Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?  (läst 1909 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« skrivet: 22 jun-21 kl 13:54 »
Min gamla kompressor har gett upp och jag behöver en ny.

Jag har framför allt använt den gamla till att blåsa rent och pumpa däck. Men vill också använda den till mutterdragare.

Ska jag ändå köpa en ny så är det inte så viktigt med en tusenlapp mer. Förhoppningsvis håller den 10 år eller mer...
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-21 kl 16:00 »
Mutterdragaren tar ju ganska mycket luft men bara i en kort stund, så du behöver ingen jättestor kompressor. En halvstor räcker gott. Kanske denna för 1999kr på Biltema?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-30v-50-2000033785

Du klarar dig förmodligen på mindre också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 22 jun-21 kl 16:53 »
Det går med den minsta https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-11-8-2000033783

Jag kör med den för tillfället till allt möjligt, men mest till muttersmacken och luftpåfyllning. Hade den i bilen eftersom den bara drar 800W, men så gick den stationära sönder och då blev det till att lyfta ur den lilla.


Brodern hade en liknande som fåret visade, men då den stod kallt och drog så pass mycket som 2,2kW, och ledningarna var långa och tunna, så hade den svårt att starta när det var minusgrader. Risken finns att en propp går också om man inte har tillräckligt bakom. Jag måste tänka mig för eftersom jag har 3x16A i huvudsäkring och använder en hel del.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 22 jun-21 kl 18:32 »
Om man har klen elmatning och måste köra kompressorn i kyla, så bör man undvika att köpa en kompressor med enfas asynkronmotor, med tanke på sådana motorers egenhet att ha lågt startmoment, hög startström och vara mycket känsliga för spänningsfall i starten.
I sådana fall fungerar de billigaste småkompressorerna med kollektormotor och kuggväxel bättre, de har både högre startmoment och lägre startström. Nackdelen är dock mer oljud, kortare livslängd och större haveririsk.
En trefaskompressor kan också vara lämplig i sådana fall.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 22 jun-21 kl 18:54 »
För några veckor sedan när jag skulle starta min trefaskompressor gick den i två sekunder och dog sedan. Visade sig efter lite felsökning att jordfelsbrytaren brunnit, det var avbrott i en av faserna. Utan att den löste ut, och utan att motorskyddet hade något att klaga på heller. Skumt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 22 jun-21 kl 20:38 »
Mutterdragaren tar ju ganska mycket luft men bara i en kort stund, så du behöver ingen jättestor kompressor. En halvstor räcker gott. Kanske denna för 1999kr på Biltema?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-30v-50-2000033785

Du klarar dig förmodligen på mindre också.

Denna är helt perfekt till det du ska använda den till.
Orkar utan problem driva en mutterknack som inte är toppmodern.
Har skaffat en sådan efter att den mindre modellen jag hade dog, föga förvånande då cylinder och topp hade gängat loss för 5-6 år sedan och jag är notoriskt dålig på att minnas att stänga av den.
Den jag har nu sitter på timer så den startar inte före 9 på morron och stängs av kl 20.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 23 jun-21 kl 08:46 »
Efter att jag kört slut på diverse billiga nyare skitkompressorer, så köpte jag en stor gammal ännu billigare 3-fas Ingersoll Rand och nu behöver jag inga hörselkåpor längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 23 jun-21 kl 08:53 »
Seniltimer är bra ;D Jag satte precis en på kaffebryggaren.


Det här med att starta lätt. Jag märker att den lilla kompressorn saknar startventil, och alltså måste starta mot det tryck det är i tanken. Så kompressorn bör ha en sådan för att underlätta.

I teorin borde en sådan 2-cylindrig v-kompressor som fåret länkade till vara bättre än en enstånkare, men jag har ingen praktisk erfarenhet av dem.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 23 jun-21 kl 09:27 »
Jag har en batteridriven kompressor. Använder den väldigt mycket. Använder den mest till att pumpa däck och att blåsa rent verktyg, maskiner och annat.

Den är säkert inte lika effektiv som en nätansluten. Men det faktum att den är portabel överväger allt det där.

Kompressor DCC1054N Dewalt


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 23 jun-21 kl 09:54 »
Jag har en batteridriven kompressor. Använder den väldigt mycket. Använder den mest till att pumpa däck och att blåsa rent verktyg, maskiner och annat.

Den är säkert inte lika effektiv som en nätansluten. Men det faktum att den är portabel överväger allt det där.

Kompressor DCC1054N Dewalt
Till sånt funkar den, men till en mutterknack är den nog för liten. Men i nödfall går det ju. Perfekt när man skall fylla hydrofortankar nere i källare och liknande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #10 skrivet: 23 jun-21 kl 10:24 »
Om man använder muttersmacken till byte av personbilshjul eller till enstaka trilskande muttrar/skruvar så räcker den där kompressorn. Kompressorn hinner jobba upp trycket om du inte är så snabb. Min lilla är nästan dubbelt så snabb i och för sig, men den är inte i närheten att sacka när jag byter däck.

Men ge dig inte till att använda verktyg som går längre tid (t ex slipmaskiner) eller hemska tanke blästerpistol. Och skaffar du en sådan batteridriven så är det ju en helt annan peng. Men att kunna ta med tryckluft kan vara värt mycket i vissa fall.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #11 skrivet: 23 jun-21 kl 10:56 »
Jag köpte ju en stor kompressor just för att kunna blästra, och till det funkar den bra. Men det känns onödigt nu att starta upp den stora och låta den gå i fem minuter innan tanken är full, bara för att pysa i lite luft i ett däck eller blåsa rent något.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #12 skrivet: 23 jun-21 kl 11:06 »
Då är det bra om kompressorn är så tät att den håller trycket uppe flera veckor. Ofta småläcker ju snabbkopplingar en aning, det förekommer att man sätter en kulventil vid utloppet från tanken som man kan stänga när kompressorn inte används.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #13 skrivet: 23 jun-21 kl 11:08 »
Ja, här småläcker det lite, men kompressorn står uppe på loftet över garaget så det skulle ändå inte bli av att klättra upp och stänga en ventil varje gång. Illa nog att tömma tanken på vatten lite då och då. Men det finns ju elektriska ventiler så det går ju att lösa...

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #14 skrivet: 23 jun-21 kl 11:20 »
Till sånt funkar den, men till en mutterknack är den nog för liten. Men i nödfall går det ju. Perfekt när man skall fylla hydrofortankar nere i källare och liknande.

Har batteridrivna mutterknackare så det kan jag inte svara på helt säkert. Men jag tror som "Själv är bäste dräng" att den räcker för mutterknackare också om du inte gullar allt för länge med en och samma bult eller är sjukt snabb.

Det är just att jag använder den lite var stans på gården som gjort att jag använder den mycket ofta. Är värt att man får vänta lite på att tanken ska återfyllas. Har blivit att jag använder den till att blåsa ren motorsågar, gräsklippare, motorutrymmen, pumpa däck på bil, fylla hydroforen i pumphuset osv.

Men sprutmåla o blästra då får du nog vara i tålmodigaste taget skulle jag tro utan att testat.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur stor/kraftig kompressor behöver jag?
« Svar #15 skrivet: 23 jun-21 kl 12:49 »
Ok, tack för svar!

Jag ger upp kravet på mutterknackare av tyngre modell. Till att byta däck har jag en elektrisk grej.

DeWalten ser väldigt fin ut men 5 ggr så dyr som en enklare från Biltema. Så det blir något enkelt. När jag blåser och rengör får jag ge mig till tåls när den "laddar". Ljudnivån spelar ingen roll.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 6 användare
xaelanar, torbjorn, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser