Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Clivus Multrum?  (läst 8023 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Erfarenheter av Clivus Multrum?
« skrivet: 11 jan-21 kl 14:22 »
Finns det någon som har erfarenheter av Clivus Multrum komposttoaletter?
Har planer på en sommarstuga och funderar på en sådan komposttoalett.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-21 kl 11:00 »
Jag vet inte hur det fungerar i längden, har bara kört sedan 1990  :) i vårt då nybyggda permanentboende.

Ett problem har jag stött på. Ventilationsrören till och från var först galvade spirorör. Det rostade hål ganska fort. De är nu ersatta av plaströr, lite blandat PVC och Propen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-21 kl 11:52 »
Vi har haft cilvus multrum i 5 år och är nöjda. Har en utan sparett där urinet filtreras genom fekalierna ned i en låda i botten.

Våra metallrör har inte rostat sönder än i alla fall. Vi har kopplat på frånluften till ett luftningsrör som luftade wc avloppet förut och det funkar ganska bra, men om det blir för kallt i badrummet jämfört med källaren, vilket kan hända på vintern, så kan det bli så att självdraget inte räcker till och det luktar upp i badrummet istället. Det är inte så trevligt :)

Vi har den som är anpassad för 4 pers och vi är just nu bara 3 men den behöver ändå tömmas 2 gånger per år. Kan vara för att vi ströar med kutterspån från barrträd, eller att de räknar med att man jobbar borta på vardagar och bajsar 1 gång på jobbet var. Vi vuxna i hushållet jobbar på gården så det blir lite mer bajsande då.

Anders G. Du skriver att du har ett ventilationsrör in också. Hur menar du? Är det inte meningen att den ska dra in luft från själva toan och sen ut genom frånluftsröret? Nyfiken :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-21 kl 12:25 »
Vi har haft cilvus multrum i 5 år och är nöjda. Har en utan sparett där urinet filtreras genom fekalierna ned i en låda i botten.

Våra metallrör har inte rostat sönder än i alla fall. Vi har kopplat på frånluften till ett luftningsrör som luftade wc avloppet förut och det funkar ganska bra, men om det blir för kallt i badrummet jämfört med källaren, vilket kan hända på vintern, så kan det bli så att självdraget inte räcker till och det luktar upp i badrummet istället. Det är inte så trevligt :)

Vi har den som är anpassad för 4 pers och vi är just nu bara 3 men den behöver ändå tömmas 2 gånger per år. Kan vara för att vi ströar med kutterspån från barrträd, eller att de räknar med att man jobbar borta på vardagar och bajsar 1 gång på jobbet var. Vi vuxna i hushållet jobbar på gården så det blir lite mer bajsande då.

Anders G. Du skriver att du har ett ventilationsrör in också. Hur menar du? Är det inte meningen att den ska dra in luft från själva toan och sen ut genom frånluftsröret? Nyfiken :)

Vi är 3 i familjen och snart kanske 4 och stämmer det att om man har den största modellen så behöver man inte tömma den på flera år?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-21 kl 15:57 »
Det vet jag inte. Så är inte fallet för oss med den vi har. Jag upplever det som att det inte komposteras så snabbt som det påstås. Men vi ströar med kutterspån från barrträd och det är nog inte optimalt. När vi har sågat mycket lövträd med motorsågen så brukar vi ströa med det och det bryts ned mycket snabbare.

Vet inte hur stor den största är, vi har som sagt den för 4 personer.

Men desto större man har desto mer sällan måste man ju tömma + att det hinner kompostera ihop mer så då kanske man kan komma till en punkt där det inte fyller på så mycket för att det hinner minska i volym på grund av kompostering.

Men detta skulle vara i en sommarstuga om jag inte förstod fel. Då blir det ju inte samma tryck som om det är i ett permanentboende där nästan alla bajsar alla sina bajsar i Multrumet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-21 kl 08:11 »
Det är inte så farligt att behöva "mocka ur" multrummet. Det är luktfritt och helt ok att hantera. Är mer som jord med lite flis kvar som inte förmultnat än.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-21 kl 07:33 »
Mitt trettio år gamla Clivus multrum har förutom ventilation genom stolarna även ett rör i vardera badrumsvägg som kopplas till den främre nedre delen av multrummet. Meningen är att toalettsitsarna skall vara stängda, relativt täta och huvuddelen av luften går genom rören.
Pateras: Håll koll på de (ännu) hela spirorören.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-21 kl 12:41 »
Anders g, vad ströar ni med?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-21 kl 11:59 »
Sågspån, hyvelspån. Har man inte eget finns det i hästbutiker etc som stallströ.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-21 kl 17:07 »
Ja, men det är samma här. Upplever att det är mycket bättre när det är från lövträd. Vi har det om vi har sågat mycket lövträd till ved. Bryts ned snabbare. Annars kör vi med kutterspån blandat med lite torvströ. Typ 3/4 kutterspån 1/4 torvströ.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-21 kl 17:12 »
Har du problem med flugor? Vi har alltid lite flugor men det ökar på sommaren. Försökt bli av med dem några gånger men kommer tillbaka.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-21 kl 07:30 »
Alltså helt ärligt detta forum är ju bara bäst. Tack för all info och hjälp. Men för all del sluta INTE att posta i denna tråd :)

En till fråga. Kan man slänga ner matrester i komposten också?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #12 skrivet: 18 jan-21 kl 08:05 »
Skulle inte göra det har hört folk som fått problem med flugor då. Skulle ha en separat kompost till det. Det går ju att gödslat med i landet tex, skulle jag inte göra med toakomposten, den gödslar jag veden med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-21 kl 09:31 »
Skulle inte göra det har hört folk som fått problem med flugor då. Skulle ha en separat kompost till det. Det går ju att gödslat med i landet tex, skulle jag inte göra med toakomposten, den gödslar jag veden med.

Ok bra att veta. Såg någon amerikansk snubbe på Youtube som hade en och han slängde in matrester också men som du säger det är ju väldigt lätt att bara ha en vanlig kompost på tomten för matavfall.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #14 skrivet: 18 jan-21 kl 15:16 »
Finessen med ett multrum är att kunna kompostera matrester och matberedningsrester däri. Flugor sprutar man ihjäl, kan behöva upprepas ett par dagar allteftersom de kläcks, men sen är det gjort. Det är inte varje år man behöver spruta.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-21 kl 19:41 »
Vad sprutar du med då?

Öppnar du luckan där nere och sprutar ?

Hade nog ändå separerat de olika komposterna då jag gärna använder komposten till gödsel men vill inte gödsla med multrumskomposten på saker jag ska äta sen. Skulle kunna göra det på fruktträd. Men som jag skrivit tidigare blir det i vedskogen. Men smaken är ju som baken ;)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #16 skrivet: 19 jan-21 kl 11:19 »
Vad sprutar du med då?

Öppnar du luckan där nere och sprutar ?

Hade nog ändå separerat de olika komposterna då jag gärna använder komposten till gödsel men vill inte gödsla med multrumskomposten på saker jag ska äta sen. Skulle kunna göra det på fruktträd. Men som jag skrivit tidigare blir det i vedskogen. Men smaken är ju som baken ;)

Är det inte lite det som är grejen också att man ska kunna gödsla med mullen sen eller är det inte lämpligt?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #17 skrivet: 19 jan-21 kl 12:11 »
Det går säkert. Men för mig så känns det sjyst att det gödslar min ved och bidrar till bördigare mark i skogen. Det har nog mer med mig att göra än vad som är möjligt :)

Jag är nöjd med att näringen inte lämnar gården och att ingen slambil behöver åka hit och hämta min skit :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #18 skrivet: 19 jan-21 kl 12:15 »
De flesta kommuner rekommenderar något halvårs efterkompostering av toalettkompost.
Vad man sprutar med mot flugor? Registrerade flugmedel i allmänna handeln.
Hur man sprutar? Jag stänger av fläkten några minuter och spruta ner i stolen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #19 skrivet: 19 jan-21 kl 20:37 »
Ja efterkompostering ska det ju va också!

Jag har också använt flugsprej man inte tänkt på att preja någon dag senare. Ska prova det, tack!

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #20 skrivet: 05 feb-21 kl 09:38 »
En fråga till. Måste ett multrum stå varmt året runt?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #21 skrivet: 05 feb-21 kl 15:42 »
Tror inte det. Förmultningen är inte beroende av värme men jag tror inte det händer så mycket när det är - grader. Vår står i källaren under badrummet (såklart :)). vår källare pendlar mellan +7 och + 15 skulle jag tro. Används det när det är minus kanske det ska gå sönder om urinet fryser i urintanken.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #22 skrivet: 06 feb-21 kl 14:00 »
Vätska avdunstar inte ur ett fruset multrum.
Det funkar säkert med en sportlovsvecka i ett enklare fritidshus, men naturligtvis inte en hel vinter.
Mitt multrum står i en liten trång murad källare (byggd bara för ändamålet under grunden), burken är inklädd med isolering och värms genom att badrummens ventilation drar igenom systemet.

silas

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #23 skrivet: 22 aug-21 kl 15:23 »
Hej! Jag är också intresserad av Clivus multrum och vill gärna höra fler erfarenheter! Har en separett villa idag och är trött på 1) att tömma behållaren (ungefär en gång i månaden, med en person i hushållet), 2) ljudet från fläkten (som behöver vara igång på högsta för att det inte ska lukta ...). Har tittat på både clivus och Compostera, men blir inte riktigt klok på hur de ska installeras och vad som krävs. Jag har noll byggkunskaper - skulle jag ändå klara av att installera nån av dem? Och kräver de någon tillsyn efter installation, nåt som brukar gå sönder eller så? Toaletten står i ett fritidshus på plintar, med ungefär en och en halv meters luft under golvet. Visst borde man kunna få in ett multurm där? Den kommer att användas enstaka veckor under vintern, men inte på heltid.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-21 kl 08:58 »
Hej! Jag är också intresserad av Clivus multrum och vill gärna höra fler erfarenheter! Har en separett villa idag och är trött på 1) att tömma behållaren (ungefär en gång i månaden, med en person i hushållet), 2) ljudet från fläkten (som behöver vara igång på högsta för att det inte ska lukta ...). Har tittat på både clivus och Compostera, men blir inte riktigt klok på hur de ska installeras och vad som krävs. Jag har noll byggkunskaper - skulle jag ändå klara av att installera nån av dem? Och kräver de någon tillsyn efter installation, nåt som brukar gå sönder eller så? Toaletten står i ett fritidshus på plintar, med ungefär en och en halv meters luft under golvet. Visst borde man kunna få in ett multurm där? Den kommer att användas enstaka veckor under vintern, men inte på heltid.

Jag har gått över till tanken på att köpa en förbränningstoalett som drivs på gasol istället så slipper man allt bök.

silas

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #25 skrivet: 31 aug-21 kl 08:11 »
Jag vill gärna ta del av näringen från "gödslet". Tycker också att det verkar lite meckigt med förbränningstoalett. Alltså, så länge den funkar verkar det ju väldigt praktiskt. Men sannolikheten att den förr eller senare behöver repareras avskräcker mig. När något går sönder i en förbränningstoalett så är den ju rätt värdelös. Om nåt går sönder i en mulltoa däremot går den ju fortfarande att skita i ;)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #26 skrivet: 31 aug-21 kl 08:37 »
Den andra nackdelen med gasoldrivna förbränningstoa är att man är så himla bunden att ha rätt mängd gasol hemma, dvs på vintern får man ha en hel del gasol inomhus. Det tycker jag är en helt onödig risk att ta tanke på eventuella läckage eller vid eventuella brand, dessutom spricker hela iden om självhushållning när man måste behöva släpa hem gasol. Men i slutändan är det ändå en individuell ensak.       

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #27 skrivet: 31 aug-21 kl 11:07 »
Den andra nackdelen med gasoldrivna förbränningstoa är att man är så himla bunden att ha rätt mängd gasol hemma, dvs på vintern får man ha en hel del gasol inomhus. Det tycker jag är en helt onödig risk att ta tanke på eventuella läckage eller vid eventuella brand, dessutom spricker hela iden om självhushållning när man måste behöva släpa hem gasol. Men i slutändan är det ändå en individuell ensak.       

Gasoltuber klar väl sig utomhus ner till väldigt många minusgrader så länge dom står under tak och har något form av vind/snöskydd runt om?

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #28 skrivet: 31 aug-21 kl 12:40 »
Gasoltuber klar väl sig utomhus ner till väldigt många minusgrader så länge dom står under tak och har något form av vind/snöskydd runt om?
Gasen skall förångas. Fenomenet är temperaturberoende.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #29 skrivet: 31 aug-21 kl 14:19 »
Gasolens ångtryck vid en viss temperatur beror på vilken blandning av propan och butan det är i den tub man har.  Ren butan fungerar praktiskt ner till ca +5 °C , ren propan ner till -20 °C , för blandningar hamnar gränsen någonstans däremellan.  Man får kolla produktdatabladet från den gasolleverantör man tänker anlita, för att avgöra saken.

För att återgå till den lite tidigare frågan i tråden om förmultnings- kontra förbränningstoaletter, så är mitt intryck att förmultningstoaletter av olika slag alltid kräver en intresserad och kunnig användare för att fungera bra.  Förbränningstoaletter är mer idiotsäkra, men å andra sidan är risken större för krångel som snarare beror på undermålig konstruktion. Och så får man inte glömma bort att de alltid medför en viss brandfara och att rökgaserna kan lukta illa på långt håll, de kan vara mindre bra för grannsämjan.

silas

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #30 skrivet: 31 aug-21 kl 15:24 »
När du säger "idiotsäkra", menar du då även på sikt? Min oro är att jag ska behöva ta in en reparatör vart femte år för att nåt som jag inte förstår mig på har gått sönder. Mulltoa kräver lite jobb, men å andra sidan ganska simpelt jobb - dvs sånt som inte kräver tekniska färdigheter (något som jag - tyvärr! - saknar helt).

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #31 skrivet: 31 aug-21 kl 15:35 »
När du säger "idiotsäkra", menar du då även på sikt? Min oro är att jag ska behöva ta in en reparatör vart femte år för att nåt som jag inte förstår mig på har gått sönder. Mulltoa kräver lite jobb, men å andra sidan ganska simpelt jobb - dvs sånt som inte kräver tekniska färdigheter (något som jag - tyvärr! - saknar helt).

Jag menar att när en förbränningstoa krånglar så beror det inte på den eller dem som använder dem, utan då är det antingen frågan om att saker går sönder, eller att det är en undermålig konstruktion som aldrig hade några förutsättningar att bli krångelfri.

Jag instämmer i att mulltoan inte kräver några större tekniska färdigheter, men den kräver lite mer av långsiktigt tänkande, kunnande kring biologiska processer och inte minst drifterfarenheter. Man får nog räkna med att det tar några år innan man har lärt sig att komma överens med en mulltoa och kan sköta den optimalt med tanke på lukt, undvika onödigt besvär med skötseln, få bra kvalitet på det komposterade material man får ur den osv.

silas

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #32 skrivet: 31 aug-21 kl 15:38 »
Tack för svar, då är jag med! Och då stämmer det med mitt intryck. För min del är det nog bättre att experimentera (inklusive misslyckas) med en mulltoa än att ha en förbränningstoa som funkar krångelfritt 9 gånger av 10, men sedan kräver en reparatör den 10e ...

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #33 skrivet: 01 sep-21 kl 17:24 »
Gasen skall förångas. Fenomenet är temperaturberoende.

Man kan förvara gasolen ute och ta in en ny flaska när det är dax så har man löst problemet med att gasolen inte förångas men själva tuberna kan förvaras utomhus ner till långt under -20 utan problem.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #34 skrivet: 02 sep-21 kl 09:09 »
Man kan förvara gasolen ute och ta in en ny flaska när det är dax så har man löst problemet med att gasolen inte förångas men själva tuberna kan förvaras utomhus ner till långt under -20 utan problem.
Sedvanliga blandningen är oftast ca 30 70, då skulle den klara av ner till ca minus 8-10 och om den fortfarande duger då beror på var i landet man använder toan. Men som Torbjörn har nämnt går säkert att begära en viss typ av blandning som klarar av lägre temperaturer än så, men som nämnt beror det då på leverantören. Saken är att man är först beroende av gasol och sedan är man beroende av en viss typ av leverantör. Återigen spricker hela konceptet om självhushållning rejält men det är ändå en personlig sak.

PS Så fort när tuben tas in går den inte att använda utan en mellan lagring behövs, det är då man måste ha mer än en flaska inne. Man måste ta hänsyn till att man använder gasol för att man inte har el, när man inte har el värmer man upp rummet med ved eldning och den uppvärmningen är inte att jämföras med en el uppvärmd plats utan är det mycket ojämn värme fördelning på platsen, och just då det behövs att ha tuben inne ett tag. Nu är jag endast baserad på de engångs flaskor på biltema som jag har använt på min camping kök vid extra snabb kaffe kokning på lönejobb morgnarna men antar att proceduren blir det samma eller ännu värre med större tuber.           
« Senast ändrad: 02 sep-21 kl 09:36 av Vasa »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #35 skrivet: 02 sep-21 kl 09:53 »
Lite OT men förbränningstoaletter är en konstig företeelse som blivit godkänd och accepterad. Om du har en bra vedpanna och kastar skiten i den så blir du ansedd som en miljöbov, och myndigheterna godkänner det endast efter speciell ansökan, men eldar du upp skiten i en sämre "panna" driven av el eller gasol, då är det OK.

Gasol har förresten en rätt irriterande effekt när man använder den i kyla. Kan fungera bra i början, men efter ett tag när förgasningen av gasolen sänkt temperaturen ytterligare i flaskan och i ventilerna så kan lågan minska eller slockna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #36 skrivet: 02 sep-21 kl 09:54 »
Ni som har förmultningstoa, använder ni t ex Italienska kompostmaskar eller någon annan art som jobbar bra?

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #37 skrivet: 03 sep-21 kl 13:29 »
Sedvanliga blandningen är oftast ca 30 70, då skulle den klara av ner till ca minus 8-10 och om den fortfarande duger då beror på var i landet man använder toan. Men som Torbjörn har nämnt går säkert att begära en viss typ av blandning som klarar av lägre temperaturer än så, men som nämnt beror det då på leverantören. Saken är att man är först beroende av gasol och sedan är man beroende av en viss typ av leverantör. Återigen spricker hela konceptet om självhushållning rejält men det är ändå en personlig sak.

PS Så fort när tuben tas in går den inte att använda utan en mellan lagring behövs, det är då man måste ha mer än en flaska inne. Man måste ta hänsyn till att man använder gasol för att man inte har el, när man inte har el värmer man upp rummet med ved eldning och den uppvärmningen är inte att jämföras med en el uppvärmd plats utan är det mycket ojämn värme fördelning på platsen, och just då det behövs att ha tuben inne ett tag. Nu är jag endast baserad på de engångs flaskor på biltema som jag har använt på min camping kök vid extra snabb kaffe kokning på lönejobb morgnarna men antar att proceduren blir det samma eller ännu värre med större tuber.         

Självklart väntar man ju inte tills hela gasoltuben är slut utan man tar in en tub när den är halvtom så kommer man aldrig få några problem.
Man kan omöjligt jämföra dom extremt tunna engångsbehållarna med riktiga gasoltuber då det inte änns är samma gas i och behållarna inte alls är samma och inte en i närheten av varandra.
En gasoltub är extremt många gånger mer tålig än en engångsbeållare.
« Senast ändrad: 03 sep-21 kl 14:34 av Pateras »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #38 skrivet: 03 sep-21 kl 15:33 »
Självklart väntar man ju inte tills hela gasoltuben är slut utan man tar in en tub när den är halvtom så kommer man aldrig få några problem.
Man kan omöjligt jämföra dom extremt tunna engångsbehållarna med riktiga gasoltuber då det inte änns är samma gas i och behållarna inte alls är samma och inte en i närheten av varandra.
En gasoltub är extremt många gånger mer tålig än en engångsbeållare.
Ok låt oss ta det steg för steg; Du har toan på nån lämplig plats lite längre ut från där du sover och vistas för det mesta där du också har din eldstad. Sedan när du ser att tuben på toan håller på att ta slut går du till din gasol lagringsplatsen ute på gården och släpar in en därifrån till ditt uppvärmd inomhus området (alltså där du har din eldstad). Och sedan när gasolen tar slut på toan släpar du nu "redo för att tända" tuben från uppvärmd området till toan. Ja det är ju inte på varje dag så visst går det och allting går om det är så man själv vill ha det, Grattis till att du har kunnat utfärda (edit avfärda) successivt alla mot argument från oss andra användare angående gasoldrivna förbränningstoaletter nu återstår för dig bara att leva i den verkligheten.             
« Senast ändrad: 03 sep-21 kl 23:29 av Vasa »

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #39 skrivet: 03 sep-21 kl 17:51 »
Ni som har förmultningstoa, använder ni t ex Italienska kompostmaskar eller någon annan art som jobbar bra?
nej

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #40 skrivet: 04 sep-21 kl 10:01 »
Då borde det finnas potential att få till bättre nedbrytning i en mulltoa om man skulle behöva det. Isolera och tillföra några kul arter.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #41 skrivet: 04 sep-21 kl 13:39 »
Ok låt oss ta det steg för steg; Du har toan på nån lämplig plats lite längre ut från där du sover och vistas för det mesta där du också har din eldstad. Sedan när du ser att tuben på toan håller på att ta slut går du till din gasol lagringsplatsen ute på gården och släpar in en därifrån till ditt uppvärmd inomhus området (alltså där du har din eldstad). Och sedan när gasolen tar slut på toan släpar du nu "redo för att tända" tuben från uppvärmd området till toan. Ja det är ju inte på varje dag så visst går det och allting går om det är så man själv vill ha det, Grattis till att du har kunnat utfärda (edit avfärda) successivt alla mot argument från oss andra användare angående gasoldrivna förbränningstoaletter nu återstår för dig bara att leva i den verkligheten.           

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag tillrättavisade dom faktafel som du hade angående gasoltuber eftersom du bara gissade.
Släpa gasoltuber? Gasoltuber finns i olika storlekar så man kan ju välja tuber som inte är så stora om man inte vill "släpa" på tex en P45 vilket jag kan förstå men det finns ju tex P6 tuber som nästan vem som helst bör kunna bära utan problem.
Jag startade denna tråd själv och kom underfund med att en förbränningstoalett skulle vara mycket mer smidigt men som sagt man väljer själv.
Du får ha en bra dag <3
Du får ha en bra dag.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #42 skrivet: 04 sep-21 kl 15:21 »
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag tillrättavisade dom faktafel som du hade angående gasoltuber eftersom du bara gissade.
Släpa gasoltuber? Gasoltuber finns i olika storlekar så man kan ju välja tuber som inte är så stora om man inte vill "släpa" på tex en P45 vilket jag kan förstå men det finns ju tex P6 tuber som nästan vem som helst bör kunna bära utan problem.
Jag startade denna tråd själv och kom underfund med att en förbränningstoalett skulle vara mycket mer smidigt men som sagt man väljer själv.
Du får ha en bra dag <3
Du får ha en bra dag.
Nej så klart har jag inga erfarenheter om gasoltuber mer än en och annan engångsflaska, så är det bra att du tillrättavisade eventuella faktafel som fanns, om det var så fallet. Men det handlade inte enbart om nån gasoltub utan det handlade mest om att det inte skulle vara hållbart, om man går offgrid och blir istället beroende av gasol, när man ändå har ett annat utmärkt kretsloppvänligt alternativ till hands. Om du bad om ursäkt för att du nonchalerade det argumentet kan jag inte godta din ursäkt men det spelar ändå ingen roll, därför att du ändå skulle inte be om ursäkt på riktig utan ville bara att vara sarkastiskt. Men det är som det är så gör oss en tjänst ändå och gör gärna en uppdatering efter första vintern i din offgrid stuga med en gasoldriven förbränningstoalett med p6 tuber, är du snäll.

Tack! Ha en fin dag du med!       

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #43 skrivet: 04 sep-21 kl 15:37 »
Nej så klart har jag inga erfarenheter om gasoltuber mer än en och annan engångsflaska, så är det bra att du tillrättavisade eventuella faktafel som fanns, om det var så fallet. Men det handlade inte enbart om nån gasoltub utan det handlade mest om att det inte skulle vara hållbart, om man går offgrid och blir istället beroende av gasol, när man ändå har ett annat utmärkt kretsloppvänligt alternativ till hands. Om du bad om ursäkt för att du nonchalerade det argumentet kan jag inte godta din ursäkt men det spelar ändå ingen roll, därför att du ändå skulle inte be om ursäkt på riktig utan ville bara att vara sarkastiskt. Men det är som det är så gör oss en tjänst ändå och gör gärna en uppdatering efter första vintern i din offgrid stuga med en gasoldriven förbränningstoalett med p6 tuber, är du snäll.

Tack! Ha en fin dag du med!     

Eftersom jag endast kommer nyttja min planerade stuga mest på vår, sommar och höst (skrev sommar stuga i första inlägget så det är ju inget åretruntboende som jag pratar om) så blir det inget problem och kanske en enstaka vecka på vintern så tar jag med tuber och dom kommer ju vara rätt tempererade och allt så det ska nog inte vara några problem med P6 tuber i den stugan på vintern.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #44 skrivet: 04 sep-21 kl 16:16 »
Ojdå det var mitt fel! om jag visste att det handlade om en sommarstuga hade jag aldrig ens blandat mig i tråden i det lilla minsta.

Fridabb

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #45 skrivet: 15 okt-21 kl 17:58 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #46 skrivet: 18 okt-21 kl 09:48 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Hur blir det på vintern när skiten fryser eller gör den det?

silas

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #47 skrivet: 18 okt-21 kl 09:50 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!

Det låter lovande! Hur var den att installera tyckte ni? Komplicerat eller nåt som även en vanlig okunnig klarar själv?

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #48 skrivet: 05 mar-23 kl 13:04 »
Hej! Vi har en komposteringstank på 2000 liter enligt Compostera-principen sedan 2007 i vårt permanenthus som vi tömt en gång sedan allt var klart. Hade maskar i första omgången, men har inte haft i sedan den tömdes en gång 2014 pga att vi inte vattnat den ordentligt. Vi har varit fem personer i snitt som bajsat och kissat närhelst behoven uppstått. Dygnet runt, året runt. Luktfritt, vattenfritt… Fantastiskt!!
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #49 skrivet: 05 mar-23 kl 18:34 »
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar
Svårigheten ligger nog i att få komnunens tillstånd att installera nått hembyggt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #50 skrivet: 05 mar-23 kl 20:39 »
Svårigheten ligger nog i att få komnunens tillstånd att installera nått hembyggt.

Ta inte för givet att det är något problem, det där är en sak som ligger under det kommunala självstyret och reglerna kan se mycket olika ut i olika kommuner och t o m i olika delar av samma kommun (t ex beroende på om det är detaljplan eller inte). Det lönar sig att läsa på i de lokala föreskrifterna, som bör ligga ute på kommunens hemsida.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #51 skrivet: 05 mar-23 kl 21:28 »
Du har nog rätt, tyvärr är jag påverkad av egna erfarenheter av kommunalt styre.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #52 skrivet: 05 mar-23 kl 22:03 »
Jag  inser att tråden är gammal men jag hoppas på svar ändå  ;) Jag tänker bygga en egen tank enligt Compostera principen men det är två saker jag inte förstår, nämligen hur håller man skiten lämpligt fuktig ? jag läste någonstans att fukten ska vara som "en urvriden trasa) vem går omkring och klämmer på innehållet i tanken ? så hur gör ni, vattnar ? Hur ofta? vilka mängder? hur sprider ni vattnet så den inte bara hamnar på samma fläck ?
det var det ena  :)
Det andra är hur får ni skiten att röra sig mot den ändan av tanken som till slut ska innehålla den färdigt komposterade mullen, den lär ju inte rinna it av sig själv, under stolen har man ju en "nedförsbacke" men längre fram i tanken om botten på tanken inte lutar ? står ni med en spade och öser - eller ?  Tacksam för svar

Vi har multrum och i våran är det kisset som fuktar det hela. Vi har inte separerande men har en sluttande botten som är perforerad längs fram där urinet tillslut rinner ned i en egen liten tank som man får tömma ca 2 gånger i månaden. Vi skyfflar ut det färdiga för efterkompostering.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #53 skrivet: 05 mar-23 kl 22:04 »
Vi bor också i Östergötland så om du vill komma förbi och titta är du välkommen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #54 skrivet: 06 mar-23 kl 13:40 »
Om det ska instaleras en toalettlösning med kompostering. Då skulle jag satsa på en spåntoa. Den är lättskött nästan luktfri och inga flugor.
kretslopp

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #55 skrivet: 27 maj-23 kl 20:30 »
Ojdå det var mitt fel! om jag visste att det handlade om en sommarstuga hade jag aldrig ens blandat mig i tråden i det lilla minsta.
Var inte onödigt ledsen ditt lilla "missförstånd". Du är i gott sällskap - 99 människor av hundra på vilket forum som helst svarar på vad dom "tycker" att frågan borde vara istället för att läsa innantill. Keep up the good work :-)

papwe

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #56 skrivet: 27 maj-23 kl 20:42 »
Vi har multrum och i våran är det kisset som fuktar det hela. Vi har inte separerande men har en sluttande botten som är perforerad längs fram där urinet tillslut rinner ned i en egen liten tank som man får tömma ca 2 gånger i månaden. Vi skyfflar ut det färdiga för efterkompostering.
Tack för ditt svar MickeMård, upptäckte ditt svar först idag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser