Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om stöd  (läst 3893 gånger)

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
Allt om stöd
« skrivet: 31 mar-09 kl 22:15 »
Efter att ha mesat ur min förhandling med gubben som arrenderar våra åkrar har jag börjat fundera på hur det ser ut med stöden. Jag måste säga att jag är lite förvirrad och hittar ingen riktigt bra tråd om hur det hela hänger ihop.
Jag har en känsla av att mitt fall är ganska "normalt" så jag tänkte komma med några påståenden angående mina plättar och så får ni rätta mig om jag har fel. (Vilket jag otvivelaktigt har annars så skulle det ligga mycket mer pengar i stödet än vad jag någonsin trott.)
Jag beskriver åkrarna så som de brukas av vår arrendator idag.

Jag bor i:
Gårdsstödsregion: 5
Miljöersättningsregion: 5
Kompensationsbidragsregion: 5:a

Alla summor gäller per hektar.
1. Har jag stödrätter för min areal så får jag gårdsstöd för det. Gårdstödet = grundbeloppet för stödrätten (I mitt fall ca 1160:-)
2. Har jag vall får jag 300:- för det. Har jag djur får jag ett tillägg. (I mitt fall 400:-)  Dessutom får jag ett kompensationsbidrag ?!?! (1350:-)
3. Kör jag ekologisk produktion utgår ersättning. (I mitt fall vall - går under "Spannmål, proteingrödor, foderbetor och andra ettåriga grödor (ej rajgräs)" !?!?  isåfall 1300:-)

Summa: 4510:-/ha

Sen har jag tagit en snabbtitt på en delen om slåtterängar men även om jag inte såg det tydligt någonstans så fick jag en känsla av att det inte är detsamma som vall.

Jag tror det är bäst att jag tar en paus här för jag misstänker en del fel. Men jag uppdaterar gärna kalkylen med rättelser och återkommer gärna med djurdelen efter att vi styrt upp det här.

Existens?

  • Gäst
SV: Allt om stöd
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 06:15 »
Oj, jag missade att du skrivit här, skrev lite om stöden i den andra tråden om arrendet..

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Allt om stöd
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 10:28 »
Man får inget ekologiskt stöd för vall. Däremot kan vall (och andra grödor på åkermark) ligga till grund för utbetalning av ekologiskt djurstöd på 1600 kr per ha och djurenhet (= 1 ko eller 6,67 får / getter). Även kompensationsstödet förutsätter djurinnehav (i alla fall i min region (4)).

Slåtteräng är något helt annat än vall på åkermark. En slåtteräng får man varken gödsla, spruta, kalka eller plöja utan bara slå, bärga och ev efterbeta. För slåtterängar kan man få gårdsstöd, miljöstöd för bevarande av slåtterängar, tillägg för lieslåtter och efterbete samt hässjad gröda har jag för mig.

Stöden och miljöersättningarna är kompensation för låga avräkningspriser och ersättning för utfört miljö- / kulturarbete, t ex vård av stenmurar eller hävd av naturbetesmarker. Arrendatorn / brukaren behöver ha dessa ersättningar för att få det att gå runt någorlunda. Man får inte stöden / ersättningarna utan motprestationer!

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
SV: Allt om stöd
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 14:57 »
Man får inget ekologiskt stöd för vall. Däremot kan vall (och andra grödor på åkermark) ligga till grund för utbetalning av ekologiskt djurstöd på 1600 kr per ha och djurenhet (= 1 ko eller 6,67 får / getter). Även kompensationsstödet förutsätter djurinnehav (i alla fall i min region (4)).

Okej. Nu hade ju min arrendator djur och jag beräknar ha det när jag tar över nästa år. Men frågan är om det är djuren i sig som genererar stödet eller om det är vallen. Förstår du? Hade jag fått dessa stöd även om jag saknade åkrar och köpte allt foder eller är det villkor att ha djur för att åkrarna ska ge detta stöd?


Citera
Slåtteräng är något helt annat än vall på åkermark. En slåtteräng får man varken gödsla, spruta, kalka eller plöja utan bara slå, bärga och ev efterbeta. För slåtterängar kan man få gårdsstöd, miljöstöd för bevarande av slåtterängar, tillägg för lieslåtter och efterbete samt hässjad gröda har jag för mig.

Bra! Men i mitt fall har ju vår arrendator inte gjort något av det du skriver. Han har bara slått och vissa år slått och bärgat. Är det möjligt att mina åkrar inte är någon vall?

Citera
Stöden och miljöersättningarna är kompensation för låga avräkningspriser och ersättning för utfört miljö- / kulturarbete, t ex vård av stenmurar eller hävd av naturbetesmarker. Arrendatorn / brukaren behöver ha dessa ersättningar för att få det att gå runt någorlunda. Man får inte stöden / ersättningarna utan motprestationer!

Självklart. Detta handlar inte om att försöka fuska. För min del är jag mest intresserad av hur lite jag ska behöva jobba med annat så att jag kan får mer tid med att fixa på vår nergågna gård. Jag gör gärna de flesta motprestationer jag har sett på Lsts hemsida men jag måste ha råd att få tid med de med. Dessutom är jag lite intresserad av att se hur mycket arrendatorn kan ha lyft i stöd för sitt minimala arbete på våra plättar.

Existens?

  • Gäst
SV: Allt om stöd
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 08:51 »
Hehe...den som söker finner..kanske iaf.. ;)

http://farmsubsidy.org/sweden

Men det du ev hittar här är ju då hans totala stöd, men du kanske har en viss uppfattning om hur stor del era åkrar utgör av hans mark...

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
SV: Allt om stöd
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 15:10 »
Hehe...den som söker finner..kanske iaf.. ;)

http://farmsubsidy.org/sweden

Men det du ev hittar här är ju då hans totala stöd, men du kanske har en viss uppfattning om hur stor del era åkrar utgör av hans mark...


Snyggt!

GÅRD | EKOLOGISKA PRODUKTIONSFORMER | REGIONALA STÖD, KOMPENSATIONSBIDRAG | MILJÖSTÖD VALLODLING | MILJÖSTÖD BETESMARKER | HANDJURSBIDRAG

De var de stöd han lyfte. Sen är det ju svårt att veta vad som bygger på vår mark direkt. Jag ska forska vidare..

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
SV: Allt om stöd
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 19:27 »
Snyggt!

GÅRD | EKOLOGISKA PRODUKTIONSFORMER | REGIONALA STÖD, KOMPENSATIONSBIDRAG | MILJÖSTÖD VALLODLING | MILJÖSTÖD BETESMARKER | HANDJURSBIDRAG

De var de stöd han lyfte. Sen är det ju svårt att veta vad som bygger på vår mark direkt. Jag ska forska vidare..

Såhär måste det ju vara han har gjort:

1. Har jag stödrätter för min areal så får jag gårdsstöd för det. Gårdstödet = grundbeloppet för stödrätten (I mitt fall ca 1160:-)
2. Har jag vall får jag 300:- för det. Har jag djur får jag ett tillägg. (I mitt fall 400:-)  Dessutom får jag ett kompensationsbidrag (1350:-)

Summa: 3210:-/ha

Ekologiska produktionsformer var nog för hans djur, miljöstöd betesmark för några andra plättar och handjursbidrag...ja det säger sig självt lite.

Så såg det alltså ut. Eftersom hans arbetsinsats var minimal och jag har mycket större intentioner med plättarna ska jag forska vidare på om det finns mer hjälp man kan få.


trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Allt om stöd
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 00:57 »
Efter att ha mesat ur min förhandling med gubben som arrenderar våra åkrar har jag börjat fundera på hur det ser ut med stöden. Jag måste säga att jag är lite förvirrad och hittar ingen riktigt bra tråd om hur det hela hänger ihop.
Jag har en känsla av att mitt fall är ganska "normalt" så jag tänkte komma med några påståenden angående mina plättar och så får ni rätta mig om jag har fel. (Vilket jag otvivelaktigt har annars så skulle det ligga mycket mer pengar i stödet än vad jag någonsin trott.)
Jag beskriver åkrarna så som de brukas av vår arrendator idag.

Jag bor i:
Gårdsstödsregion: 5
Miljöersättningsregion: 5
Kompensationsbidragsregion: 5:a

Alla summor gäller per hektar.
1. Har jag stödrätter för min areal så får jag gårdsstöd för det. Gårdstödet = grundbeloppet för stödrätten (I mitt fall ca 1160:-)
2. Har jag vall får jag 300:- för det. Har jag djur får jag ett tillägg. (I mitt fall 400:-)  Dessutom får jag ett kompensationsbidrag ?!?! (1350:-)
3. Kör jag ekologisk produktion utgår ersättning. (I mitt fall vall - går under "Spannmål, proteingrödor, foderbetor och andra ettåriga grödor (ej rajgräs)" !?!?  isåfall 1300:-)

Summa: 4510:-/ha

Sen har jag tagit en snabbtitt på en delen om slåtterängar men även om jag inte såg det tydligt någonstans så fick jag en känsla av att det inte är detsamma som vall.

Jag tror det är bäst att jag tar en paus här för jag misstänker en del fel. Men jag uppdaterar gärna kalkylen med rättelser och återkommer gärna med djurdelen efter att vi styrt upp det här.

Jag håller till i stödområdet 4, så vissa detaljer skiljer.

Gårdsstödet är inte kopplat till djurhållning eller så. Har du stödrätter, söker stödet och sköter verksamheten enligt reglementet får du stödet

Vallstödet är dels ett generellt stöd på 300 kr/ha dels ett tilläggsbelopp som är beroende av att man också har djur. Här behövs 1,1 de/ha. I stödområde 5 tror jag det behövs 1,3 de. Du behöver alltså både marken och djuren

Ekostödet kan man dels få för växtodling (ej vall) och dels för djurhållning (vall). För djurhållning måste man alltså ha både marken och djuren. Det behövs 1 de per ha åker och 0,5 de per ha slåtteräng eller betesmark

Kompensationsstödet har motsvarande konstruktion som ekostödet, hos oss krävs 1,1 djurenheter per ha för att få fullt stöd. Det varierar också en del mellan stödområdena vilka grödor man kan få kompensationsstöd för.

Slåtteräng är jordbruksmark som inte går att plöja, dvs inte åkermark, och som slås och skördas.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Allt om stöd
« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 09:32 »
Ett litet förtydligande: Det ekologiska djurstödet kan man numera få för all åkermark, även den man odlar andra grödor än vall eller grönfoder på. Och som sagt var även för slåtter- och betesmark men då går det åt dubbelt så mycket mark per de.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Allt om stöd
« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 22:20 »
Slåtteräng= inte plöjbar  ????.

Hos mig i skogsbygden plöjer vissa bönder nästan allt ,man blir ibland förvånad.
Jag har ett tunnland som som jag har satt som slåtteräng ,marken är inte plöjd på många år men den är ej stenig och kuperad.Så det är nog ingen slätteräng men jag skall slå med skärande maskin och bärga hö och ta miljö stöd så får man se vad de säger när de gör kontroll.Prova är ju inget brott och markägaren ville inte ha marken inhängnad så då får man töja lite på bedömningen.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Allt om stöd
« Svar #10 skrivet: 21 apr-09 kl 22:53 »
Vi har också mark klassad som slåtteräng som, i vart fall delvis, består av små åkrar som dock inte plöjts och brukats som åker på väldigt många år. Detta har godkänts av lst

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
SV: Allt om stöd
« Svar #11 skrivet: 22 apr-09 kl 20:54 »
Men?
Är det högre stöd för slåtterängar ???

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Allt om stöd
« Svar #12 skrivet: 22 apr-09 kl 22:09 »
Men?
Är det högre stöd för slåtterängar ???

Jag vet inte allt om detta.

Men jag har det såhär.

Jag hyr mark av grannen ,ett tunnland ligger vid hans hus ,han har inga stödrätter på den plätten ,han vill kunna släppa hundarna där.
Jag köper ingen stödrätt,jag tar hö och miljöstöd på den plätten.
Men då måste jag slå med skärande maskin och bärga gräset,jag kan inte sätta plätten som vall (finns några olika vall nr) ex vall ej lämplig att plöja tror jag den heter.Den hade passat mig bäst ,men det kan man inte få miljöstöd för ,vallstöd kan man få 300 kr per hektar minst 1000 kr dvs över 3 hektar det har inte jag .Jag har bara betesmark.Då sa jag till hon som hjälper mig på Länsyrelssen att jag vill ha femårigt miljöstöd på marken.Då återstår bara slåtteräng,sedan finns det mer pengar man kan få tror jag om man har lieslåtter och efterbete.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Allt om stöd
« Svar #13 skrivet: 23 apr-09 kl 16:01 »
För att få stöd för slåtterängar måste du ha ett femårigt åttagande för detta. Detta söks första året och länsstyrelsen gör då en bedömning om det är slåtteräng och du kan få ersättning.

Ekostöd finns det två: ett för mark och ett för djur.
För markstödet får du ersättning för tex spannmål, raps etc, men ej vall.
För djurstödet behöver du en viss mängd mark per djurenhet, då räknas all mark du odlar ekologikst även vall. Men du kan aldrig får för mer mark än du har djur till (enligt en tabell), eller fler djur än du har mark till.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Allt om stöd
« Svar #14 skrivet: 24 apr-09 kl 17:29 »
5 årigt avtal måste man ha ,jag fick ingå ett nytt 5 års åtagande när denna mark tillkom.Det går lätt att få ett nytt 5 årsavtal efter ex 2 år,enda kravet är att man bara lägger till och inte tar bort mark.
Länstyrelssen skall bedöma om det är en slåtter .Det är ju helt riktigt problemet är att de kommer inte första året ,de kommer kanske 3-4 året ibland inte alls.Men då får man väl bara betala tillbaks lite(om det är fel),man har inte gjort något brottsligt bara en annan bedömning än kontrollanten.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Existens?

  • Gäst
SV: Allt om stöd
« Svar #15 skrivet: 27 apr-09 kl 10:21 »
...och det tråkiga är att nästa kontrollant gör ytterligare en annan bedömning.. Så har det varit här, varannnan gång dom kollar så är det för mycket skog på en remsa beten, varannan gång är det ok...så träden står där dom står och avvaktar stilla:-)

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Allt om stöd
« Svar #16 skrivet: 28 apr-09 kl 13:18 »
De ändrar ju reglerna för hur mycket träd det får finnas varje år - speciellt nu när Sverige fick bakläxa från EU...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Allt om stöd
« Svar #17 skrivet: 28 apr-09 kl 14:33 »
Jag har ett tunnland som som jag har satt som slåtteräng ,

Men om det är mindre än 1000 kr i enskilt stöd (t.ex ett tunnland slåtteräng) så betalas väl inget ut  ???

"Belopp som är lägre än 1000 kr per ersättningsform betalas inte ut."
Höns och Liljor i min trädgård.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Allt om stöd
« Svar #18 skrivet: 11 maj-09 kl 13:42 »
just så.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Allt om stöd
« Svar #19 skrivet: 11 maj-09 kl 22:33 »
Mindre än 1000 kr så betalas det inte ut.
Men i mitt fall har jag en bit mark som nog skall klassas som vall ej lämplig att plöja problemet är att det är en liten plätt så det kommer inte upp i över 1000 kr i vallstöd.Eftersom jag inte har någon vall enbart betesmark,därför sätter jag den biten som slåtteräng då får jag miljöstöd för den biten ,jag har mer sådan mark så jag kommer över 1000kr.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Allt om stöd
« Svar #20 skrivet: 05 jun-09 kl 21:37 »
Är marken inte lämplig att plöja, kan det heller inte vara vall, eftersom vall måste ligga på åkermark och defintionen på åkermark är att den går att plöja. Så slåtteräng verkar ju vara helt rätt.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser