Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ta sig ur ägget  (läst 1633 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Att ta sig ur ägget
« skrivet: 05 mar-10 kl 21:28 »
Har precis kläck av mina första maskinruvade kalkoner. Flera av äggen har kycklingarna pickat hål i den smala änden av ägget :-\ Dom verkar pigga och arbetar sig ut steg för steg så det verkar inte vara något direkt fel. Den enda kyckling som kläckts färdigt hittills gjorde det på vanligt vis. Hålslag i tjockänden på ägget och så pickas det runt så "hatten trillar av"

Är det vanligt att kalkonkycklingar gör så här?? Jag har som sagt inte kläckt kalkon i maskin tidigare och höns som jag har haft börjar alltid i tjockänden av ägget.

Kalkonäggen har legat ner i kläckaren och vänts varannan timme. Jag slutade vända för två dagar sedan (egentligen är det kläck i morgon) Kan tillägga att det är ägg från egen kalkon och att dom fram till att dom hamnade i kläckaren låg i en äggvändare från Ruvmax och förvarades i ca 12-15 grader. Inga ägg har dött. De som har plockats bort har inte varit befruktade.



Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Terés G

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
SV: Att ta sig ur ägget
« Svar #1 skrivet: 15 mar-10 kl 08:14 »
Hej!
Jag har ingen stor erfarenhet, men de 2 omgångar med kalkonkycklingar jag kläckt har varit lite åt det hållet också. De har dock kläckt bra ändå. Det är Cröllwitzer.

Har du fotat de påklädda kalkondamerna ännu?
Mvh Terés G
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Att ta sig ur ägget
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 08:25 »
Några stycken av min kalkonkycklingar pickade också hål i "fel" ände.
Typiskt kalkoner kanske, att inte göra allt "enligt regelboken".
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 5 användare
beekeepern, xaelanar, von tratt, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser