Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som hostar?  (läst 23679 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Katt som hostar?
« skrivet: 10 nov-10 kl 13:27 »
Min hankatt hostar lite då och då. Han har liksom alltid gjort det men det kan gå flera flera månader mellan gångerna.
Nu har han haft två svåra hostatacker här hemma så jag tänkte ringa veterinären.
Han är utekatt, jagar möss och råttor, är bra i hullet, fin i pälsen osv. och hans allmäntillstånd är som vanligt.
Någon som vet vad det kan vara? Kan katter hosta så där bara ändå?
Är livrädd att det ska vara hjärtmask eller nått  :S

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Katt som hostar?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-10 kl 13:50 »
Min katt hostade ett tag, sen blev det värre, det visade sig att hans hjärta var förstorat och vatten i lungorna. men det kan ju vara något som irriterar i halsen. Har även en annan katt som har astma, hon hostar och gör konstiga ljud, bäst att åka till vet  :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Katt som hostar?
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 14:03 »
Jag hade avmaskat.

har sett stallkatter som börjat med hosta...o sedan kräkits maskar  :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 15:34 »
Vi fick komma in direkt! Jag ringde för att be om råd men hon tyckte det var lika bra att kolla.
Nu ligger min lilla älskling och är alldeles drogad :/
Det var inte hjärtat eller lungorna och de kollade i halsen, så de fick söva ner honom. Inget där heller.
Vi avmaskade för 3 veckor sen, men hon tyckte vi skulle prova igen och hjälper inte det blir det att prova astmamedicin.
Vetrinären tyckte det var troligast att han har astma!

Men skönt att veta att det inte är hjärtat! Det var det jag var mest orolig för!

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Katt som hostar?
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 17:23 »
va skönt att det inte va det andra ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #5 skrivet: 10 nov-10 kl 17:26 »
va skönt att det inte va det andra ;)

Ja jag hade inte ens kunnat tänka mig att få det besked du måste ha fått med din misse :(
Har haft sån otur med mina djur också, ägt två hundar båda fick tas bort pga epilepsi

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Katt som hostar?
« Svar #6 skrivet: 10 nov-10 kl 17:29 »
min katt hostar med, han är siames , veterinären menar att det är astma, han fick kortison och blev genast bättre..  detta är vanligt bland siameser.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Katt som hostar?
« Svar #7 skrivet: 10 nov-10 kl 18:43 »
min katt hostar med, han är siames , veterinären menar att det är astma, han fick kortison och blev genast bättre..  detta är vanligt bland siameser..

Jasså där ser man! Min siames hostar också lite då och då, nån gång i veckan kanske. Har aldrig brytt mig om det då hon inte verkar störas av det och mår bra i övrigt. Bättre mus och sorkjägare finns inte!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 18:49 »
Jasså där ser man! Min siames hostar också lite då och då, nån gång i veckan kanske. Har aldrig brytt mig om det då hon inte verkar störas av det och mår bra i övrigt. Bättre mus och sorkjägare finns inte!

Lite så var det med vår, inte så ofta men någon gång i månaden kanske. Men han blev så mycket värre.
Veterinären gissade på att det kan var att vi eldar, har bott i lägenhet förr så då har han inte utsatts för det. Luften blir tydligen väldigt torr och då kan det förvärra astma!

Mina katter är blandraser men har faktiskt, som många påpekat, lite siamesdrag. Kanske är nått därifrån :O

EllaofSweden

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Katt som hostar?
« Svar #9 skrivet: 10 nov-10 kl 18:49 »
Kolla så avmasknigs medlet tar spolmask, spolmaskens bana går genom lungorna m 10-12 veckors mellanrum, resulterar i hosta m samma intervall...

Lycka till!

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Katt som hostar?
« Svar #10 skrivet: 12 nov-10 kl 16:27 »
Då du avmaskar måste du upprepa behandlingen efter 14 dagar eftersom äggen kläcks då.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #11 skrivet: 12 nov-10 kl 16:48 »
Då du avmaskar måste du upprepa behandlingen efter 14 dagar eftersom äggen kläcks då.

Gäller det alla kurer? Har alltid köpt avmaskningstabletter hos veterinär och ingen har nämnt det!?
Vi avmaskade för ca 3 veckor sen och nu igen. Ska ringa och fråga om jag ska avmaska igen om 14 dagar :/ Börjar bli dyrt med det där avmaskandet hela tiden *suck*

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Katt som hostar?
« Svar #12 skrivet: 21 nov-10 kl 11:24 »
min siames Inji är mycket bättre nu hostar nästan inte alls nu.. 1 gång var 3 dag typ istället för flera gånger om dagen.. 
/ malin
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

mysfaktor

  • Gäst
SV: Katt som hostar?
« Svar #13 skrivet: 22 nov-10 kl 12:57 »
Min hankatt hostar lite då och då. Han har liksom alltid gjort det men det kan gå flera flera månader mellan gångerna.
Nu har han haft två svåra hostatacker här hemma så jag tänkte ringa veterinären.
Han är utekatt, jagar möss och råttor, är bra i hullet, fin i pälsen osv. och hans allmäntillstånd är som vanligt.
Någon som vet vad det kan vara? Kan katter hosta så där bara ändå?
Är livrädd att det ska vara hjärtmask eller nått  :S
hjärtmask har vi inte i sverige.

mysfaktor

  • Gäst
SV: Katt som hostar?
« Svar #14 skrivet: 22 nov-10 kl 12:57 »
Jag hade avmaskat.

har sett stallkatter som börjat med hosta...o sedan kräkits maskar  :-X
:-X :-X :-\ :'(

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Katt som hostar?
« Svar #15 skrivet: 22 nov-10 kl 13:36 »
Min katt har haft katthosta. Är ungefär som kikhosta. Det höll på i ca 7 månader med många, långa hostattacker varje dag. Det fanns ingenting att göra enl veterinären utan det fick "värka" ut av sig självt. Nu är han frisk och vaccinerad eftersom katter tydligen inte bygger upp något immunförsvar som vi.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #16 skrivet: 22 nov-10 kl 15:41 »
hjärtmask har vi inte i sverige.

Det var ju bra i alla fall! Men vist beror hosta ofta på hjärtfel hos katter?

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Katt som hostar?
« Svar #17 skrivet: 22 nov-10 kl 16:44 »
canser är det som man oroarsig för när det gäller katter och hosta..  men det verkar som det oftast är astma .. bäst är om man är orolig är att äka till veterinär.. då vet du säkert vad det är.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Katt som hostar?
« Svar #18 skrivet: 24 nov-10 kl 01:50 »
canser är det som man oroarsig för när det gäller katter och hosta..  men det verkar som det oftast är astma .. bäst är om man är orolig är att äka till veterinär.. då vet du säkert vad det är..

Ja, jag åkte in samma dag som jag skrev inlägget för han fick flera jättehemska hostatacker och de hade tid att ta emot på en gång.
Astma gissade vetrinären men nu har han faktiskt inte hostat sen vi avmaskade. Hoppas nu på att det var inälvsmask och att det är borta! Dock orrande eftersom vi avmaskade 3 veckor innan vi var in till vet.
Kan ju vara det några har nämt, att man ska avmaska igen efter 14 dagar. Tycker bara det är så konstigt att ingen sagt nått om det förr.

Idag avlivade min mamma sin katt :( Han blev 10 år. Fick blodcanser tydligen och började kräkas och bajsa blod. Det är verkligen på gott och ont att ha djur.

 

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Katt som hostar?
« Svar #19 skrivet: 24 nov-10 kl 11:29 »
jo det är svårt när djuren mår dåligt.. men skönt att man kan avliva dom när det behövs..  tycker att ingen ska behöva ligga och lida ..  det som är bra med djur är att dom lever här och nu, ...inte ska bara först, sen ska jag njuta.. nä jag tycker lev här och nu..

när det gäller mask.. så kan det vara så att du just blev av med masken, just innan du kom till veterinären.. provade du nån ny avmaskmedel. man ska inte köra ett och samma hela tiden för masken kan bli emun..
men sa veterinären att dom trodde det var astam , fick kissen nåt för det? för min kisse blev bra direkt när han fick kortison.. och min vet trodde också det var astma..
/malin
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser