Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om AC  (läst 1159 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
En fråga om AC
« skrivet: 26 maj-21 kl 06:12 »
Köpte min bil för snart ett år sedan. Efter nån månad så när jag har AC på. Ljudet som kom påminner om kolsyrad läsk. Fast jättehögt. Irriterande högt. Sen slutade det och AC verkar inte funka.
Nu är jag dock van med KD istället. Men undrar ändå vad som kan ha hänt. Ibland är det skönt när bilen stått i solen några timmar att slå på den där AC.
Min tanke är läckage och är nog för dyrt att felsöka och laga. Men är det bara fylla på gas så är det ju humant.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: En fråga om AC
« Svar #1 skrivet: 26 maj-21 kl 07:24 »
Troligtvis har du en större läcka. Fylla på gas är därmed bortkastade pengar. Kan ju vara så att det bara är en rörkoppling som pajat och att en reparation därmed inte behöver bli så dyr. Dock krävs det ju felsökning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En fråga om AC
« Svar #2 skrivet: 26 maj-21 kl 08:39 »
Kör in till den lokala firman som sysslar med sånt och ställ frågan vad det kostar att felsöka.

Det behöver inte alls bli så blodigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: En fråga om AC
« Svar #3 skrivet: 26 maj-21 kl 08:49 »
Kan vara en o-ring också, de är inte så dyra. En provtryckning borde kunna visa var det läcker, speciellt om de har spårmedel i, och då ser du vad det kan tänkas kosta. KD är inte så skoj i en bilkö på solvarm trefilig motorväg när det är vindstilla i juli... Jag vägrar. Jag ska ha AC i åtminstone den ena bilen :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En fråga om AC
« Svar #4 skrivet: 26 maj-21 kl 08:53 »
Om det är en bil som inte har magnetkoppling till AC-kompressorn utan där den snurrar med hela tiden och vinklas ut olika av ett inbyggt servo beroende på kylbehov, så bör du inte köra bilen överhuvudtaget om du misstänker att kylmediet har läckt ut. Det leder ofelbart till kompressorhaveri ganska snart.
Om du i det läget absolut måste köra bilen för egen maskin innan kylmedium är påfyllt, ta av remmen till AC-kompressorn om inte samma rem också driver något annat viktigt.

Exempel på bilar som har den lösningen är de flesta VAG-märken (VW, Skoda, Seat, Audi) från ca 2004 och framåt och de sista årsmodellerna av Saab, troligen även en del Opel och andra GM-märken.

Om du har fått en stor läcka så att kylmediet är helt borta och luft har kommit in i systemet, bör det repareras och vakuumpumpas så fort som möjligt för att inte få följdskador pga fukt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: En fråga om AC
« Svar #5 skrivet: 26 maj-21 kl 09:29 »
Jag har en Kia sportage 08 och kört typ 8-10 månader. Så det är nog lugnt på kompressor sidan.

Den dagen jag står i en bilkö som är annat än utfarten vid medskog från biltema. Ja då bör jag nog läggas in på psyk. Nåt allvarligt har hänt och herrarna i dom vita rockarna får dra fram sina värsta sprutor.

Kd funkar ypperligt för mig efter mina skogsvägar. Blir det för kallt kör jag långsammare och för varmt snabbare.
La just 7000 på bromsarna. För det är livsnödvändigt här med alla sommarfolk som kör som idioter. Skulle vara lag på att sommarfolk får endast cykla.

Läckage är dock bra att veta utifall jag ska byta bil nån gång då man blir miljonär och kan köpa en elbil.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 7 användare (2 dolda)
S. K., javill, LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser