/eller plågat av varroa. Och svaga samhällen blir sedan ofta rövade, och så sprids den. Medan ett friskt samhälle har kraft att direkt städa bort det enstaka yngel som drabbats, innan sjukdomen haft möjlighet att öka stort.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Virkon S.
« Svar #5 skrivet: 23 jun-21 kl 11:12 »
Om man nu jämför olika "huskurer", så är ju klorhaltiga desinfektionsmedel som t ex natriumhypokloritlösning (Klorin) en sak, alkaliska ämnen (natriumkarbonat, förr även kallat målarsoda) en annan sak, och syror (t ex ättika, fosforsyra eller citronsyra) en tredje sak.  De verkar på helt olika sätt och mot olika slags organismer. Det skadar inte att damma av kemi- och biologiböckerna från högstadiet och repetera kurserna innan man tar en funderare på vad som kan tänkas vara mest lämpligt i det fall man har på gång.
Och kom ihåg att INTE blanda olika kategorier av rengörings- eller desinficeringsmedel, det leder mest bara till att de neutraliserar varandra och man får något helt verkningslöst kvar.

 

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Virkon S.
« Svar #6 skrivet: 24 jun-21 kl 22:55 »
Har beslutat mig för att byta ut mina Nackabottnar snarast jag fått dem byggda då varroaeländet har anlänt hit till Umeå.
Det är möjligt att jag tog död på en drottning vid varroabrickans uttagande för tio dagar sedan då bina flög runt och det inte gick att hålla någon reda.

Ska bygga SBR Standardbotten så jag slipper den felkälla i biodlingen som nedfallsbrickan utgör.
Den går att flamma och verkar funktionsduglig så det räcker för mig.
Någon som har ett annat alternativ på botten LN som är bra?

Kom på att nämna att jag har synfel så att jag får ta ett godtagbart för biodling glasögonpar på innan jag går ut till mina bin, tyvärr så fallerar fokus och avståndsbestämning så att alla avstånd inte passar. Brukar använda mig av två par beroende på uppgift när jag jobbar med bina, kan vara tre.
Därför har jag hittills lyckats hålla igång min biodling utan att se drottningarna men varroabrickan ställer till det.
« Senast ändrad: 25 jun-21 kl 22:25 av ThomasS »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser