Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stocksåg / tvåhandssåg  (läst 7124 gånger)

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
Stocksåg / tvåhandssåg
« skrivet: 30 aug-12 kl 16:23 »
Första inlägget här, tjohoo :)

Har lekt med tanken en tid att skaffa en tvåhandssåg eller stocksåg (lite osäker på vad en sån egentligen heter på svenska), gamla sådana hittas ju nu som då på loppis men då i oftast rätt dåligt skick (vilket i och för sig kanske inte gör något).

Jag har hittat så här långt åtminstone två sajter som säljer i Europa, fine-tools som säljer bl.a. tyska en- och tvåhandsstocksågar samt en annan försäljare i Storbrittannien. Nytillverkat är kanske åt det dyrare hållet men å andra sidan kostar ju en motorsåg också en hel del och ska man skaffa ställning för att såga stockar blir det ännu dyrare.

Tänker mest att rätt skött så kan kanske en nytillverkad såg gå i arv (tror inte den skulle bli använd sådär otrooligt mycket, kanske till en början för att såga till enstaka stockar/brädar för lite test/hobbytimring).

Känner någon till andra tillverkare eller har andra synpunkter på detta finfina men numer sällsynta redskap (ses här i användning av några arbetshästfantaster i Finland)?
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

kbh

  • Gäst
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 18:56 »
Första inlägget här, tjohoo :)

Har lekt med tanken en tid att skaffa en tvåhandssåg eller stocksåg (lite osäker på vad en sån egentligen heter på svenska), gamla sådana hittas ju nu som då på loppis men då i oftast rätt dåligt skick (vilket i och för sig kanske inte gör något).

Jag har hittat så här långt åtminstone två sajter som säljer i Europa, fine-tools som säljer bl.a. tyska en- och tvåhandsstocksågar samt en annan försäljare i Storbrittannien. Nytillverkat är kanske åt det dyrare hållet men å andra sidan kostar ju en motorsåg också en hel del och ska man skaffa ställning för att såga stockar blir det ännu dyrare.

Tänker mest att rätt skött så kan kanske en nytillverkad såg gå i arv (tror inte den skulle bli använd sådär otrooligt mycket, kanske till en början för att såga till enstaka stockar/brädar för lite test/hobbytimring).

Känner någon till andra tillverkare eller har andra synpunkter på detta finfina men numer sällsynta redskap (ses här i användning av några arbetshästfantaster i Finland)?
Roligt att få se  skogskörning med finnlokor med båge  igen . Och välkommen  till forumet.

Marcus Karlsten

  • Inlägg: 72
    • Småland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 17:26 »
Stocksåg är det korrekta namnet.
Klart du ska leta upp en på loppis och renovera. De ser mycket sämre ut än vad de är många gånger och är ofta av toppkvalité.
Kolla bara så alla tänder finns kvar och välj gärna en med hyveltandning.
Här är en som jag har renoverat.

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #3 skrivet: 31 aug-12 kl 20:04 »
Jo, förstod efter en stund att enhandssåg av denna typ (i princip en fogsvans som fått tillväxthormoner ;) ) heter timmersvans medans tvåhandsmodellen kallas stocksåg (finns tråd om  timmersvans här på alternativ.nu med en mycket bra länk till sida om bl.a. sågar).

Med hyveltandning antar jag att avses såg som skall användas jäms med trädets ådring (för att såga plankor och bräder) istället för att bara kapa på tvären som annars är normalt förfarande? Två sågar vore kanske bäst, en för att kapa med (fast visst kommer man allt bra långt med bågsåg med modernt tandspetshärdat blad) och en för att såga upp stockar/plankor ifall man nu inte vill/kan använda motorsåg :)
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #4 skrivet: 31 aug-12 kl 20:29 »
kapsågar kan va hyveltandade då har dom oftast en blandning av hyveltänder och skär tänder, om det nu heter skärtänder. En sån såg är nog inte optimal för klyvning då ska man ha en såg med enbart hyveltänder en klyvsåg, finns i olika utföranden allt från vanliga små av fogsvansstorlek till kransågar som är ca 170 cm långa. Dom är svåra att få tag på och det är bara roligt typ första stocken. :) men det kan va värt ändå av ren kuriosa   

Marcus Karlsten

  • Inlägg: 72
    • Småland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 10:10 »
Jo, det är en ren kapsåg rivtänderna snittar av fibrerna och hyveltanden ränsar den Vformade delen de lämnar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 22:21 »
På österbottniska gör man skillnad på en tvåmanssåg för fällning och kapning som kallas justersåg (uttalas sjustiersoåg) och en tvåmanssåg att såga bräder med som kallas stocksåg. Sågen som Markus Karlsten visar skulle kallas justersåg i Österbotten men de har väl andra namn på saker i Småland.

Om du skall såga bräder är det alltså en stocksåg du behöver. Den är vargtandad, det vill säga tandad och filad på ett speciellt vis för att såga längs med virket. Övre ändan av bladet är bredare än nedre ändan. Övre handtaget är fast och nedre handtaget är löstagbart.

Jag har tre gamla stocksågar i hyfsat skick och några gamla justersågar som ligger på lidervinden och hade tänkt vässa upp en stocksåg någon gång och försöka såga litet bara för att se hur det fungerar. Jag ser att du bor i Finland Adamscoo så om du bor i Österbotten är du välkommen att komma hit och titta.

Gamla sågar går ofta att väcka till liv.
Ett recept för att få bort grovrost av gamla sågblad är att våtslipa med sandpapper i vinäger eller ättika. På en riktigt grovrostig såg börjar man från grovlek 180 men annars från 240  och så går man till 320 och kanske 400. Sedan tvättar man bort vinägern med mineralterpentin innan man vaxar sågbladet med gammaldags Simonitz bilvax. Tänderna skränker man och filar på vanligt vis. En stocksåg skall vara ganska mycket skränkt för att inte kärva.
Ett böjt sågblad kan ofta gå att räta ut och klappa om men det är svårt att förklara enkelt hur man gör. Det är en väldigt komplicerad process att få rätt spänning i stålet och bearbeta det till en viss kallhärdning. Jag är inte så skicklig på det ännu så det lyckas inte varje gång för mig.

« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 22:24 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 20:29 »
Jo justersåg är bekant (fast på andra sidan bottenviken betyder det visst kapcirkel?). Rätt många går då och då på en finsk motsvarighet till blocket/tradera, bara att söka på "justeeri" på huuto.net).

Ska man månntro ha väl tilltagen skränktång för att kunna skränka såpass stora sågtänder? Har inte studerat en jag nyss ropade in så noga men har noterat att det går sådana som ska passa tvåhandssåg.
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #8 skrivet: 06 sep-12 kl 08:34 »
Det där med att tala om trollen verkar stämma, var ner i en källare där bl.a. min farfars kvarlåtenskap förvaras och döm om min förvåning då jag noterade stora sågtänder bakom en massa bråte på en vägg. Där hängde vad jag antar är en stocksåg, totallängd 140cm såglängd ~120cm med ett fabriksgjort ställbart handtag (går att vinkla i sisådär 30-45° intervall) och ett fast hemmagjort handtag i andra ändan.


Här är bild som visar handtaget vinklat rätt emot bladet, tandningen syns också någåtsånär (ursäkta usel mobiltelefonkamerabild).


Sågen plus en bilyxa av finsk modell (Billnäs bruks)* och en 35-38(?)mm navare.


*) går rejält offtopic nu men 1941 kostade ett huvud av denna storlek (~18cm egg) motsvarande 28 EUR enligt pengavärdet 2011, marknadspriset på loppis och auktionssajter är idag det tredubbla. Via motsvarande prislista för Kellokoski/Mariefors bruk har jag klurat ut vad det var för konstig yxa som jag hittat bland min morfars grejor, en Ohiomodell. Rätt intressant att se hur många olika modeller som tillverkades förr, inte bara olika regionala finska yxmodeller men även olika ryska & amerikanska modeller samt estniska.
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 09:01 av admscoo »
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Marcus Karlsten

  • Inlägg: 72
    • Småland
SV: Stocksåg / tvåhandssåg
« Svar #9 skrivet: 06 sep-12 kl 17:31 »
Gratulerar, det är säkert en Sandvik de brukar ha den typen av handtag. Har du kollat efter stämpel?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser