Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var handlar ni mat?  (läst 10119 gånger)

jessika

  • Gäst
var handlar ni mat?
« skrivet: 21 apr-06 kl 16:51 »
Jag har läst på amerikanska forum (frugal) att många handlar sin mat och förbrukningsvaror på lagermarknader av typen CostCO.

I vår stad har vi tyvärr inga billiga stormarknader. Och att handla allt i den lokala ica/konsum fungerar inte i längden ifall man lever med en begränsad budget.

Går det att handla direkt från grossister i sverige? Vilka priser är det, och är det värt att registrera ett eget företag för att få tillgång till dem?

Vi har i och för sig netto och lidl i närheten. Är det någon som har erfarenhet av att storhandla hos dem?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-06 kl 18:41 »
Man blir deprimerad av att handla på Netto och Lidl. Skralt sortiment, inga märkesvaror, knappast billigare än t.ex. Ica Maxi. Överskottsbolaget har bättre mat.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:var handlar ni mat?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-06 kl 14:21 »
Jag köper ibland kött av bonden jag har hästen hos (har lamm och grisar). Annars storhandlar jag på Willys, är in på ÖB och fyndar "torrvaror" samt kompletteringshandlar på ICA (Fin butik med massa gourmetvaror, dock snordyr).
Jag skulle gärna handla ägg hos någon närboende men har inte hittat någon.

Malinska

  • Inlägg: 21
    • Skåne
Re:var handlar ni mat?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-06 kl 14:44 »
Åker till City Gross och handlar en ggr i månaden, är billiga och bra kvallite. Stöd köp av typ mjölk grönt sker på Netto efter jobb. Detta med att handla en ggr i månaden är mkt bra för det blir mer slantar i börsen i slutändan, man köper inte de små onödiga sakerna. Vi har gjort detta i snart fem år, lite planering krävs men det är ganska kul och sitta och planera. Dagen vi handlar blir en familjegrej.  ;)
Katter, kor, tjurar, häst, mula, man samt son och hela familjen samlad i Skåne.

Ålkraft

  • Inlägg: 24
    • Swedishsurvivalist
Re:var handlar ni mat?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-06 kl 01:08 »
Jag brukar handla det mesta i matväg på coop och ÖB, försöker handla KRAV i högsta möjliga mån det går.

Citera
Handla en ggr i månaden är mkt bra för det blir mer slantar i börsen i slutändan, man köper inte de små onödiga sakerna.

Det där ska jag ta efter, mycket onödigt har man köpt i sina dar   :-[.

Desideria

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-06 kl 21:13 »
För många år sedan beställde jag ekologisk mat genom något som hette Sparringen eller dylikt. Minns inte riktigt. Vet någon om det finns kvar eller om det finns något liknande?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:var handlar ni mat?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-06 kl 16:29 »
Ja, möjligen finns det pengar att spara på att handla på stormarknader och billighetsaffärer, typ Kvantum, Netto, Lidl, Willys...men å andra sidan är dessa affärer ofta spiken i kistan på dom små lanthandlarna som vi behöver för att hålla liv i landsbygden. Bara här i kommunen har det försvunnit 4 små landsbydsaffärer dom senaste 2 åren! Med andra ord x antal tusen människor som måste ta bilen in till stan istället för att handla nära hemmet, och hur lyckade är dom bilresorna ur miljösynpunkt??

Jag saknar affären jag hade bara 6 km härifrån, schysst personal, allt man behövde fanns där och inga omänskliga priser heller.

Men jag jublar när jag köper ägg av en jag känner, eller får tag på älg eller vildsvin efter jakten, eller när jag får tag på kött när en bonde har nödslaktat ett kreatur. Fast mest ändå när jag äter mina egenodlade tomater!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

grodan

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #7 skrivet: 05 maj-06 kl 00:14 »
Jag började för några veckor sedan att prenumerera på ekologiska grönsaker och frukter! Varje vecka får man en låda med en blandning olika saker. Hittills har det varit mest import, men antar att det blir mer och mer svenskodlat när sommaren kommer igång. Jag är jättenöjd hittills. Tyvärr är det lite dyrt för mig, men det är billigare än ekologiskt i affären och framförallt superkvalité på grönsakerna, och så får man en massa sorter som man annars inte hade hittat i affären. Det hela heter ekolådan, www.ekoladan.se  
De säljer till Stockholm och Linköping, (kanske fler ställen?)
och man får lådan hemkörd. Hur bra detta är för miljön vete katten, men man kan ju gå ihop några stycken och få lådorna levererade till samma adress iallafall, då får man också lite rabatt.  Just nu lever jag (mycket gott!)på denna låda och en älg jag köpte i höstas. Vill gärna lära mig att odla eget, men det kommer att få vänta lite.

leifhh

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-06 kl 08:57 »
Jag blåvägrar att handla på Lidl, de har lite för långt kvar innan de uppnår en anständig inställningen till sina anställda.
Storhandlar emellanåt på Willys (delvis av nostalgiska själ, var med och drog elen när den ursprungliga Willys Cash byggdes i början av 80-talet).
Handlar en hel del ekologiskt oc kravodlat samt bra kött på vår lokala lanthandel (Koperativa i Hajom). Det går inte för plånboken att handla allt där men just den ekologiska biten har de mycket bra sortement och prissättning på. Jag har ingen lust att handla kött på en affär utan manuell chark. Har jag vägarna förbi en gårdshandel så handlar jag mina grönsaker där, men jag försöker att inte köra extramil för att handla. Sedan tillkommer ett visst mått av självhushållning som bonus, men vad gäller köttet så skall eget kött på sikt ersätta allt köpt kött.
« Senast ändrad: 05 maj-06 kl 08:58 av leifhh »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:var handlar ni mat?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-06 kl 10:56 »
Bojkottar också Liedl och andra lågpriskedjor, av diverse ideologiska skäl. Handlar en del på Coop Forum i Borås, som har ett bra eko-sortiment,  en del på vår lokala Hemköp, mest för att det är nära och bra. Köper lammkött från en kompis, nötkött från en närbelägen gårdsbutik (man beställer en låda som räcker flera månader för oss - jättegott naturbeteskött). Odlar potatis och grönsaker i trädgården, men inte mer än att vi äter upp det under sommaren och hösten. Så småningom ska det väl bli så mycket att det räcker under större delen av året... Hämtar periodvis mjölk på granngården, gör sylt o saft på egna och självplockade bär, försöker överhuvudtaget undvika livsmedelsindustrin så långt det går.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Re:var handlar ni mat?
« Svar #10 skrivet: 31 jul-06 kl 02:53 »
Inkøpsførening

Till min lycka så har jag hittat en inkøpsførening.
En tjej som har ett eget føretag sedan tidigare, och alltså ett føretagsnr skøter bestællningarna. Hon tar 5% før besværet.
Vi bestæller från bl a Biofood och Kung Markatta. Alla møjliga torrvaror, tvættmedel, shampo e t c. Om man inte vill ha en hel
låda av något, och inte hittar någon att dela med så lægger
grossisten på 10%, men det blir ændå mycket billigare æn att handla på hælsokost. Jag tycker det ær bra att ICA butiken dær
jag brukar handla har ett visst eko-sortiment så dærfør handlar jag det dom har dær till och med om det ær dyrare æn føreningens.
 
Rotsaker och løk køper jag direkt från en eko-odlare. Han levererar
det till min dørr då han ska vægen førbi.
Fårkøtt kan jag køpa direkt av min hyresværd om jag vill.
Det hænder att jag længtar efter kyckling, men det finns inte att få
tag i eko-kyckling i Karlstad så det får vara!

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:var handlar ni mat?
« Svar #11 skrivet: 31 jul-06 kl 04:16 »
Ägg, kött, fisk, grönsaker och fågel producerar vi eller fångar/jagar/fiskar själva. Det mesta övriga byter jag till mig på våran lokala "farmers market", lite ägg mot majsmjöl och hjortkött mot vitkål och sallad ungefär.
Det vi behöver utöver det (tandkräm, tvål. schampo, ståltråd, spik och skruv, ammunition m.m köper jag från våran "supermarket".
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

SvenS

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #12 skrivet: 31 jul-06 kl 21:48 »
Överraskande många som bojkottar Lidl !  det gör jag också. de har en klart repressiv personalpolitik.

Det som återstår för mig är en större ICA handel och en Netto.
På netto köper jag saker som Ica också har fast bra mycket billigare. Som t.ex färdig Tzatsiki, Fetaost, Oliver, kryddor, ost, jordnötssnacks, kaffe, tvål och ibland är tomaterna halva priset per kilo mot ica.

Är köttätare ibland. och då lägger jag mina sparade pengar på ekologiskt uppfödd nötkött som jag handlar från gårdsbutiken alldeles intill mig. dessutom dinkelmjöl.´,honung, rapsolja, tomattpure´, dinkelpasta och grönsaker förstås när det är säsong.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:var handlar ni mat?
« Svar #13 skrivet: 01 aug-06 kl 10:19 »
Oftast Ica men i bland på Coop eller Willys beroende på i vilken affär som är min sista besök, jag jobbar som leverantör av div. livsmedel. handlar en gång i veckan. Mjölk, ägg, kött, bär finns på gården men kommer jag åt så handlar jag gärna hos lokala odlare då morötter,lök och potatis
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:var handlar ni mat?
« Svar #14 skrivet: 30 aug-06 kl 17:01 »
Jag äter bara köttfärsås, efter eget recept med mkt torkade tomater och vitlökspulver, samt havregryn, men det måste vara rätt sort havregyn, inte sånna finmalda mjöliga skräpflingor. Jag handlar på ICA. Jag ska börj agöra linsgryta igen snart, det har lega nere pga lite strul...

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:var handlar ni mat?
« Svar #15 skrivet: 30 aug-06 kl 20:55 »
Jag undviker faktiskt stormarknader, trots att det ofta är billigare där. I byn där jag bor finns en liten butik som jag så gärna vill ska finnas kvar, så jag ger mitt stöd genom att handla där så ofta jag kan. Honung köper jag av grannen som har bin, ägg får jag av mina egna höns, mjölk handlar jag ibland från en bonde en bit härifrån. Jag ogillar starkt centraliseringar och skulle önska en motsatt utveckling. Fler jobb på landsbygden så att fler fick cykel- eller gångavstånd till jobbet och slapp vara beroende av bil. Vi måste ha två bilar i min familj då min man har 3½ mil till sitt jobb och jag 2½ åt andra hållet, och det är alltför glest mellan bussturerna.
Visst kostar det lite mer, men jag vill handla i enlighet med det samhälle jag helst vill ha.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:var handlar ni mat?
« Svar #16 skrivet: 02 sep-06 kl 01:16 »
Ägg, kött, fisk, grönsaker och fågel producerar vi eller fångar/jagar/fiskar själva. Det mesta övriga byter jag till mig på våran lokala "farmers market", lite ägg mot majsmjöl och hjortkött mot vitkål och sallad ungefär.
"Farmers market" finns även här i Dalarna, i Hedemora och i Falun(tror jag). :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

hedvig

  • Inlägg: 3
Re:var handlar ni mat?
« Svar #17 skrivet: 12 okt-06 kl 11:25 »
Coop är jättebra - mycket ekologiskt  . . . om man bor runt gävle/Uppsala trakten kan man handla på internet -  bondenara.com
man får hemkört matvaror en gång i veckan och de har rätt mycket att välja på, grönsaker, ägg, kött, choklad med mera
annars är kung markatta ett annat bra alternativ . . . beställ deras katalog på internet. . . .

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:var handlar ni mat?
« Svar #18 skrivet: 13 okt-06 kl 22:21 »
Jag handlar också på Coop. De säljer bla Saltå Kvarns produkter som jag är nöjd med. Läste någonstans att Coop har hela 950 olika ekologiska produkter i sitt sortiment. ICA har 440 st.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

nettan

  • Gäst
Re:var handlar ni mat?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-06 kl 18:51 »
Man blir deprimerad av att handla på Netto och Lidl. Skralt sortiment, inga märkesvaror, knappast billigare än t.ex. Ica Maxi. Överskottsbolaget har bättre mat.


Nä, där håller jag INTE med dig, jag blir GLAD av att handla på ÖB,WILLYS,LIDL,CITYGROSS,NETTO, man sparar ju MASSOR utav pengar jämfört med tex. ica....men vi handlar oxå på coop..dem är relativt billiga ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser