Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stolpvässare?  (läst 10616 gånger)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
stolpvässare?
« skrivet: 18 maj-07 kl 15:54 »
FINNS det ens en sån maskin? att vässa stolpar med.. eller spetsa kanske de heter.. Vet nån hur man bygger en sån isåfall? eller om det går att köpa nånstans? jag har för mig att någon pratat om att det ska finnas nåt liknande iaf.. eldriven, vevad eller att sätta bak i en traktor..  ???

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:stolpvässare?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 16:22 »
En gigantisk pennvässare? Någon sorts svarv? Annars tar det ju bara några sekunder att vässa en stolpe med motorsåg.

queer

  • Inlägg: 195
Re:stolpvässare?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 16:46 »
Visst finns det stolpvässare ... men dom är dyra

http://www.trejon.se/content.php?s=157

Dom gamla gubbarna hade en barkskiva ... typ en gammal vedkap.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Re:stolpvässare?
« Svar #3 skrivet: 18 maj-07 kl 17:10 »
En gammal barkmaskin för 1 m pappersved lär fungera bra har jag hört. De var vanliga på 50-talet innan massafabrikerna skaffade egna barkmaskiner och började hantera massaved i 3 m längder..

Den liknar en vedcirkel men i stället för klinga är där ett stor hjul med tre eller fyra radiellt ställda hyvelbett. Hjulet är väl ungefär 70 cm i diameter. Framför hjulet är ett bord att stöda klabben på och en spak att pressa mot med. Drivkraften brukar vara en 4 hk Bernard luftkyld bensinmotor.

Enklast är nog att vässa med motorsåg eller yxa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:stolpvässare?
« Svar #4 skrivet: 18 maj-07 kl 19:33 »
En gammal barkmaskin för 1 m pappersved lär fungera bra har jag hört. De var vanliga på 50-talet innan massafabrikerna skaffade egna barkmaskiner och började hantera massaved i 3 m längder..

Den liknar en vedcirkel men i stället för klinga är där ett stor hjul med tre eller fyra radiellt ställda hyvelbett. Hjulet är väl ungefär 70 cm i diameter. Framför hjulet är ett bord att stöda klabben på och en spak att pressa mot med. Drivkraften brukar vara en 4 hk Bernard luftkyld bensinmotor.

Enklast är nog att vässa med motorsåg eller yxa.



aha! då finns dom! vet du vart jag kan få tag i en sån?


Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:stolpvässare?
« Svar #5 skrivet: 18 maj-07 kl 19:35 »
trejon har jag kollat upp, å herregud va dyrt!! men tack för tipset ändå :)
saken är att jag har en nackskada, så jag kan inte stå å yxa till stolpar.. å motorsåg har jag aldrig hanterat.. :-[ jag skäms, men så är det!
så mitt enda hopp är en gammal vässare som nån kanske har kvar sen svunna tider..


queer

  • Inlägg: 195
Re:stolpvässare?
« Svar #6 skrivet: 18 maj-07 kl 20:09 »
Tja, det skakar ju riktigt ordentligt så armar och axlar tar stryk ...

been there, done that ...

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:stolpvässare?
« Svar #7 skrivet: 18 maj-07 kl 23:46 »
Det lär finnas en klassisk stolpbarkare/vässare som hette/heter 10-man. Det är en skiva precis som de gamla barkmaskinerna som beskrivits ovan, men mindre. Passar vad jag förstår att montera i exempelvis en vedkap som kompletteras med ett anhåll. Den kan användas både för att barka och vässa stolpar med. Har sett någon till salu på blocket/lantbruksnet samt på auktioner. Tror Jula hade sådana tidigare. Pröva att annonsera på exempelvis lantbruksnet (gratis) Det kanske står någon och samlar damm någonstans.

 

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:stolpvässare?
« Svar #8 skrivet: 19 maj-07 kl 10:12 »
tackar så mycket massor! då ska jag kolla upp de där :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser