Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fåglar äter upp grönkålen - vad göra?  (läst 4795 gånger)

a amanda

  • Gäst
fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« skrivet: 20 jun-11 kl 22:11 »
Har fått ett nytt "problem" detta år med odlingarna. Fåglar (duvor?) äter upp grönkålen
och salladen. Hur kan man skydda den? Nu har jag satt duk över men det blir ju märkligt
att ha kvar den fram till jul.... Kommer de börja äta på fler saker när de växt till sig som
rödbetorna till exempel? Odlingen ligger i en förort och tidigare har vi haft skator som grannen
gynnat men de har aldrig stört.

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 22:59 »
Hello
Jag har en variant på skydd över mina kål-land.
Jag odlar i bäddar på ca 1.20 bredd, och över de som jag har kål i har jag gjort som såhär.

Köpte vp-rör, såna där vita plaströr som elektrikerna har, 3 m långa, som jag körde
ner i kanterna på bädden så att det blir som bågar med ca 2 m emellan. 7-8 kr styck.
Sen åkte jag till ett företag som monterar och hyr ut byggställningar och fick köpa begagnad
ställningsväv i plast som var drygt 3 m bred och jättelång och jättebillig. Tror jag gav 300 för drygt 50 meter.
På med väven på bågarna, så att det blir som tunnlar.
Fäste ordentligt med sten eller "märlor" av grov ståltråd på kortsidorna och en av långsidorna.
På den andra långsidan lade jag plankor eller sten så att man kan ta bort väven för gallring-rensning-pyssel.

Kanonsmidigt - vatten kommer igenom, men inte rådjur, fåglar eller kålfjärilar..
Lycka till!
// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 04:47 »
Jag har aldrig sett att duvor skulle äta annat än plantor som är max någon cm höga, sedan brukar de väl inte röra växterna?

a amanda

  • Gäst
SV: fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 12:01 »
Tack för tipset om elrör och nät! Tänker att grönkålen inte vill ha det för
varmt heller och det låter ju inte för varmt. Antagligen håller de kaninerna
borta med, som bara har ätit av våra grödor först när det blivit riktigt kallt...

Grönkålen är ca 15 cm höga och en av grannarna såg hur de mumsa...

Michan

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 12:11 »
Hello
Jag har en variant på skydd över mina kål-land.
Jag odlar i bäddar på ca 1.20 bredd, och över de som jag har kål i har jag gjort som såhär.

Köpte vp-rör, såna där vita plaströr som elektrikerna har, 3 m långa, som jag körde
ner i kanterna på bädden så att det blir som bågar med ca 2 m emellan. 7-8 kr styck.
Sen åkte jag till ett företag som monterar och hyr ut byggställningar och fick köpa begagnad
ställningsväv i plast som var drygt 3 m bred och jättelång och jättebillig. Tror jag gav 300 för drygt 50 meter.
På med väven på bågarna, så att det blir som tunnlar.
Fäste ordentligt med sten eller "märlor" av grov ståltråd på kortsidorna och en av långsidorna.
På den andra långsidan lade jag plankor eller sten så att man kan ta bort väven för gallring-rensning-pyssel.

Kanonsmidigt - vatten kommer igenom, men inte rådjur, fåglar eller kålfjärilar..
Lycka till!
// mange


Har du kanske någon bild på det? Hade varit kul att se :D

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: fåglar äter upp grönkålen - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 12:42 »
har tidigare haft problem med duvor som ätit grönkålen. hade planterat ut 150 plantor och gick in för att hålla middag. kom ut ca 2h senare och då var de uppmumsade. nät eller fiberduk över hjälper dig. skjut duvorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Enigma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser