Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kronans gårdspump  (läst 16633 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #20 skrivet: 06 mar-21 kl 15:29 »
När jag var liten hade vi en gårdspump som inte användes så ofta. Var gång vi pumpade, efter ett uppehåll, så var vattnet svart och luktade järn. Efter ett par spannar var det klart och friskt.
kretslopp

Cibi56

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #21 skrivet: 16 jul-21 kl 11:29 »
Väldigt intressant. Köpte en kronans gårdspump spm jag ska fixa nu. Tur att jag läste denna tråd. Tack Ljung. Månne det går att sätta pumpen i en tunna för å se/ lukta om det är dålig läderpackning. Är inget bra på att plocka isär å kolla kannor.
Sen tycker jag att komplett paket inte innehåller tex de bultar som behövs och inte komplett monteringsbeskrivning heller. På youtube finns nån gammal film men inte riktigt så informativ som jag vill. Vill ha anvisning HELA vägen.

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #22 skrivet: 19 okt-21 kl 01:54 »
Här finns manual mm om ni ska greja med gårdspump  http://www.gårdspump.se/manualer

I botten av den utpumpade och renborstade brunnen kan man med fördel sätta en tunna med brunnskalk som man kör ner bottenventilen i så det blir friskt vatten i kranen.

Tag en vanlig stor mathink, gör hål i locket för slangen och borra upp hål i sidan med hålsåg, nita fast finmaskigt nät över hålen och häll i brunns kalk.

En Jäshink med lock 30L kan fungera.

Man byter kalk ca var 5 år.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Kronans gårdspump
« Svar #23 skrivet: 05 feb-23 kl 14:31 »
Vi har också Kronans underbara gårdspump på gårdsplanen. Den fungerar också som riktmärke för att inte backa på brunnen. Innan hade vi en blomkruka.
Vi har haft den några år och använder den för att vattna och tvätta händer, och reserv istället för att dra av det tunga brunnslocket och hinka upp vatten om strömmen går.
Samma besvär och samma besked om läderpackningen. Pumpa så går det väck så småningom...
Nåja, än har vi inte behövt använda dricksvatten från den.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #24 skrivet: 12 feb-23 kl 17:07 »
Var nyss ute och pumpade upp nytt vatten till fåren. Klart och fint vatten. Sitter i vår dricksvattenbrunn så vi dricker samma vatten.

Nu när solstormarna kommer tätt så är vi garderade om strömmen går.

Bara ut och hämta vatten i våra Dunken Donje. ca 169 kr på Jula och Clas Ohlson. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 3 användare (1 dolda)
Loellablack, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser