Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 34796 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #140 skrivet: 28 jun-09 kl 11:49 »
jag har sett så många olika förklaringar på vad crypt o monorchid är.miljoner hemsidor har det fel.
en uppe en nere.  vanligaste felet.
båda uppe.
bara en.
ingen alls.

jag vidhåller att eftersom man inte avlar på dessa hundar så finns ingen statistik.
kan vara olycksfall i tjänsten, kan vaar på mödernet eller födernet eller båda eller viss kombi eller medicinering av tik/hane/valp.
har sett tre hanar där det avlats och alla hundar doukmenterats och inte alls kunnat påvisa att en hane ger det vidare.
det pratas också om at det är ett skönhetsfel och skulle anses vaar mindre manligt o därför inte perfekt o därför så står det så i hundavelsbeskrivningar,,bara för att,,

hittade det här på agrias hemsida;

En del hanhundar kan sakna båda sina testiklar i pungen. Hunden är kryptorkid.
Om en testikel saknas i pungen är hunden monorkid.
Senast vid två månaders ålder skall båda testiklarna vara på plats i pungen.
På en del raser kan det dröja längre men det är ovanligt att det dröjer längre än 4 månader.
Den saknade testikeln kan finnas i buken eller under skinnet i ljumsken.
Din veterinär kan avgöra var testikeln finns.
Om hunden är monorkid eller kryptorkid finns en ökad risk för tumörbildning i testiklarna jämfört med normalt placerade testiklar. Utomlands är det vanligt att man i förebyggande syfte avlägsnar den eller båda testiklarna.
I det paket, som omger testikeln finns artär, vener, sädesledare och en muskel. Om testikeln utsätts för kyla eller smärta kan hunden tillfälligt reagera genom att dras upp testikeln. Efter ett tag kommer den ner på sin plats igen.
Om Du inte kan hitta en eller båda testiklarna bör Du låta Din veterinär undersöka hunden..
.
Mycket talar för att kryptorkism är ärftligt. Man har dock ej kunnat fastsälla ärftlighetsgången. Flera forskare hävdar att kryptorkism ökar vid inavel. Man har föreslagit en en recessiv arvsgång ned samverkan av ett fåtal gener. Tills vidare kan selektion mot kryptorkism följa de tumregler som gäller för polygener och anomalier med okänd arvsgång.( Sund Hundavel- genetiska anomalier hos hund; SKK; Berit Wallin)
De vanligaste tumörerna i hundars testiklar är Leydig cells tumör, seminom och Sertoli cells tumör. Vid Leydig cells tumör och Sertoli Cells sker det ofta en l feminiisering med förstorade juver och spenar på hanhunden, atrofi (minskad) storlek av penis med förstor föhud som följd, attraherar andra hanhundar, kan sitta och kissa som en tik. Hudförändringar som innebär håravfall och tunn päls. 10-14% av dessa tumörer kan ge metastaser i kroppen. Det uppges att prostata kan förstoras till följd av tumören. I blodprov finner man ofta höga nivåer av östrogen liksom i tumörens vävnad. Omkring 10%-14% av Sertoli cells tumörerna är maligna och uppges ge metastaser. Seminom uppges ge metastaser i 5-10% av fallen. Leydig celltumörerna metastaserar ej. De kan ha innehålla en ökad mängd testosteron. Någon uppgift att det skulle ge kliniska symtom har jag inte hittat.

Den behandling som är den vanligt rekommenderade är kastration. Någon uppgift om medicinsk behandling har jag inte. Behandling med Proscar till hund har jag ingen erfarenhet utav.
Allt ovanstående enligt mina handböcker bl.a. i Small Animal Dermatologi; Scott, Miller & Griffin , Managing the Veterinary Cancer Patient;Ogilve, Moore samt Small Animal Oncology; Stepan Withorw & Gegory MacEwan. Jag har även talat med en veterinär, som är utbildad onkolog och kände inte till behandlingen med Proscar.


Vid en kryptorkism opererar man bort den testikels som antingen ligger i buken eller under skinnet i ljumsken. Detta gör man i förebyggande syfte . Orsaken är att det föreligger en ökad risk för tumörer i den kryptorkida testikeln. Utomlands är denna operation vanlig. I Sverige har vi en mer avvaktande attityd. Trots allt är tumörer i testiklar inte så vanliga. Orsaken till operationen är inte för att för att misnka produktion av det manliga könshormonet Testosteron!!

nu måste jag sova  Zzzzzzzzzzzzzzzz :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #141 skrivet: 28 jun-09 kl 16:18 »
Sen beror det väl lite på hur felen nedärvs, vissa kanske kan visa sig om bara en förälder bär på den??? Jag är inte så insatt i arvbarheten och yttrandet i alla olika hundsjukdomar. Men såna sjukdomar som är 'rasbundna' och måste ärvas från båda föräldrarn borde blandraser ha mindre risk att få, så länge man inte avlar vidare på avkommorna eller inte raserna bär på samma sjukdom.
Mvh Charlotte

Har precis tänkt likadant, det måste ju bero på om anlaget är recessivt eller dominant. Korsar man två raser med recessiva anlag blir avkomman garanterat frisk. Men kan vara bärare av anlagen.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #142 skrivet: 30 jun-09 kl 19:42 »
Min mamma köpte en skk reggad pudel för ett antal år sedan. Uppfödaren gick på och på om att mamma skulle ställa ut hunden, och mamma hummade lite instämmande men hade inte en tanke på något dylikt. Hon tyckte hunden var urgullig, och skulle ha den som sällskap åt sin blandis. Lite naivt på sitt sätt kanske...

Uppfödaren ansåg också att mamma skulle köra 15 mil för att köpa rätt sorts foder, samt 10 mil för att få en duktig pudeltrimmare. Mamma häpnade över detta och sa att det faktiskt finns hundtrimmare i Kristianstad också. Uppfödaren log då vänligt och sa:
- Men ingen duktig, det hade jag vetat om i så fall!

Kärringen skulle väl ramla omkull och dö om hon såg sin lilla showhund nu, liggandes på armstödet i soffan med ojämn hemtrimmad päls, efter att just ha satt i sig resterna efter kvällens grillmiddag, med tillhörande bearnaise och ugnade potatisar...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #143 skrivet: 12 jul-09 kl 10:57 »
Låter som en lycklig hund ;) Förstår poängen med uppfödaren. Har råkat ut för sån själv också!

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #144 skrivet: 11 sep-11 kl 23:00 »
Ja det där med utställning & renrasig avel är ju ett STORT diskutionsämne & alla måste ju ha sin egna åsikter om detta ämne.

Jag personligen är mycket för renrasiga hundar, men visst finns det många raser som inte är hälsosamma raser som tex. Engelsk Bulldog som har nästan alla problem en hund kan ha som andningsproblem, hudproblem, höftproblem, ryggproblem, för trånga bäcken för normal födsel osv. Kan säga att sjukdomar finns hos alla raser som tex Dalmatiner med dövhet, schäfern med sina ryggproblem, Chihuahuor & Chinese Crested Dog som jag har ofta tandproblem med avsaknad av tänder, men mina är riktigt bra tandade, Mopsar som har problem med sina ögon, Shar Pei med sina ögonlocks som opereras för att dom annars skaver på ögonen, Basset Hound som har för hängande ögon, Cocker spaniel som har för trånga örongångar osv.

Jag hoppas att folk kollar upp alla hundars bakgrund innan man köper en renrasig eller blandrashund. För en seriös hunduppfödare kollar upp dom problem som raserna & även blandraserna har i sina gener, för bara för att det är en blandras innebär det inte att den är friskare räcker ju bara med en dålig gen från en förälder för att en hund ska kunna utveckla en sjukdom eller sjuktillstånd.

MVH...Jonas W. En hundtokig kille som har haft hund genom mer än hälften av livet & vuxit upp med vänner som föder upp & ställer ut olika hundraser.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #145 skrivet: 12 sep-11 kl 07:23 »
Jag köpte renrasiga BC bara för att jag inte är så superdupervan vid hundar och ville veta vad jag fick. Om man blandar vet man ju aldrig helt säkert vilken förälder hunden liknar, det var det avgörande för mig.
Och jag fick precis vad jag betalade för, läraktiga, lydiga hundar som aldrig någonsin blir trötta. Inte ens efter tre timmars cykeltur. xD
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #146 skrivet: 13 sep-11 kl 13:36 »
Ja fördelen med att köpa renrasigt är ju att man vet på ett ungefär vad man får. Självklart är alla hundar olika individer, men om man är ute efter en speciell egenskap som tex. ställa fåglar, valla får, jaga kanin, jaga älg, ha till agility. Ja väljer man en ras med dom egenskaperna är det ju lättare att man får en bra hund än att välja en blandras där man inte riktigt kan veta vad för egenskaper som från dom olika raser ärvs ner i valparna.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #147 skrivet: 13 sep-11 kl 14:22 »
Låter som en lycklig hund ;) Förstår poängen med uppfödaren. Har råkat ut för sån själv också!

Det är många "uppfödare" som borde bli....bli ::).........bli ........ ::)........borde bli "utställda"  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #148 skrivet: 14 sep-11 kl 20:02 »
Så sant! =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser