Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga plankor utan nån jigg alls  (läst 3269 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Såga plankor utan nån jigg alls
« skrivet: 27 feb-21 kl 15:47 »
En ryss menar han har en teknik som gör han kapar stockar till plankor med bara en motorsåg och använder ingen jigg eller liknande längre.

https://www.youtube.com/watch?v=8qz64ELkxdA&feature=emb_logo

Vad tror ni, jag har inte mycket erfarenhet med motorsågar eller att såga till stockar. Jag ser dock inte något motiv för honom att hitta på en massa, då han inte säljer nånting, utan snarare tvärtom, menar det är en fråga om teknik och erfarenhet.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #1 skrivet: 27 feb-21 kl 16:44 »
Jättespännande video!


Jag har bara sågat ved och fällt träd med min motorsåg, undantaget någon enstaka gång då jag delat en kortare stock på längden men inte gjort som han visade och mitt resultat var dåligt. Jag gissar att med övning och en korrekt slipad kedja så funkar nog hans metod för relativt grova plankor, precis som han visade. Riktigt cool idé som jag måste testa vid tillfälle.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Torik

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #2 skrivet: 09 apr-21 kl 23:02 »
Det funkar jättebra. Knepen är att lägga upp och mäta ut noga och ha en välslipad kedja. Precis som han visar i videon. Då går det som en dans :D

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #3 skrivet: 10 apr-21 kl 16:51 »
Jag blev inspirerad och provade i all hast idag. Jag varken mätte upp eller hade stocken fastspänd, samt att det var andra gången jag använt motorsåg. Trots detta blev jag förvånad över hur enkelt det var att få något som ändå var helt ok.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #4 skrivet: 10 apr-21 kl 19:27 »
övning och en korrekt slipad kedja

Inte bara det utan även ett svärd som är perfekt rakt och oslitet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #5 skrivet: 11 apr-21 kl 10:38 »
Inte bara det utan även ett svärd som är perfekt rakt och oslitet.

Äsh, man får bygga runda byggnader av planken ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #6 skrivet: 11 apr-21 kl 11:04 »
Äsh, man får bygga runda byggnader av planken ;D
Eller propellrar.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #7 skrivet: 11 apr-21 kl 17:45 »
Det är mycket trä som går åt till snitten. En halv tum? Om det räcker. Men det gör förstås inte så mycket om det gäller några stockar. Med min Logosol går det åt 1/4 tum till snitten. Motorsåg med klyvkedja.

Annars säger jag som ni andra. Teknik och teknik. Övning och övning. ;)

Gör han på samma sätt när det gäller smalare stockar? T ex 15-20 cm.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #8 skrivet: 11 apr-21 kl 23:23 »
Det är väl stocken som delar sig så det ser ut som att han sågat brett? Han sågar bort lika mycket som en Logosol gör.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #9 skrivet: 14 apr-21 kl 07:26 »
Det är väl stocken som delar sig så det ser ut som att han sågat brett? Han sågar bort lika mycket som en Logosol gör.
Åh, säger han det i filmen? Vilken kedja har han?

Eller gissar du?

Drar man sågen fram och tillbaka på frihand är det nog svårt att exakt dra i samma spår. Och då menar jag exakt på mm.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #10 skrivet: 14 apr-21 kl 09:37 »
Han säger inget om det, annat än att han endast låter svärdspetsen jobba, så visst gissar jag. Men om du sågar på det här sättet så blir inte spåret så mycket bredare än kedjan. Och då höger/vänster inte påverkar lika mycket som när du använder hela svärdlängden, så drar inte svärdet lika mycket om det skiljer lite i slipningen. Tyckte han sade att han filade 5 grader.

Men jag tror det krävs lite skicklighet och känsla för att få till bra plank, precis som att vissa snickare alltid får till 90 grader när de sågar av en bräda med fogsvansen, medan andra sågar som om de vore vindögda. Oavsett om sågen är ny.  Jag har några askstockar som jag skall prova tekniken på. Får se om jag återkommer med en  Yess eller en  :-[ Jag är varken bra eller dålig när det kommer till frihand och ögonmått, men jag tvivlar på att mina plankor blir så jämntjocka. Men å andra sidan har jag fått sågat på en gammal glapp bysåg en gång, och det gick att bygga av också...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #11 skrivet: 14 apr-21 kl 15:23 »
Fatta inte det där att spika upp snöre funkar väll precis lika bra med murarsnöre och märkfärg rimligen ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #12 skrivet: 14 apr-21 kl 15:40 »
Jo, man behöver ju bara något rakt att följa.


recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #13 skrivet: 19 apr-21 kl 10:37 »
Inte lika modernt, men att klyva med träkilar i fiberriktningen kanske kan ge plankor utan sågning.

I Herzog's film "Happy People" beskrivs metoden (som alltså klyver längsmed stocken inte tvärs den) när Soloviev gör skidor från en stock.

En bild finns här: http://www.ruthlessreviews.com/21044/happy-people/

Filmen verkar finnas på YouTube: https://youtu.be/fbhPIK-oBvA?list=PLQtjF-U2vkYsHJvi6_iHEoVyVkKjZvSc2&t=477

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #14 skrivet: 29 apr-21 kl 09:57 »
En stor fördel med metoden är att det krävs ingen monstersåg och det går mindre bränsle. Jag sågade upp en björk lite grövre än svärdet på elkedjesågen :). Ska man såga mycket måste det ju löna sig med bandsågverk antingen köpa eller bygga då snitten blir otroligt tunna.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lenkisen

  • Inlägg: 15
    • Halland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #15 skrivet: 16 nov-21 kl 18:36 »
En stor fördel med metoden är att det krävs ingen monstersåg och det går mindre bränsle. Jag sågade upp en björk lite grövre än svärdet på elkedjesågen :). Ska man såga mycket måste det ju löna sig med bandsågverk antingen köpa eller bygga då snitten blir otroligt tunna.

Har du Humle koll på om det finns något DIY-set eller liknande till ett enkelt bandsågverk sågverk?
Måste prova att såga nån stock dom kommande veckorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #16 skrivet: 16 nov-21 kl 19:11 »
Hade glömt den här tråden. Jag testade och gjorde en planka av centrum i en grov stock, och använde en lätt, lite klenare såg. Gick förvånansvärt bra, så det var ett bra tips om man behöver några enstaka grova plank. Även en klen såg klarar ett 18 tum svärd när man bara använder spetsen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Såga plankor utan nån jigg alls
« Svar #17 skrivet: 17 nov-21 kl 20:07 »
Jo, att lära sig motorsågen är samma princip som att lära sig andra maskiner, såsom att man lär sig att sikta och mäta efter ämnet, inte efter maskinen eller marken/golvet.
Sedan är det som någon sade förut viktigt att man lär sig hur kedjan skall skötas, hur den skall vara filad, hur den spänns, osv. Fula ränder, hugg och trög gång, mm får man om kedjan är felaktigt inställd eller felaktigt slipad.
Ät kedjan riktigt slipad och spänd till rätt moment (något man bör fråga en kunnig person om första gången man gör det men hur man spänner kedjan går fort att lära sig) bildas inte ränder eller att den hugger fast.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser