Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta som förr  (läst 39123 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Tvätta som förr
« skrivet: 16 jun-18 kl 19:59 »
Jag vill tvätta på gammalt vis har förstått att man förr lade tvätten i blöt i sk lutpulver/kaustiksoda. Frågan är bara hur mkt man ska ta per liter vatten?
I min hushållsbok från 1800 talet står bara att man ska köpa en flaska såplut...


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #1 skrivet: 16 jun-18 kl 21:31 »
På 1800-talet är frågan om hushållen hade tillgång till natriumhydroxid (kaustiksoda). Det var nog mer vanligt att man använde kaliumkarbonat (pottaska) eller natriumkarbonat (soda).

Det står en hel del om tvätt med gammaldags alkaliska medel i hemkunskap- och hushållningshandböcker från 1940- och 50-talet, samt i en del artiklar i Teknisk Tidskrift från den tiden. En bra artikel: http://runeberg.org/tektid/1930k/0075.html

I boken "Hemvården", Ingrid Osvald-Jacobsson, LT:s förlag 1952, finns grundliga beskrivningar på hur handtvätt ska gå till med olika äldre tvättmedel. För bykning anges 100 g natriumhydroxid eller 500 g kaliumkarbonat per 100 l vatten. Denna blandning får ENDAST användas för vita bomulls- och linneplagg.  Före bykningen måste en förtvätt ske med en blandning av tvålflingor och ev en mycket liten tillsats av något alkaliskt, där är det viktigt att börja förtvätten med kallt vatten och värma det långsamt under tvättens gång.
Om man har hårt vatten krävs speciella försiktighetsåtgärder, som också är grundligt beskrivna. Sköljningen är också mer besvärlig med gammaldags tvättmedel - man måste använda många sköljvatten, det första sköljvattnet ska vara lika varmt som tvättvattnet och sedan trappar man av med gradvis lite lägre temperatur för varje sköljning. Det är inte lika enkelt som idag när man är bortskämd med att moderna tvättmedel medger att man sköljer enbart i kallvatten.


JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Tvätta som förr
« Svar #2 skrivet: 16 jun-18 kl 22:04 »
Å vad bra att få reda ut det här! Vad är skillnaden då mellan pottaska och kaustiksoda?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #3 skrivet: 16 jun-18 kl 22:43 »
Torbjorn ännu en fråga!
Är björkaska och pottaska samma sak? Pratade med en som sa att han gjorde tvål på "björkaska dvs kaliumkarbonat". Men jag har för mej att man förr blandade björkaska och pottaska i såpframställning (tyckte det stod så i Cajsa Wargs recept) så måste det väl vara olika saker? Tack för att du står ut med en nybörjares dumma frågor!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #4 skrivet: 17 jun-18 kl 09:46 »
Pottaska är som sagt kaliumkarbonat och kaustiksoda är natriumhydroxid.

Pottaska och björkaska är samma sak, möjligen kan en betydelseskillnad vara att pottaskan är renare medan obehandlad björkaska innehåller en massa andra salter och ovidkommande ämnen.  se Wikipedias sida om pottaska!

I normalt svenskt språkbruk talar om man om tvål om man använder natriumhydroxid eller liknande vid framställningen men såpa om man utgår från något kaliumhaltigt alkaliskt.
Hydroxiderna övergår av sig själva till karbonater när de har utsatts för luft (framför allt den koldioxid som ingår i luften) en tid.

Jag föreslår att du läser på Wikipediasidorna om de här olika alkaliska ämnena, samt repeterar kemikursen från högstadiet, till att börja med. Grundläggande kemikunskaper utan luckor är en absolut förutsättning om man ska lyckas med kem-teknisk verksamhet hemma!

 

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Tvätta som förr
« Svar #5 skrivet: 17 jun-18 kl 13:42 »
Jag vill tvätta på gammalt vis har förstått att man förr lade tvätten i blöt i sk lutpulver/kaustiksoda. Frågan är bara hur mkt man ska ta per liter vatten?
I min hushållsbok från 1800 talet står bara att man ska köpa en flaska såplut...


Postat med Alternativ.nu´s app
Var försiktig med moderna material bara, tvätt i lut och kokande vatten tar hårt på tygerna!

Jag blandar mitt eget tvättmedel (pulver) eftersom det blir billigare och är enkelt att göra, men använder fortfarande köpt flytande tvättmedel till ömtåliga kläder.

Vanlig såpa går ju också att använda, till trasor, handdukar och liknande.

Postat med Alternativ.nu´s app


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #6 skrivet: 17 jun-18 kl 17:47 »
Jag som är lite äldre har fått lära mig hur man kokar tvätten i en gryta, visserligen med köpt tvättmedel, men ändå ...
Denna metod tillämpade jag när jag bodde i en lägenhet utan tvättmaskin. (De andra flickorna där tog med sig sin tvätt när de hälsade på sin mödrar, men min mor boddde alldeles för långt bort.) Min man bodde också tämligen enkelt, och han kokade också sin vittvätt.
Blötläggning kunde behövas innan tvättmedlen innehöll enzymer, i så fall i vanligt vatten, med eller utan en liten sked soda (natriumkarbonat).

Proceduren är enkel: man tar vatten + tvättmedel och lägger i sin tvätt. Det är mestadels vittvätt, eller kulörta plagg som inte färgar av sig i så höga temperaturer, t.ex. handdukar. Värm upp långsamt. Håll noga koll på när det börja koka i grytan: det får inte koka längre än några minuter. Stäng av värmen. Låt grytan stå en stund (ca 15-30 minuter). Flytta sedan grytan och töm hela innehålldet i en balja. Skölj flera gånger och vrid ur. Nu är tvätten färdig att hängas ut.
« Senast ändrad: 18 jun-18 kl 16:28 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #7 skrivet: 17 jun-18 kl 18:03 »
Om jag skulle tvätta med lut eller ännu starkare medel, vill jag inte riskera tvättmaskinen, som kan ta skada av dessa medel. Såkallad kulörtvätt, som inte tål så höga temperaturer, tvättades ju för hand. En tvättbräda var helt oumbärlig! Kragar och manschetter kunde också behandlas med en borste.

Jag kan metoderna, men är glad för att jag slipper använda dem. Tvättmaskiner och moderna tvättmedel har betytt mycket för att göra kvinnornas liv drägligare. De frigjorde kvinnors arbetskraft också, så att de kunde börja förvärvsarbeta.
Om det finns en vision om ett enklare och miljövänligare alternativ, kan det bra bra att gå försiktigt fram och ta ett litet steg i taget, tror jag.

VS

  • Gäst
SV: Tvätta som förr
« Svar #8 skrivet: 17 jun-18 kl 18:20 »
Jag som är lite äldre har fått lära mig hur man kokar tvätten i en gryta, visserligen med köpt tvättmedel, men ändå ...
Denna metod tillämpade jag när jag bodde i en lägenhet utan tvättmaskin. (De andra flickorna där tog med sig sin tvätt när de hälsade på sin mödrar, men min mor boddde alldeles för långt bort.) Min man bodde också tämligen enkelt, och han kokade också sin vittvätt.
Blötläggning kunde behövas innan tvättmedlen innehöll enzymer, i så fall i vanligt vatten, med eller utan en liten sked soda (natriumkarbonat).

Proceduren är enkel: man tar vatten + tvättmedel och lägger i sin tvätt. Det är mestadels vittvätt, eller kulörta plagg som inte färgar av sig i så höga temperaturer, t.ex. handdukar. Värm upp långsamt. Håll noga koll på när det börja koka i grytan: det får inte koka längre än några minuter. Stäng av värmen. Lår grytan stå en stund (ca 15-30 minuter). Flytta sedan grytan och töm hela innehålldet i en balja. Skölj fler gånger och vrid ur. Nu är tvätten färdig att hängas ut.
Det verkar som den absolut enklaste metoden att tvätta kläder utan el apparater! Men har en fråga till dig. Hur blir det med doften?

Och en fråga till Torbjörn. Om man använder den här metoden och ett tvättmedel av märket Grumme eller nåt annat som deklarerar miljövänligheten kan man då hälla ut rest vatten i naturen utan att ha skuldkänslor alltså vilka ämnen som man bör akta sig för i så fall?   

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tvätta som förr
« Svar #9 skrivet: 17 jun-18 kl 18:44 »
Tror inte det räcker att bara koka tvätten för att få den ren, tygblöjor, smutsiga arbetskläder etc - mekanisk rengöring är ju vad tvättmaskinen sköter och är bra på. Hårt smutsad tvätt körs maskinen med både förtvätt och huvudtvätt vilket ökar tiden avseende den mekaniska rengöringen.
Googla "koka tvätt" uppe i den högra rutan - där finns fler trådar och synpunkter kring att tvätta som förr.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #10 skrivet: 17 jun-18 kl 21:05 »
När man funderar över miljövänligheten så bör man tänka på att vatten- och energiåtgången för tvätt blir mycket mindre om man använder moderna tvättmedel.  Det går åt mindre vatten eftersom moderna tvättmedel har lättare för att hålla smutsen upplöst och är lättare att skölja bort - det behövs alltså färre sköljningar och mindre vatten i varje sköljning.
Energi spar man dels genom att de moderna tvättmedlen klarar sig med mycket lägre temperaturer och dels genom att det blir så mycket mindre vatten att värma, dels pga den allmänt mindre vattenåtgången och dels för att man inte längre behöver värma sköljvattnen.

En tvättmaskin tål lutblandningar utan vidare, även moderna tvättmedel kan ju ge ganska kraftigt alkaliska tvättlösningar. Samma material och konstruktionslösningar används ju även i diskmaskiner, och maskindiskmedel är ännu mer alkaliskt och frätande än de svaga lutlösningar man förr använde vid tvätt. Det är ju bara att läsa på tvättmedelspaketen eller leta fram tillverkarens produkt- eller säkerhetsdatablad på nätet, för att se vad det blir för pH-värde i brukslösning. Då är det en större risk att tvätt i lut bryter ner fibrerna i onödan så att kläderna man tvättar får onödigt kort livslängd, även om det nu rör sig om bomull och linne av god kvalitet som i sig tål lut relativt bra.

Ytterligare en sak som är värd att tänka på är att de gammaldags tvättmetoderna fungerar mycket dåligt i hårt vatten. Tänk på att man innan de moderna tvättmedlen tid var tvungen att ge sig på antingen komplicerade avhärdningsmetoder för att få brunns- eller kommunalt vatten användbart för tvätt, eller också fick man samla regnvatten för att tvätta i. En annan variant var att ta ytvatten från någon sjö eller vattendrag som tvättvatten, det är åtminstone mjukare än vad traktens grundvatten brukar vara.

Så: Om man ska tvätta på gammalt sätt, ska man ha energin för att värma vattnet praktiskt taget gratis, och man ska inte vara i en situation där man behöver skämmas för att slösa med vatten. Man måste antingen ha bra förkunskaper i kemi och ha läst på i seriös och vederhäftig litteratur om gamla tvättmetoder, eller räkna med många misslyckanden och förstört tvättgods innan man har lärt sig på egen hand.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #11 skrivet: 17 jun-18 kl 21:27 »
Jag som är lite äldre har fått lära mig hur man kokar tvätten i en gryta, visserligen med köpt tvättmedel, men ändå ...
Denna metod tillämpade jag när jag bodde i en lägenhet utan tvättmaskin. (De andra flickorna där tog med sig sin tvätt när de hälsade på sin mödrar, men min mor boddde alldeles för långt bort.) Min man bodde också tämligen enkelt, och han kokade också sin vittvätt.
Blötläggning kunde behövas innan tvättmedlen innehöll enzymer, i så fall i vanligt vatten, med eller utan en liten sked soda (natriumkarbonat).

Proceduren är enkel: man tar vatten + tvättmedel och lägger i sin tvätt. Det är mestadels vittvätt, eller kulörta plagg som inte färgar av sig i så höga temperaturer, t.ex. handdukar. Värm upp långsamt. Håll noga koll på när det börja koka i grytan: det får inte koka längre än några minuter. Stäng av värmen. Lår grytan stå en stund (ca 15-30 minuter). Flytta sedan grytan och töm hela innehålldet i en balja. Skölj fler gånger och vrid ur. Nu är tvätten färdig att hängas ut.

Å vilka bra tips! Tack!
Måste kläderna vara med i uppkoket eller räcker det med att hälla kokande vatten över dem?


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #12 skrivet: 17 jun-18 kl 21:31 »
Jag hittade ett bra recept på internet på asklut som man också kan ha i maskin. Kanske kan vara värt att testa!

Recept IX
(asklut)• Vatten - 1 liter
• Siktad aska, t. ex. av björk - 2 dl
Koka 20 min under lock. Ställ undan och låt askan sjunka till botten. Häll av luten; det blir ca 6 dl. Tag 1/2-1 dl till en 4-kilos tvätt i maskin.
(Källa: Gunilla Kvarnström, Östanås 2001)




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #13 skrivet: 17 jun-18 kl 21:33 »
Ovanstående recept borde ju i rimlighetens namn också kunna användas som bas för såpa om man kokar den med talg eller liknande...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #14 skrivet: 17 jun-18 kl 21:35 »
När man funderar över miljövänligheten så bör man tänka på att vatten- och energiåtgången för tvätt blir mycket mindre om man använder moderna tvättmedel.  Det går åt mindre vatten eftersom moderna tvättmedel har lättare för att hålla smutsen upplöst och är lättare att skölja bort - det behövs alltså färre sköljningar och mindre vatten i varje sköljning.
Energi spar man dels genom att de moderna tvättmedlen klarar sig med mycket lägre temperaturer och dels genom att det blir så mycket mindre vatten att värma, dels pga den allmänt mindre vattenåtgången och dels för att man inte längre behöver värma sköljvattnen.

En tvättmaskin tål lutblandningar utan vidare, även moderna tvättmedel kan ju ge ganska kraftigt alkaliska tvättlösningar. Samma material och konstruktionslösningar används ju även i diskmaskiner, och maskindiskmedel är ännu mer alkaliskt och frätande än de svaga lutlösningar man förr använde vid tvätt. Det är ju bara att läsa på tvättmedelspaketen eller leta fram tillverkarens produkt- eller säkerhetsdatablad på nätet, för att se vad det blir för pH-värde i brukslösning. Då är det en större risk att tvätt i lut bryter ner fibrerna i onödan så att kläderna man tvättar får onödigt kort livslängd, även om det nu rör sig om bomull och linne av god kvalitet som i sig tål lut relativt bra.

Ytterligare en sak som är värd att tänka på är att de gammaldags tvättmetoderna fungerar mycket dåligt i hårt vatten. Tänk på att man innan de moderna tvättmedlen tid var tvungen att ge sig på antingen komplicerade avhärdningsmetoder för att få brunns- eller kommunalt vatten användbart för tvätt, eller också fick man samla regnvatten för att tvätta i. En annan variant var att ta ytvatten från någon sjö eller vattendrag som tvättvatten, det är åtminstone mjukare än vad traktens grundvatten brukar vara.

Så: Om man ska tvätta på gammalt sätt, ska man ha energin för att värma vattnet praktiskt taget gratis, och man ska inte vara i en situation där man behöver skämmas för att slösa med vatten. Man måste antingen ha bra förkunskaper i kemi och ha läst på i seriös och vederhäftig litteratur om gamla tvättmetoder, eller räkna med många misslyckanden och förstört tvättgods innan man har lärt sig på egen hand.

Jag tänker å andra sidan på den energi och de utsläpp som krävs för att tvättmedlet ska tillverkas och transporteras innan det hamnar hos mej. Plus tillverkning av förpackning. Räknar man in det är det kanske ändå energisnålare att göra eget eller vad tror du?


Postat med Alternativ.nu´s app

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tvätta som förr
« Svar #15 skrivet: 17 jun-18 kl 22:23 »
Het lutlösning är inte att leka med, ett tips bara. Har du sett filmen "Jag är Dina" https://www.imdb.com/title/tt0281924/videoplayer/vi3633120025 minskar nog lusten att handskas med sånt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #16 skrivet: 17 jun-18 kl 22:40 »
Å vilka bra tips! Tack!
Måste kläderna vara med i uppkoket eller räcker det med att hälla kokande vatten över dem?


Postat med Alternativ.nu´s app


Tvätten måste vara med under uppkoket för att smuts som innehåller proteiner (svett, hudavskrap, blod, matrester mm) ska kunna lösas upp. Proteiner koagulerar som bekant vid ca 40 grader, och när de har koagulerat blir de omöjliga att tvätta bort. Det gäller alltså att börja med kallt vatten och värma långsamt till 40 grader (och bearbeta tvätten under uppvärmningen), därefter kan man värma snabbare till 85-90 grader. Tvättluten får inte koka, då bryts fibrerna ner i onödan.

När man tvättar med lut och/eller såpa, så får man som sagt inte skölja i kallt vatten. Första sköljvattnet bör vara ca 10 grader kallare än tvättvattnet var, sedan kan man sänka 10, kanske 15 grader till för varje ytterligare sköljning.
Det är ett problem om man ska tvätta i maskin, tvättmaskiner använder ju alltid kallt sköljvatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #17 skrivet: 17 jun-18 kl 22:42 »
Jag tänker å andra sidan på den energi och de utsläpp som krävs för att tvättmedlet ska tillverkas och transporteras innan det hamnar hos mej. Plus tillverkning av förpackning. Räknar man in det är det kanske ändå energisnålare att göra eget eller vad tror du?


Postat med Alternativ.nu´s app


Knappast troligt. Jämför kostnaden för tvättmedlet med kostnaden för den energi du behöver för att värma vattnet, och tänk på att det säkert bara är en mycket liten del av det du betalar för tvättmedlet som är pris för den energi som har gått åt i olika led av tillverkning och distribution.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #18 skrivet: 18 jun-18 kl 10:17 »
Tror inte det räcker att bara koka tvätten för att få den ren, tygblöjor, smutsiga arbetskläder etc - mekanisk rengöring är ju vad tvättmaskinen sköter och är bra på. Hårt smutsad tvätt körs maskinen med både förtvätt och huvudtvätt vilket ökar tiden avseende den mekaniska rengöringen.
Googla "koka tvätt" uppe i den högra rutan - där finns fler trådar och synpunkter kring att tvätta som förr.
Du har en poäng där. Kokningen räckte till trosor, kalsonger, handdukar, tvättlappar och andra små ting. Min mor tvättade lillebrors tygblöjor med den metoden, med någon förbehandling bara när de var bajsiga. Men riktigt smutsiga arbetskläder och annat med mycket gammal smuts behöver lite mer bearbetning. Tvättmaskinen är suverän på detta.

Jag menar inte heller att kokningsmetoden skulle vara bättre än andra metoder. Den hör snarare hemma under ämnet hemberedskap: något som man kan ta till i nödfall ( om det finns vatten och ved så det räcker).
« Senast ändrad: 18 jun-18 kl 10:24 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #19 skrivet: 18 jun-18 kl 10:29 »
Det verkar som den absolut enklaste metoden att tvätta kläder utan el apparater! Men har en fråga till dig. Hur blir det med doften?


Doften? Det luktar lite konstigt när grytan med tvätt blir het och börjar ånga, men när tvätten väl är sköljd luktar den just ingenting.

En annan effekt var att kläderna höll mycket längre, men resåren behövde bytas ibland - då som nu. Hållbarheten kan också delvis ha berott på kvaliteten: Förr i tiden hade nästan varje europeiskt land en egen textilindustri, som tillverkade bra kvalitet till ganska höga priser.
« Senast ändrad: 18 jun-18 kl 10:42 av Berberis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser