Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Gästrikland Volontär sökes, helst många månader, kanske flera år ifall vi trivs ihop  (läst 620 gånger)

Lasagnebäddaren

• Gästrikland
    • ekobyggmedlera
Jag och min make bor på en liten gård i skogen. Sommartid tar vi oftast emot volontärer från andra länder för hjälp av olika slag, olika långa perioder (ett par veckor till några månader). Dessutom har vi haft en fin ung man boende hos oss som volontär i flera år. Han har i vintras flyttat till en grannby för ett betalt jobb och "fortsättning av sitt liv". Vi söker nu en "alltiallo medarbetare" som mångsidig, händig vaktmästare och hjälp med allt möjligt: t.ex. lite med djuren, lite bygghjälp, att bygga fler staket, slunga/skyffla snö på vintern, ev. assistera i odlingarna - om inte annat hjälpa till att vattna, och allt möjligt annat...  Mat (måltider ofta men inte alltid ihop med oss) och husrum i eget litet hus av lera erbjudes mot 30 tim/vecka arbete.

Med odlingarna siktar vi på självförsörjning för oss boende + gäster och volontärer, men vi är inte framme vid det ännu. Vår gård är etablerad som Sveriges första och enda folkbildningsgård för ekobygg med lera. Ingen annan stans i Sverige kan man se lika många olika exempel på lerbyggetekniker som här. I år - p.g.a. Corona - erbjuder vi inte guidade turer, workshops m.m. som annars ofta genomförs här. Vi driver också en utbildning (med stöd av Leader, Jordbruksverket och en EU-fond) för att stimulera till ökad självförsörjning och lokalproducerad mat i fyra närliggande kommuner - och naturligtvis hoppas alla på "ringar på vattnet" av den insatsen. Närmare 30 deltagare går kursen. Under våren har träffarna tyvärr behövt bli digitala, men kanske kan vi snart ha träffar på gården igen. Vid sådana träffar är det ju mycket med stolar, bord och andra praktiska saker som vi behöver hjälp med... bära hit och dit och städa före och efter. (De offentliga aktiviteterna på gården genomförs genom en idéell förening som jag, frun i huset, är verksamhetsledare för.)

Vi har en liten fårflock 15-20 individer av en mycket utrotningshotad ras, som vi har genbank på och hjälper till att rädda. På samma sätt med utrotningshotade ankor. F.ö. har vi höns och utökar f.n. hönshållningen och har just börja sälja ägg. Vi har också vaktlar och njuter av de goda äggen, i höst börjar vi sälja de äggen också. Bygghjälp för nytt hönshus behövs nu under sommaren. Vi har ett par katter, två familjehundar och två fårvaktarhundar som lever hos fåren året runt, dygnet runt. Vi har mycket vilt runt omkring så fårvaktarna gör stor nytta. 

Vi återanvänder mycket material, och är intresserade av hantverk och återbruk på många sätt... något som vi förstås gärna delar med den som vill komma hit och dela livet med oss! Som du förstår är det mycket som händer och genomföras här hos oss, men både jag och min make har vissa hälsoproblem och behöver därför hjälp - men erbjuder också god kamratskap, ibland gemensamma utflyter, filmkvällar och/eller annat som vi tillsammans kan ha glädje och stimulans av.

Låter detta lockande? Kontakta oss och berätta om dig själv och hur du tror att du skulle passa in och trivas här!
mail: Kulturand@telia.com
www.ekobyggmedlera.se
erbjuder kurser i att bygga med lera, flera tekniker
chapelstjoseph.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser