Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?  (läst 879 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?
« skrivet: 27 apr-21 kl 21:02 »
Ämnet kanske är lite provocerande, Men jag ska bygga en ny friggebod om kommer agera gäststuga och kanske air bnb ibland. Jag tänker mig att jag ska använda gamla fönster, dvs kass isolering. Kommer ha 95mm träfiber i väggarna och tanken är att det ska vara uppvärmt till typ 14 grader eller något även vintertid, med högre temp under vistelser. Spelar det så stor roll om det är bra isolervärde på fönstren på ett så litet hus (15m2)? tänker att det går snabbt att värma. Frågan är väl bara om det blir dyrt att hålla uppvärmt. Bor nära vättern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-21 kl 21:25 »
Så länge du inte har enkelglas eller stora/många fönster så är det en liten förlust. Däremot har du en hel del att vinna på att sänka "tomgångstempen" till förslagsvis 5 grader och ha en avfuktare som komplement.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?
« Svar #2 skrivet: 27 apr-21 kl 22:02 »
Med lite kreativitet så kan du ha dubbla glas vintertid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-21 kl 07:02 »
Ämnet kanske är lite provocerande, Men jag ska bygga en ny friggebod om kommer agera gäststuga och kanske air bnb ibland. Jag tänker mig att jag ska använda gamla fönster, dvs kass isolering. Kommer ha 95mm träfiber i väggarna och tanken är att det ska vara uppvärmt till typ 14 grader eller något även vintertid, med högre temp under vistelser. Spelar det så stor roll om det är bra isolervärde på fönstren på ett så litet hus (15m2)? tänker att det går snabbt att värma. Frågan är väl bara om det blir dyrt att hålla uppvärmt. Bor nära vättern.
Jag förstår inte frågan riktigt. du avser att använda begagnade fönster. Menar du enkelglas eller dubbelkopplat? Därför att det är en stor skillnad ur isolervärde. Ett dubbelkopplat fönster i bra skick,där kittning är i fullgott skick och tätningslister färska ger ett bra isolervärde. byter du dessutom ut innerglaset mot ett lågemissionsglas kommer du i närheten av ett modernt kassettfönster,dock med skillnaden att det "gamla" kommer att hålla betydligt längre än kasettfönstret.
ett  enkelglas med isatt inneruta som har ett lågemissionsglas kommer även det upp i samma klass.
det har ju gjorts många tester på detta framförallt på byggnadsvårdssidan då man idag av slentrian byter ut fullt fungerande fönster mot moderna (kasettfönster) med motivering energi effektivisering. Vinsten på detta är låg om man istället moderniserar och underhåller de gamla fönstren. Ekonomiskt är det ofta helt ohållbart då kasettfönster oftast bara har en livslängd på runt 15 år. Problemet är att de förr eller senare börjar läcka och får då samma energiklass som ett enkelrutsfönster. högsta garantitiden jag sett är 10 år. Men ett dubbelkopplat som underhålls har oftast en livslängd på över 100 år. Det finns enkelglasfönster med innerruta som är flera hundra år. Med detta i minnet är jakten på energieffektivisering i en friggebod kanske lite overkill?

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Dumt med gamla fönster på ny gäststuga?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-21 kl 08:14 »
Tack för svar! Jag har tänkt i era banor, men ville få lite bekräftelse på att jag tänker rätt 👍 ska se om jag kan fynda några fönster idag när jag ska till en som har allt möjligt😊 men letar helt klart efter kopplade då det är snyggast. Om det är enkelglas så tycker jag oftast att det saknas karm tyvärr. Annars hade jag nog tänkt göra som skogsvilde skriver. Totalt blir det nog ca 4m2 glas på 40m2 väggytan så kanske inte spelar så stor roll vilket


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser