Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en gengastraktor  (läst 1849 gånger)

länken

  • Inlägg: 156
Bygga en gengastraktor
« skrivet: 23 dec-20 kl 08:43 »
Hej!
Efter att jag under året konverterat en Volvo 145:a till gengas börjar jag nu fundera på att konvertera en traktor. Jag har behov av att kunna köra ett elverk, få ut ved ur skogen mm. Har hört talats om att det gjorts en artikel om det i åter, men vet inte i vilken tidning.
Jag har gjort ett klipp om hur jag tänker och vet att det finns mycket klurigt folk här. Första steget är vilken traktor jag ska utgå ifrån.
Kolla gärna mitt klipp och kommentera mina tankar.
Vänligen Niklas
https://youtu.be/nuPtOpny_6Q
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #1 skrivet: 23 dec-20 kl 09:38 »
Jag har redan kommenterat motsvarande inlägg på Maskinisten. Har inte kollat på youtubeklippet eftersom jag har dålig uppkoppling och är rädd om datapotten nu över julhelgen, det vore bra att få motsvarande information i form av text och ev stillbilder.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #2 skrivet: 23 dec-20 kl 10:50 »
Och jag har svarat dig där också!
Men för dem som följer tråden här kan jag nämna att jag funderar på att bygga om en Fordson Major Diesel till Ottomotor med hjälp av delar från en fotogenmotor. Dieseln och fotogen har samma motorblock mm. Vilket gör att fästet för fördelaren även finns på dieseln. Dieselmotorn har en mekanisk varvtalsreglering som styr ett spjäll i insugningsröret och sedan styrs dieselpumpen med vakuum från insugningsröret. Detta gör att jag kan behålla vartalsregleringen när jag konverterar till gengas. Motorn är på 3,6 liter, så det är ju ingen liten motor. Som jag ser det nu blir utmaningen att få till tändstift i toppen och ev sänka kompressionen. Nu är den 16:1 i teorin. Jag har inte köp någon traktor ännu, utan vill se om det finns någon smartare lösning.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #3 skrivet: 23 dec-20 kl 17:14 »
Register finns till tidningen Åter  www.alternativ.nu/butik/info/om-ater

När jag läser där så skall i årgång 2010 nr1 finnas en artikel om gengasdrift för traktorer.

Allmän reflektion, gjord på små teknikkunskaper: är det jättesvårt/dyrt att ordna varvtalsregulering för dieselmotorer tänkta för  elgenerering?

För intrycket av projekttanken blir lite av att 'gå över ån för att hämta vatten'.



länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #4 skrivet: 23 dec-20 kl 18:00 »
Tackar! Ska leta rätt på den tidningen.
Det du kan göra idag är ju elektronisk varvtalsreglering av en motor " typ farthållare". Det brukar vara en hel del intrimning av det där för att få den att reglera jämt och fint. Därtill att inget sådant är gratis. I mitt fall behöver jag inte krångla med det alls, då jag kan använda den mekaniska som redan finns på motorn. Utmaningen i projektet ligger istället i att få till lämplig kompression och tändstift. Jag söker ju den traktor som är enklast och blir bäst resultat av att konvertera. Absolut enklast vore om det gick att plana fotogentoppen så mycket att jag fick upp kompressionen till 10:1 som minimum.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1440
    • Ångermanland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #5 skrivet: 24 dec-20 kl 11:49 »
Jag skulle välja en volvotraktor med samma typ av motor som i 142an. Blir enklare och du kan använda grejorna emellan om nåt går sönder innan du hunnit fixa nytt, reservdelar.

Titta noga på spjället igen. För på min 912a som fick motorn bytt från bensin till disel så gick spjället åt fel håll och stängde istället för att öppna och kvävde bensinmotorn så den blev fruktat hårdstartad.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #6 skrivet: 24 dec-20 kl 12:56 »
Frågan är då vilka traktormodeller som har samma typ av motor som i 142:an, vilket var mitt första spår. När jag gick bet på det kom jag in på Fordson major.
Den enda jag hittat är "Buster" 320 B, men det gjordes typ 650 sådana, så helt klart en bristvara.
Sen vet jag inte hur de var anpassade mellan motor och traktorkropp. Den vanligaste bustern är 320 D med perkinsmotor.  Är det en Ursus 912 du har? Om  spjället skulle slå åt fel håll tror jag nog det går att lura till.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1440
    • Ångermanland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #7 skrivet: 24 dec-20 kl 17:37 »
Jag tänker traktor typ T22-T24 med B18-B20 motorerna .

Min 912a är en 6 hjulsdriven militär volvolastbil. Orginal med en rak bensinsexa men det fanns diselmotorer för volvobussar som passade direkt i motorfästenena.

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #8 skrivet: 24 dec-20 kl 22:14 »
T22-T25 har INTE B18/B20, utan de har en motortyp som heter CF22 för fotogen respektive CB22 för bensin. De större T31-T34 har motor D4F resp D4B. Båda dessa är mycket mer påkostade för lång livslängd än personbilsmotorer (t ex utbytbara cylinderfoder, gjutjärnskolvar, bättre material i ventilsäten, mycket stort oljefilter, renoveringsbar vattenpump, renslucka för att komma åt oljesilen utan att ta ner tråget). Det är lite nyare Volvo/BM småtraktorer som kan ha personbilsmotorer (B4B, B16C, B18C). 

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #9 skrivet: 25 dec-20 kl 09:37 »
Torbjörn
Tackar för utförligt svar!
Då är det som jag misstänkte och det gör att jag inte ger mig på någon gammal volvotraktor för detta projektet.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #10 skrivet: 25 dec-20 kl 10:03 »
Nu har jag läst artikeln i Åter Nr 1/10 Att köra traktor på Björkved : Gengas
Den Fordson Major som är med i den artikeln är en Bensin/ fotogen. Problemet med dem är att kompressionsförhållandet är mycket lågt, 4,6:1. Gengas har högt oktantal vilket innebär att den tål hög komprimering innan den självantänder. Så åtminstone 12:1 är det bra att komma upp i. Jag är beredd att hålla med dem som byggde den traktorn att det nog är kvar hälften av de 36 hk som var i motorn från början. Då gengas har en del nackdelar vill jag bygga en motor som optimerar de fördelar som gengasen har. Jag tänker att får jag upp kompressionen ordentligt borde jag åtminstone få ut de 36 hk som motorn hade vid fotogen,även på gengas.
Den andra traktorn som är med i artikeln är Johan Linells David Brown. Detta är en Dieselmotor som är konverterad till tändstift och fördelare. Johan har inte gjort något åt motorn i övrigt, utan det är en lite trött och sliten diesel som utgångsläge. Enligt Johan går den lika bra på gengas som på diesel, men den är betydligt mer lättstartad när det är kallt.
Här är länk till det bygget:
http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11549
    • Östergötland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #11 skrivet: 25 dec-20 kl 12:31 »
Är inte speciellt insatt i gasdrivna motorer, men det slog mig att det finns ett antal billiga gasbilar till salu på blocket. De jobbar ju med högre tryck, men kan det vara användbart?

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #12 skrivet: 25 dec-20 kl 17:01 »
Vet inte om Ts har någon nytta av det, men enligt samtal med person med stor kunskap om veterantraktor så skall det på sent 1940tal och långt in på 1950tal ha existerat en inofficiell standard hos några tillverkare av traktorer på den europeiska marknaden. Standarden innebar att man utan all för stort krångel kunde montera varandras motorer på traktorerna. Har genom åren sett 'indikationer' på detta i traktorannonser på blocket.

Vilket ev skulle kunna innebära för Ts att det finns fler traktorobjekt för konvertering. T e x Nuffield som inte verkade ha egen motortillverkning utan köpte andras. Tillverkare i denna 'motorpool' var t e x Perkins och Austin/BMC. När jag läser de få specar som jag hittar så verkar i sin tur dieslarna ha sitt ursprung i block/motorer för bensin. Så motortillverkarna hade block som blev bensindrivna till bilar, samma block gjordes i dieselversioner till både personbilar och traktorer. Så block kan ev stå att finna utanför traktorvärlden.

https://sites.google.com/site/perkinslongserviceclub/heritage-snippets/the-story-of-the-4-99-4-107-4-108-engine

I senare tid verkar en del biltillverkare ha samma block till bensin/diesel. Opel Kadett D E 1.6, VW Golf I, Chevrolet Pick UP CK2075
Men det har Ts nog ingen användning av då dessa motorer vad jag vet aldrig monterades i traktorer.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #13 skrivet: 25 dec-20 kl 17:06 »
Jag är heller inte så insatt, men då gengas jobbar med undertryck, finns det nog ingen fördel med en gasbil, jämfört med bensin. Sedan behöver bilen vara äldre än 1976 ifall det är en personbil. Det blir för mycket byråkrati annars.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 11549
    • Östergötland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #14 skrivet: 25 dec-20 kl 17:14 »
Jag är heller inte så insatt, men då gengas jobbar med undertryck, finns det nog ingen fördel med en gasbil, jämfört med bensin. Sedan behöver bilen vara äldre än 1976 ifall det är en personbil. Det blir för mycket byråkrati annars.
Ok, undertryck.

Tror du slipper byråkratin när du fixar med en ombyggd traktor. Jag skulle inte åka in med traktorn och registrera om den.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #15 skrivet: 25 dec-20 kl 17:24 »
Carolus
Superintressant!
Det är ju sådan här information som är kul!
Det gällande personbilar är intressant också. Kan man få till en motor med dieselns bottendel och en bensintopp så kan det ju bli en optimal gengasmotor. Jag valde en Volvo med B20 som gengasbil pga. att ifall insugningsventilerna tjärar fast brukar stötstången krokna istället för att något går allvarligt sönder, som jag är rädd att det gör på en motor med överliggande kamaxel. Annars sägs det att man kan ta motorblocket från en rekorddiesel och lägga på toppen från en bensinare. Har inte provat själv, så det kan vara en skröna. Annars brukar ju folkracefolk vara duktiga på att plocka ihop en vass motor av standarddelar från olika motorer och märken.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #16 skrivet: 26 dec-20 kl 14:19 »
Städar idag bland bilderna i datorn. Fann den här.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #17 skrivet: 26 dec-20 kl 16:01 »
Kul!
Det var en riktigt kraftig handvevad fläkt!
Vad kan det vara för märke på traktorn?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #18 skrivet: 26 dec-20 kl 16:34 »
Om jag går efter färgen på traktorkroppen, grön med gul grill, så är det John Deere. Fälgarna med röd färg stämmer inte med J D, men kan ju ha hämtats från annan traktor.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #19 skrivet: 26 dec-20 kl 17:37 »
Ok, låter rimligt! Vet du om bilden är tagen i Sverige?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Skogsvilde

  • Inlägg: 13943
  • skriva är svårt när man är fängslad... ;D
    • -
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #20 skrivet: 26 dec-20 kl 19:39 »
Det borde vara taget i Sverige.
Står Aredkougs åkeri på bilen i bakgrunden.
Och det är ett aktivt företag i Dösjebro.
Ok, låter rimligt! Vet du om bilden är tagen i Sverige?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #21 skrivet: 26 dec-20 kl 21:52 »
Skogsvilde
Skåne alltså, bra jobbat!
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #22 skrivet: 26 dec-20 kl 22:08 »
Rätt landskap, Skåne.

Bilden är tagen någon gång 2005, i Degeberga Hembygdspark. Där brukar Tändkulans vänner och Hembygdsföreningen Gärds Härad anordna en Traktor & Motorträff varje sommar.

Traktorerna/utställarna brukar komma från Skåne och en bit till upp i landet. Samma traktor syns kanske inte varje år.

Men om du kontaktar Tändkulan (facebook) kan det finnas en hyfsad chans att de känner till just denna traktor samt ägare. Just för att utrustningen med gengas är så ovanlig. Andra i landskapet med kunskap är Traktorparaden i Harlösa. Eller varför inte Skånes MrJohnDeere själv, Nils Gunnar Fredriksson i Hjärup.

Allmänt om gengastraktorer: landets två traktortidingar, Traktor och TraktorPower, kan ju haft reportage om gengas. Kan vara värt att kolla med redaktionerna.


länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #23 skrivet: 27 dec-20 kl 09:12 »
Mycket bra tips!
Jag får kolla upp detta mer imorgon när det är vardag. Tidningen traktor verkar ju riktigt trevlig :)
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #24 skrivet: 01 jan-21 kl 10:40 »
Nu har jag gjort ett avsnitt där jag sumerar lite av vad vi kommit fram till och presenterar vad det blir jag ska bygga på.
Gott nytt år!

https://youtu.be/dsKJX2sMQZs
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #25 skrivet: 01 jan-21 kl 17:37 »
Resonemangen kring ditt projekt framgår bättre av parallelltråden på maskinisten än av tubklippet.

www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=330134&lv=0&hilit=gengas

Om jag fattat allting rätt så har du nu bestämt dig vilken traktor, att det skall vara en Fordson Super Major.
Och att i första hand försöka få fatt i en Fordson fotogen motor från den föregående Major-generationen?

Tror att det skiljer mellan olika delar av landet hur lätt eller svårt det kan vara med detta.

Här i södraste ändan skall visst danskar ha köpt upp fotogentraktorer billigt då Danmark fortsatte att ha fotogen längre än Sverige.

Sedan sägs det att engelsmännen i nyare tid när det blev inne att ta tillvara äldre traktorer skall ha varit över här och köpt Fordson fotogen Majorer. För det fanns knappt några i England då det begav sig. Om det nu kan ha berott på tillgången på fotogen.

Vad beträffar att få ihopa en fungerande fördelare till fotogen majoren kan det vara värt att kolla på Fords andra motorer. Har varit med om just fördelare som nästan osannolikt passat mellan olika fordmotorer, 1960tal crossflowblocket och vissa årgångar Ford Fiesta blocken. När det gäller Volvo så vet jag att vissa har tröttnat på magnettändningen på t20-t30 traktorerna och istället, med vissa modifikationer, monterat fördelare från b18-b20 motorer.
Motorrenoveringsfirmor brukar kunna renovera fördelare. Antagligen nytillverkar de själva vissa delar. Gissar att fördelarlocket kan vara det svåraste, det är ju av plast (bakelit?). Men de senaste åren har ju 3D skrivare kommit. Vet inte om det inneburit någon skillnad.

Apropå Majorer. Det har intill nyligen funnits ett utmärks forum för dessa,  fordson.se  Men verkar ha upphört, kanske blivit slukat av Maskinisten
Men via Wayback Machine kan man komma åt fordson.se



länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #26 skrivet: 01 jan-21 kl 20:01 »
Carolus
Helt klart är tråden på maskinisten utförligast!
Jag tänkte att jag tar de grova dragen i avsnittet på kanalen och så hänvisar jag till trådarna, så att de som är riktigt intresserade kan leta vidare.
Det är ju det där att göra lagom långa klipp.
Förhoppningen är ju också att någon som sitter på en motor ser klippet och hör av sig.

Det stämmer bra. Har fått mer info på paralelltråden om att super majoren också skulle ha bättre hydraulik, diffspärr och skivbromsar utöver dubbel koppling. Så en super major får det bli.
Skulle det vara mycket svårt att hitta någon får det bli en äldre major så länge och prova in motorn på.
Planen är att traktorn ska vara klar till vårbruket i april.
Det var ju mycket populärt att sätta i lastbilsmotorer i fotogenarna och då blev det ju många över. Tyvärr hamnade väll många på skroten.
Jag har fått tips om att fergusons fördelar ska funka, talade med en gubbe som hade satt det på sin fordson när han inte fick tag på fördelarlock.
Detta ska kollas upp.
Ska absolut kolla upp fordsonforumet :) Det kanske finns något internationellt?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #27 skrivet: 01 jan-21 kl 20:42 »
Beträffande fotogentraktorer så ändrades ju skattereglerna i Sverige någon gång på 1960-talet, så motorfotogenen blev inte längre lönsam att köra på jämfört med bensin.  I samma veva betalade staten ut en kontant summa till alla ägare av fotogentraktorer, som skulle ungefärligen motsvara den bensinskatt som ägaren kunde tänkas få betala under traktorns återstående livslängd. Villkoret för detta var dock att traktorn konverterades för endast bensindrift och besiktigades efter konverteringen. Det verkar dock inte ha ställts några större krav på hur konverteringen skulle göras, ofta var det frågan om att spärra diverse förvärmningsspjäll i bensin-läge, och ändra bränslekranen så den bara kunde ta bränsle från huvudtanken. Jag skulle tro att drivmedlet angavs som bensin i regbeviset efter en sådan besiktning.

När det gäller gamla fördelare och i synnerhet brittiska sådana (CAV och Lucas), så är de ingående delarna MYCKET väl standardiserade. Med största sannolikhet kan man hitta samma servicedelar (brytare, fördelarlock, kondensator mm) på en mängd brittiska personbilar av ungefär samma generation, och det innebär att reservdelstillgången fortfarande är god om man bara vet vad man ska söka efter.
Ett tips är att snoka fram underleverantörens (alltså t ex Lucas) serviceblad, reservdelslista mm för fördelaren, och sedan söka på de reservdelsnummer man hittar där (alltså inte traktor- eller motortillverkarens nummer).

När det gäller att ersätta en tändmagnet med batteritändning, så är det vanliga att man behåller tändmagnetens mekanik och rensar bara bort permanentmagneten och tändspolen, sätter dit en vanlig batteritändspole utanför. Problemet med att ersätta den med en fördelare är, att tändmagnetens ingående axel ska gå synkront med motorns vevaxel, medan en fördelare ska gå med halva vevaxelns varvtal.
Det är dock sällan det verkligen är så allvarliga problem med en tändmagnet av 1940-50-talstyp att man verkligen måste ersätta den. Det är i stort sett bara om någon klåpare har lyckats förstöra saker som det kan bli nödvändigt.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #28 skrivet: 01 jan-21 kl 21:42 »
torbjorn
Tackar för historiken runt fotogenarna. Hade ingen koll på detta.
Mycket bra tips att kolla på underleverantörens nummer och därefter se vad delarna använts till mer :)

Det är ju det som man i praktiken gör med kullager. Det är många gånger som lager jag behövt " inte går att få tag på" och när man rivit isär och kollat numret är det vilket standardlager som helst :)

Det är inte bara att byta till fördelar från magnet som du säger.  Även om det är fördelare och man ska byta till en annan måste man ha koll på åt vilket håll de går.
Annars blir det inte heller bra.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #29 skrivet: 02 jan-21 kl 05:23 »
Jag får också tacka för historiken.

En liten kommentar kring engelska firman LUCAS - tillförlitligheten var väl inte den bästa. Så firman kallades skämtsamt för 'Prince of Darkness'.
Det finns en hel internetsida med enbart skämt om LUCAS.
www.mez.co.uk/lucas.html

På reservdelar till engelska Ford stod det ofta FoMoCO. Bland annat på deras fördelare. Kvalitén på dessa fördelare kunde nog ha en dragning åt LUCAS hållet. Jag hade en gång Ford Crossflow med FoMoCo fördelare, lyckades aldrig få nån bra tändinställning med den. Fick så tipset om att fördelarna på vissa Fiesta passade. Och dessa fördelare var av märket BOSCH. Fick tag i en sådan och tändinställningen blev bättre. Jag misstänker att när engelska Fordmotorer började sättas i tyska Fordbilar så vägrade verkstäderna i Tyskland att befatta sig med FoMoCo fördelarna... .

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #30 skrivet: 02 jan-21 kl 08:44 »
FoMoCo-märkta saker har också förekommit på tyska Fordmotorer.  T ex satt det sådana förgasare på V4-motorerna som Saab använde, ungefär 1972-1976.

Min åsikt är förresten att det aldrig har varit något större fel på Lucas bilelektriska prylar. Det stora felet är hur brittiska biltillverkare har installerat dem. Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa, startmotorer som bränns sönder av strålningsvärme från grenröret, laddningsregulatorer som råkar hamna i det hörn av motorrummet som är allra värst utsatt för både vägsalt och syraångor från batteriet, osv osv...

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #31 skrivet: 02 jan-21 kl 16:15 »
FoMoCo-märkta saker har också förekommit på tyska Fordmotorer.  T ex satt det sådana förgasare på V4-motorerna som Saab använde, ungefär 1972-1976.

Min åsikt är förresten att det aldrig har varit något större fel på Lucas bilelektriska prylar. Det stora felet är hur brittiska biltillverkare har installerat dem. Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa, startmotorer som bränns sönder av strålningsvärme från grenröret, laddningsregulatorer som råkar hamna i det hörn av motorrummet som är allra värst utsatt för både vägsalt och syraångor från batteriet, osv osv...

Citat: Generatorer som har hamnat mitt i oljedroppet från en ständigt läckande ventilkåpa

Kanske Landrover? sagt om denna tillverkare:

- Landrover fick en gång för sig att de skulle börja tillverka datorer. De gav upp när de inte lyckades få datorerna att läcka olja.

- En gång sålde Landrover ett fordon som inte läckte olja. Ägaren klagade, och Landrover åtgärdade så bilen började läcka olja så att ägaren blev nöjd.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #32 skrivet: 02 jan-21 kl 19:16 »
Den svenska uttrycket jag hört några gånger är: Lucas, mannen som uppfann mörkret :)

Som Carolus skrivit innan är det på maskinisten som själva konverteringen diskuteras mest, så välkomna att kolla tråden där också.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=330134
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #33 skrivet: 02 jan-21 kl 21:35 »
Det lär ha varit någon Vauxhallmodell som led av problemet med oljedropp på generatorn.

Apropå anekdoter om oljeläckage så kan jag bidra med några fler:

1) Jag har en engelsk körskolelärobok från 60-talet, där det varnas för halka pga oljespill t ex vid taxistationer.

2) Tyska husbilskonverterade gamla VW-bussar har ofta ett klistermärke där det står något i stil med "Alte VW verlieren kein Öl. Sie marken ihr Revier."

3) En svensk fallskärmshopparklubb hade på 90-talet ett ryskbyggt flygplan, en gammal AN-2. En sommar hade man hyrt in en pilot från något av baltländerna som var van vid den flygplanstypen. Vid något tillfälle frågade man piloten om det verkligen var normalt att motorn stänkte så mycket olja omkring sig. Han svarade att han nog snarare skulle bli orolig om motorn slutade stänka olja.

TW

  • Inlägg: 2653
    • Finland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #34 skrivet: 02 jan-21 kl 22:16 »
Städar idag bland bilderna i datorn. Fann den här.
Det där är väl en Oliver?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #35 skrivet: 03 jan-21 kl 00:47 »
Ja, det kan det nog vara.. är osäker då traktorn inte har originalfärg. Men grillen putar ut på ett sätt som påminner mer om Oliver än John Deere.

Carolus

  • Inlägg: 539
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #36 skrivet: 03 jan-21 kl 19:02 »
Letade lite på nätet om Fordson Major fotogen versionen.

Enligt : www.fordsontractorpages.nl/story_bdye9.htm

så tillverkades bensin/fotogenversionen mellan 1952 och 1955, och i ca 29 000 ex jämfört med dieselns ca 155 000 ex. Viss produktion också av fotogenare efter 1955, men inte för europamarknaden.

En annan information i länken är att i England så konvertertades inte fotogenarna med Ford lastbilsdiesel, utan med Perkins L4 diesel. Detta block verkar vara samma som BMC 3.4L bensin som ofta satt i Nuffield traktorer. En hel del Nuffar såldes i Sverige. Skulle inte förvåna mig ifall Nuffield fotogenmotorerna i Sverige också åkte ut för att ersättas av Perkins. Eller senare med Fordson.

I forumstråden https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/is-there-anyone-still-around-that-converted-tvo-tractors-to-perkins.306940/
berättas det om en 1949 Nuffield traktor med (Perkins?) diesel som konverterades till en BMC 3.4L bensin. Varför? Ägaren inte tyckte om lukten av dieselavgaser !!  :P :P
« Senast ändrad: 04 jan-21 kl 01:59 av Carolus »

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #37 skrivet: 03 jan-21 kl 22:34 »
Intressant läsning!
Jag tycker också det låter lite märkligt att de satte i Perkinsdieslar i fotogenmajorerna istället för sina egna motorer?
Har insett att dessa traktorer är populära i många länder och kommit fram till att jag behöver lära mig att texta mina avsnitt.
Blir genast några fler som kan få glädje av det :)
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 12189
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #38 skrivet: 03 jan-21 kl 22:53 »
Perkins hade på 50- och 60-talet mycket större kompetens på dieselområdet än alla andra brittiska motortillverkare tillsammans. Så det är kanske inte så konstigt att man föredrog att köpa in motorer från någon som visste hur slipstenarna skulle dras, hellre än att lägga en massa pengar på en egen motorutveckling och dessutom ta risken att få problem i efterskott.
Även om man ser på personbilssidan är det värt att notera att europeiska Ford aldrig försökte ta fram några egna dieselmotorer, man köpte från Peugeot istället.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #39 skrivet: 14 jan-21 kl 13:44 »
Nu har jag hämtat en motor som jag ska börja med. Jag letar fortfarande efter en bensin/ fotogenmotor till fordson major som jag kan plocka delar ifrån. Har fått reda på två hela traktorer, men vill helst offra en komplett traktor till detta.
https://youtu.be/rjOf196hwDU
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

länken

  • Inlägg: 156
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #40 skrivet: 20 jan-21 kl 07:10 »
Tänkte jag skulle uppdatera läget lite.
Jag har rivit ned motorn och veven är skuren på ettans vevstakslager, samt att kammen har gått ned sig på både insug och avgas till ettans cylinder. Ska tvätta och rengöra delarna fram i veckan för att se vad som går att rädda. Först börjar jag bygga om toppen, det är där mest jobb blir. Sedan kan jag bygga gasblandare på insuget mm.
Här är klippen på när jag river motorn.

https://youtu.be/SBedlPATMdU

https://youtu.be/siQkIl5cJko

https://youtu.be/34NtQ0rBrII

https://youtu.be/DKkwWNyR8Xw
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 8 användare (2 dolda)
Iriszaro, H2O, Liisa, Gurkmeja, Jepsson, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser