Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Physalifråga.  (läst 830 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Physalifråga.
« skrivet: 04 apr-13 kl 09:14 »
Jag har sått physalis som kommit upp jättefint och är ungefär 2 cm höga. Men, dom har sett ut så i ett par veckor! Det händer absolut ingenting! Dom står rätt svalt tillsammans med dom andra plantorna och har två lysrör som extra belysning. Dom andra plantorna, tomat, chili, blomkål, brysselkål, fikon, oliv och lite blommor växer sakta och fint så dom ser ut att må bra av temperaturen.
Min undran blir ju såklart, ska physalisen stå varmare? Jag har inget fönster som är jätteljust så jag är rädd att dom ränner iväg om jag har dom i rumstemperatur. Hur ska jag tänka för att det ska bli tät?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Physalifråga.
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 09:29 »
Kan bara svara hur det varit hos mig!! E ingen expert och jag bor på andra breddgrader! Har odlat Gyllenbär nu i 3 säsonger och olika sorter. Alla tog ca 4-6 veckor att komma upp till en liten hanterbar planta men sen gick det fortare. Plantorna hos mig har velat ha mycket sol och värme och mycket vatten. Så om de står svalt hos dig just nu skulle jag testa sätta dom på en varmare plats. Lycka till!

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
SV: Physalifråga.
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 09:45 »
Physalis verkar vara lite allmänt tröga, särskilt om man jämför med tomater. Jag har nu börjat så physalisen samtidigt som paprikan  redan i februari för att den ska  hinna gro och ta sig. Mina physalisar är redan omsprungna av tomaterna som såddes en månad senare.
Att plantorna inte ränner iväg tycker jag bara är en fördel... dom kommer sig så småningom när dom får mer värme.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Physalifråga.
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 09:55 »
Ok, då får dom stå kvar i det svalare rummet sålänge. Om man har ett sånt där litet växthus i kanalplast och ställer det intill husvägg i söderläge, vågar man ha plantor där på dagarna nu? Eller blir det alldeles galet med temperaturväxlingar? Tänkte ställa ut dom dagtid när solen skiner och ta in dom när temperaturen sjunker. Och hur konsekvent måste man vara?

Bujaka80

  • Inlägg: 26
    • Finland
SV: Physalifråga.
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 10:00 »
Första gången jag odlar physalis och hos mig växer den också jätte långsamt. Men den växer. Den har 24 grader och en stark lampa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

856 gäster, 5 användare (3 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser