Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutefår  (läst 7900 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Gutefår
« Svar #20 skrivet: 26 feb-18 kl 19:36 »
Hur skulle ni göra? Jag har ju inget i ordning gällande hagar och annat, är det bäst att fixa till allt innan man köper några får?
Har ju möjlighet att göra en gård och ett utrymme som passar, provisoriskt, (garage till traktorn).
Eller ska jag ordna till allt innan så man inte behöver ha bråttom, känns samtidigt som man förlorar en sommar ???.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Gutefår
« Svar #21 skrivet: 26 feb-18 kl 20:37 »
Om du vill ha betande får i år, så tinga på en grupp (av en seriös säljare) som kan levereras till midsommar eller så.

Bygg så i lugn och ro ditt första stängsel under april eller maj, och ta hem fåren till den delen av betesmarken.

Observera: Det behövs alltid ett flertal "fållor" (flera beteshagar) till får. Både av parasitskäl, för att kunna flytta fåren till återvuxet bete, och för att kunna ta bort bagglammen innan dessa blir könsmogna (3-4 månaders ålder), och av många nadra olika skäl kunna dela upp flocken periodvis.

Så fort det snön försvunnit är det dags att börja planera stängsel arbetet i detalj. Vi har stängslat åtskilliga hektar med RAS-stängsel, och att planera är det absolut viktigaste.
Var ska stängslet gå? Var ska hörnen vara så att det blir så mycket raksträckor som möjligt? Hur många dikesövergångar behöver byggas? Var finns det trädgrupper som ger skugga och regnskydd? Var ska grindarna vara?

Generella råd: sätt stängslet på "utsidan" av eventuella diken som finns längs åkermark/ängsmark och gärna genom mer skuggade/beskogade delar av marken(då blir det lättare att underhålla dikena vid behov, och ju mer "skog" man drar stängslet genom desto mindre växtlighet finns det att röja bort under nedersta tråden 2-3 ggr per växtsäsong). Gina med stängslet genom beskogade uddar i betesmarken (ger kortare och rakare stängsel och mindre att röja varje år).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gutefår
« Svar #22 skrivet: 26 feb-18 kl 22:55 »
Det går bra att ha gutefår på djupströbädd i en lösdriftshall även ganska långt norrut om det var det ni undrade över, de är väldigt härdiga får.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gutefår
« Svar #23 skrivet: 27 feb-18 kl 21:32 »
Ja se till att ha ordentliga stängsel innan du hämtar hem några får. Provisoriska stängsel är inte kul ifall fåren börjar hoppa ut för då slutar de många gånger inte ens när de får ett ordentligt stängsel och de hoppar ut flera gånger om dagen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Gutefår
« Svar #24 skrivet: 28 feb-18 kl 05:17 »
Ja, det känns som ni har alldeles rätt, bättre att fixa det mesta innan fåren köps.
Jag får ge mig till tåls. Kanske skulle köpa några höns så länge, hönshus har jag ju. ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gutefår
« Svar #25 skrivet: 28 feb-18 kl 16:50 »
Tänk på att Gutefår gärna kryper under också utöver att de är goda hoppare.

Annars är det som sagt lättskötta får som jag tror passar nybörjare bra, de tål kyla bra (Edit, de måste dock ha någon form av hus där det är skyddat mot regn, väta och blåst, som med alla andra raser) och de har även som regel lätta lamningar med få men starka och tåliga lamm trots att de ser små ut och många fäller pälsen utan att man behöver klippa dem, så man brukar mest behöva trimma av tovor och liknande. (samt se över klövarna)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 9 användare (2 dolda)
Niklas Nyström, Anders Flix, von tratt, AnniW, RindertD, ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser