Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om man kan göra smör i flaska?  (läst 5451 gånger)

  • Gäst
Undrar om man kan göra smör i flaska?
« skrivet: 18 jan-19 kl 19:21 »
Jag provar att göra smör i flaska. Typ Arla Smör ock rapsolja i flaska.

Jag mikrade smör ock rapsolja i en glasburk med mikro locket på. Bara lite grann. Sen tog i lite havssalt ock vatten.

Ska kolla sen hur det ser ut. Jag vill inte att det delar på sig eller stelnar till en klump

Blir det löst ska jag hälla det i en tom genomskinlig halvliters ketchupflaska.

Tänkte jag skulle slippa köpa hem de färdiga produkterna. Jag använder dem då jag steker osv. Detta är ett expriment. Jag har inte sett nåt recept på detta. Bara hittat recept på eget Bregott.


Sen kunde man ju exprimentera med eget jordnötsmör.  Eller t. om. eget smör man gör i matberedaren. På gamla tiden hade de väl en burk de hällde grädde i ock en visp man vevade runt. Men nu i våra tider finns det ju matberedare/mixer. Jag ska nosa runt i datorn när jag hinner. Jag är mest nyfiken hur man gör. Tar det för lång tid så kan man ju köpa färdigt smör.
« Senast ändrad: 18 jan-19 kl 19:35 av Fixasjälvkille »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-19 kl 22:09 »
Du skall inte smälta smöret utan vispa det kallt med oljan. Ja, inte kylskåpskallt utan rumstempererat.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-19 kl 07:20 »
Om målet är att likna Arlas Smör- och rapsolja (som som andra märken är raps- och smörolja) ska smöret nog skiras först. Men det kanske inte är nödvändigt om man inte behöver hållbarheten?

Har någon räknat på hur mycket dyrare, eller kanske billigare det blir att blanda eget? Det måste bero nästan helt på vilken olja man får tag på.

Kollar lite snabbt och slarvigt: billigare blir det allt med oekologisk olja, och kanske inte farligt dyrare med ekologisk. Der här får man testa!

Eget smör är lätt att göra, personligen tycker jag inte att det blev godare än köpt.Jag kanske har gjort fel. Efter ännu en snabbgoogling verkar det dock faktiskt löna sig bra! Jag kan tänka mig att hållbarheten inte är så lång, vilket ju är i så fall är opraktiskt.
« Senast ändrad: 19 jan-19 kl 07:27 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-19 kl 07:30 »
Följdfundering, jag har nog aldrig skirat smör. Är "resten" användbar?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-19 kl 10:48 »
Okey. Jag kollade flaskan idag med smöret. Det såg stenhårt ut. Fast jag tyckte att jag hällde i mycket olja. Man kan ju undra hur många procent som är smör i köpeflaskan? Jag hade ingen lust att vispa i går. Jag skakade det i flaskan efter lite mikrovärme.  Skaka i flaska är väl samma som vispa ungefär. Ska prova med mer olja i flaskan.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-19 kl 11:02 »
8% smörolja tror jag jag har läst
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-19 kl 11:34 »
Jag tänkte fel när jag svarade förut, det är hemmagjord Bregott-blandning man vispar kallt.


När du gör det där flytande stekflottet med smör i så är det väldigt lite smör i sådant. Har aldrig provat.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-19 kl 16:29 »
 Ja, Jag läste på Arlas flaska nu. Hela 67% rapsolja ock 8% smöroljor. Sen andra underligheter.

Jag hällde i mer olja i min smöroljeblandning. Nu verkar det vara flytande.


Ska steka några ägg sen. Kan vara gott på macka. Kan steka lite lök ock paprika med. Att ha i en burk till nästa måltid. Så får jag se om det går bra att steka i.


Tänk vad skönt om man slapp köpa de där smör-rapsoljeflaskorna om det är så lätt att fixa det själv. Bara försöka räkna ut hur mycket smör ock hur mycket olja som är lagom. Kanske 2 dl olja ock en gammaldags matsked smör? eller nåt. Eller kanske t. om. mindre smör. Sen kan man undra om salt löser fett? Så det blir smidigare. Jag slängde ju i lite havssalt.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-19 kl 18:23 »
Ett alterntiv är ju att hälla i olja direkt i stekpannan och dutta i en liten klick smör... Men det kanske är för enkelt?
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-19 kl 06:19 »
Jag var först motståndare till fett på flaska, sen provade jag och gillade, sen tänkte jag att det faktiskt inte behövs och slutade, nu nyligen provade jag igen och nu är de flaskorna slut och jag är ambivalent. Det är oslagbart smidigt för stekning.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #10 skrivet: 20 jan-19 kl 09:07 »
Sen kan man undra om salt löser fett? Så det blir smidigare. Jag slängde ju i lite havssalt.

Nej. Salt löser inte fett under normala förhållanden.  Anledningen till att man saltar smör, är dels smaken och dels att det håller sig bättre, härsknar inte så lätt, om det är saltat.
Ska man lösa fett så kan man antingen använda något klorerat eller organiskt lösningmedel (t ex tri, bensin), som man gör när man industriellt extraherar fett ur slaktavfall. Eller också kan man göra det vattenlösligt genom starka alkaliska medel (lut, soda mm), tensider (typ handdiskmedel eller allrengöring) eller saponiner (tvättnötter, kvillajabark mm).
Men i ditt fall så tror jag egentligen inte du vill lösa fettet, utan du vill sänka dess smältpunkt så det håller sig flytande vid rumstemperatur.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-19 kl 11:53 »
Ja, Jag läste på Arlas flaska nu. Hela 67% rapsolja ock 8% smöroljor. Sen andra underligheter.



En vild gissning, men tror att de vill tjäna pengar på de som fått för sig att de vill ha det på flaska.
Rapsolja är ju billigare än smör.

  • Gäst
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #12 skrivet: 20 jan-19 kl 17:23 »
Jag har med tänkt på det. Att olja är billigare än smör. Lidl sålde rapsolja för nåt över 10 kr litern denna veckan.

Jag har tänkt om helt. Jag behöver egentligen  inte smör i flaska. Om jag köper smör ock blandar med olja får jag ju nåt som är liknande Bregott. Ja, bredbart smör alltså.

Det går ju att steka med.  Däremot har jag nog inte stekt med köpt Bregott. Det är för smörgåsar har jag alltid tänkt.

En del steker ju i Lätt ock Lagom. Fast om det är bra vet jag inte. Jag köper inte den produkten.


Förr hade de väl inga riktiga elektriska kylskåp. Bara ett svalt skafferi eller nåt i norrläge. Då var det nog lättare att bre en macka med smör förmodar jag. De sänkte väl ner saker i en hink i brunnen med har jag för mig. Så det skulle hålla sig.

Nu får det bli smör ock olja blandat att använda till allt. Vet inte om det är så bra till kakor men det går ju att pröva. Ja typ sockerkaka osv. Nåt avancerat bakverk blir det ju inte.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #13 skrivet: 20 jan-19 kl 17:40 »
Inspirerad av tråden ska jag nog göra något experiment på området. Nån gång.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #14 skrivet: 22 jan-19 kl 18:13 »
Jag gjorde smör på en halvliter grädde, skirade och blandade i rapsolja, ca 20%. Svalnade och sen rörde jag i salt. Känns och ser bra ut, men känns liksom småkornigt i munnen och luktar linolja. Oljan är möjligen precis som märkningen påstår lite efter bäst före. Jag kanske skulle ha blandat kallt som Själv är bäste dräng förmanade.

I brist på elvist provade jag olika tekniker, outstanding bäst var en sån här i assistenten:


Även för tvättning.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #15 skrivet: 31 jan-19 kl 03:36 »
Jag gjorde en sats smör igen, tyvärr vägde jag inte gåsen (vågen har oförklarligt kommit bort!) så jag vet inte hur mycket det kostade. Sen bakade jag världens godaste kanelbullar på smöret (oklarat) och vasslen. Gamla smörolje-rapsoljeblandningen smakar ok men är hårdare och tråkigare i konsistensen än bregott.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

  • Gäst
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #16 skrivet: 07 feb-19 kl 21:43 »
Det var nåt Bregottrecept i Aftonbladet. 200 gram rumsvarmt smör.200 gram olja 2 dl. kallt vatten. Vispa smör ock olja, häll i en matsked vatten undan för undan. Jag tror man skulle ha i salt med. Man får väl prova sig fram. Någon tesked? kanske mindre?

Mitt hemmablandade Bregott funkar utmärkt att bre mackor med. Jag märker inte det minsta skilland smakmässigt på köpe Bregott ock mitt hemgjorda.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-19 kl 00:02 »
När jag provade så skippade jag vattnet. Vattnet gör bordsflottet mer lättbrett, men är nog mest till för att det är det billigaste de kan dryga ut med. Rapsoljan fixar bredbarheten, och rostbrödet slipper bli blött.

Jag brukar köpa vanligt Bregott, men testade en lättare variant sist, Bregott mellan, en blåvit variant. Den smakar inte lika mycket, och det förstår man när man läser innehållsförteckningen. 57% fett och ett par procent annat, resten är vatten :o Kändes svårt att fatta, så jag tryckte i av det i ett provrör och värmde på, och det stämde! Och de har en variant till såg jag, Bregott mindre, där det endast är 43% fett. Vilken affärside, sälja vatten med lite smör i.


von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-19 kl 02:50 »
Eftersom mitt hem-bregott inte blev hellyckat har jag stekt i det, tycker det fastnar lite mer i pannan jämfört med smör och flytande raps-smör.

När bregotten är slut nästa gång kanske jag ska göra nytt försök och skippa klarningen. Vilka proportioner hade du, självdräng, 50-50?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-19 kl 09:33 »
Vasslen innehåller ju proteiner som gärna fastnar i stekpannan.

Kommer inte ihåg blandningsförhållandet, men det var inte så mycket olja. 10-20 % skulle jag tro.



Jag läste på Wikipedia om Bregott, och den de kallar Havssalt innehåller tydligen 82% fett (mot 75% i den vanliga som de "förbättrat" med 5% vatten). Jag är ju principiellt emot havssalt eftersom havet är en soptipp för så många, men läste nyligen att havssaltet renas så pass att de flesta föroreningar avskiljs (och de nyttigheter som förespråkarna vill åt också). Så jag skall prova en sådan bytta nästa gång jag är i butiken.

Det här med vatten i smöret (vanligt smör innehåller 15%) är tydligen ett problem för de som bakar vissa kakor/bröd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser