Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader för markarrende?  (läst 16141 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Kostnader för markarrende?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-07 kl 21:48 »
Utan att veta något om din situation så skulle mitt grundtips vara att försöka köpa marken du ska bygga på. Det är trots allt ganska stor skillnad på att äga och att arrendera. Om du ämnar bygga ditt hus i någon mindre het del av landet kan det vara idé att försöka leta på någon liten befintlig skogsfastighet utan byggnader. På så sätt slipper du från lantmäterikostnaderna som, där marken är billig, kan bli en stor del av kostnaden om du bara ska köpa ett par hektar. Dessutom är det större sannolikhet att gamla fastigheter har andelar i byns samfälligheter vilket i praktiken ofta betyder fiskerätt i något eller några vattendrag, kanske något gemensamt grustag eller vad det nu kan finnas i den aktuella byn.

Det är just så jag tänker.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser