Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behöver jag för att mjölka mina getter?  (läst 2041 gånger)

Tove-Marika

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
Vad behöver jag för att mjölka mina getter?
« skrivet: 06 apr-20 kl 18:06 »
Hallå på er

Jag har införskaffat mig getter som jag skall mjölka för hemmabruk (de är mjölkade sedan tidigare) och jag har några funderingar:

Vad behöver jag förutom hink att mjölka i? Läst en del om sil, steriliseringsspray och trasa osv.. Så ni som kan, exakt vad behöver jag ha hemma för att kunna mjölka mina getter
och hur förvarar jag bäst mjölken hemma och behöver jag ha något specifikt till det?..

Har letat lite på sidan men  kan inte finna exakta redskap, så ni får gärna göra mig  lite klokare..

Tacksam för svar  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad behöver jag för att mjölka mina getter?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-20 kl 18:47 »
Det är klokt att bygga sig ett stabilt bord som man låter dom gå upp på.
Helst ska man kunna låsa fast henne under tiden man mjölkar.
Det är klokt att ha något slags mjölksil men det fungerar med ett mindre durkslag och så bör man mjölkfilter.
Steriliseringsspray eller liknande behövs lär du tvättar ljuvret och dina händer inför mjölkningen för att minimera risken att då med bakterier.

Förvaringen då, ska du ha mjölken själv så kan du ha det i en livsmedelsgodkänd hink med lock i kylen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


Tove-Marika

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Vad behöver jag för att mjölka mina getter?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-20 kl 19:42 »
Det är klokt att bygga sig ett stabilt bord som man låter dom gå upp på.
Helst ska man kunna låsa fast henne under tiden man mjölkar.
Det är klokt att ha något slags mjölksil men det fungerar med ett mindre durkslag och så bör man mjölkfilter.
Steriliseringsspray eller liknande behövs lär du tvättar ljuvret och dina händer inför mjölkningen för att minimera risken att då med bakterier.

Förvaringen då, ska du ha mjölken själv så kan du ha det i en livsmedelsgodkänd hink med lock i kylen.


Tack snälla för ordentligt och informativt svar! Mjölkbord är klart och finns  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad behöver jag för att mjölka mina getter?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-20 kl 21:02 »
Du behöver som sagt en hink att mjölka i. Du kan torka av spenarna med en ren, fuktig tygtrasa innan du börjar mjölka. De första strålarna mjölkar du t ex i en kopp dels för att "spola ur" spenkanalerna, men också för att se att mjölken är redig. Sen mjölkar du i din hink, och när du mjölkat färdigt doppar du spenarna i spendoppningsmedel, av juverhygieniska skäl. Mjölken silar du sedan i t ex en trådsil  (duger gott!) ner i ett kärl med lock. Kärlet bör vara av glas eller rostfritt, plast blir sunkigt med tiden. Mjölken håller några dygn i kylskåp eller motsvarande.

(Jag har mjölkat getter både till husbehov och professionellt.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Tove-Marika

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Vad behöver jag för att mjölka mina getter?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-20 kl 09:32 »
Du behöver som sagt en hink att mjölka i. Du kan torka av spenarna med en ren, fuktig tygtrasa innan du börjar mjölka. De första strålarna mjölkar du t ex i en kopp dels för att "spola ur" spenkanalerna, men också för att se att mjölken är redig. Sen mjölkar du i din hink, och när du mjölkat färdigt doppar du spenarna i spendoppningsmedel, av juverhygieniska skäl. Mjölken silar du sedan i t ex en trådsil  (duger gott!) ner i ett kärl med lock. Kärlet bör vara av glas eller rostfritt, plast blir sunkigt med tiden. Mjölken håller några dygn i kylskåp eller motsvarande.

(Jag har mjölkat getter både till husbehov och professionellt.)

Tusen tack, då har jag betydligt mer koll på vilka grejer jag behöver ha hemma, samt hur man gör med mjölken! =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 5 användare (1 dolda)
Henrik Karlsson, xaelanar, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser