Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket mark behöver jag?  (läst 2897 gånger)

hur mycket mark behöver jag?
« skrivet: 05 feb-19 kl 21:07 »
Hej alla kloka!

Jag som så många fler drömmer om livet på en gård. Jag vill kunna odla rotfrukter och grönsaker, jag vill också ha höns, gäss, ett fåtal får (runt 5 st), samt eventuellt 3-4 grisar. Tanken med detta är att vara till största del självförsörjande på grönt, ägg och kött.
Jag vill börja med odling och höns, för att sedan bygga på vartefter jag lär mig.

Själva gården vill jag ska vara allra helst på Gotland eller i Skåne.

Det är alltså planen som den ser ut just nu.

Min fråga är, om vi bara ser till de fem fåren som också får lamm på vårkanten, vad behöver de i yta i form av betesmark och om jag vill kunna ha eget hö under höst och vinter?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: hur mycket mark behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-19 kl 22:32 »

I skrifter som i den nedan brukar man rekommendera 3-6 får per hektar betesmark, plus lika mycket mark om man skall ha vinterfoder också. Du skulle allts kunna klara dig på 2 hektar.

Själv skulle jag säga att det är skönt att ha betydligt mer mark än vad som rekommenderas, så man klarar "nödår" som förra sommaren. Jag hade en grupp får på 8st som betade av 5 hektar mark, och de äter i vinter 6 storbalar från en åker på 2 hektar. Totalt behövde de alltså 7 hektar vilket är nästan en hektar per får. Vissa andra höll ju på att stödfodra i somras vilket man inte behöver ifall man har gott om mark.

En annan sak du ska tänka på är att det är skönt att kunna lägga några hundra meter mellan bagglammen och tackorna när du skiljer av dem, vilket inte går om du bara har 2 hektar, sen så behöver man 4 hektar godkänd jordbruksmark ifall du skall kunna plocka ut gårdsstöd.

https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo06_12.pdf

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: hur mycket mark behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-19 kl 22:57 »
Din fråga är väldigt vanlig, men också väldigt svår att ge ett entydigt svar på.

För hur många får det går på en viss yta, varierar med ytans kvalitéer, och hur mycket grovfoder man kan skörda, som fungerar för får, beror på hur bra odlingsjorden är, när vallen senast las om, om man kan ta en eller flera skördar m.fl. faktorer.
Sedan så tillkommer även att olika typer av fårraser, har lite olika krav och preferenser på det betesmarken kan ge.

Naturbetesmarker kan generellt anses ha lite för dåliga egenskaper för att tackor med lamm av tunga köttraser ska må bra och utvecklas som de ska, och fungerar då bäst för sintackor, medan de kan fungera utmärkt för tackor med lamm, av

På Gotland är delar av betesmarken väldigt lågavkastande om man ser det ur ett genomsnittsperspektiv för Sverige, medan andra delar kan ses som högavkastande. Skåne har något mindre variation, men det variera såklart i Skåne också.

En av de första sakerna som man behöver tänka på, är att fem tackor, som får lamm på våren (2 lamm i genomsnitt per tacka, hälften bagglamm), framåt sensommaren, är femton får, som ska leva på bete. Dessutom måste bagglammen skiljas av till en egen grupp vid ca 3 månaders ålder, eftersom de blir könsmogna ungefär då, och då kan börja betäcka tackorna. Det är endast  dokumenterat renrasiga Gotlandsfår och Gutefår som har höstbrunst, övriga raser kan brunsta under hela året.

Dessutom så behövs det "många fållor" när man håller får, för att inte parasiter ska bli ett problem. Fållorna måste vila, dels för att växa till sig under betessäsongen, men också för att reducera parasitproblem. En betesfålla måste vila "ett år och en sommar" för att vara ett parasitfritt bete att släppa ut lammen på, som första bete på våren.

Vinterrasthagar bör man göra så små som möjligt, får har inte något större intresse av att vandra runt när det inte finns foder att söka, dessutom blir vinterrasthagarna riskabla för lammen, p.g.a. parasiter och andra smittor, så små lamm bör aldrig få gå ut i en sådan, som har använts den senaste säsongen.

Du vill ta eget grovfoder, och det är bra, för det är svårt att hitta bra hö/hösilage till får att köpa på den öppna marknaden. Det ger dig också möjligheter till att växla vissa ytor, som kan fungera som "åkermarksbete" till lammen på hösten efter att foder skördats. Dessutom så måste ju vallar förnyas då och då, kanske vart 3-7 år för får, och det reducerar parasiterna.

Hö som ska fungera näringsmässigt och strukturmässigt för får (får behöver ett finbladigt foder, och "höga" näringsvärden), måste skördas före midsommar, så tidigt som möjligt, och innehålla en blandning av lämpliga grässorter och baljväxter. Egentligen så är ensilage "bättre" får fåren, men det fungerar inte med stora ensilagebalar och så pass få får som fem, eftersom öppnade balar har en begränsad hållbarhet.

Hö kan normala år bara torkas ordentligt under juni och juli, så oftast hinner man inte med mer än en skörd per säsong av hö, men det går ju att ta (eller låta en granne skörda) en skörd till som ensilage och sälja, eller beta återväxten. Det finns alltid köpare av foder. Det går inte att torka till hö, när daggen blir för stark, alltså från och med slutet av juli ungefär.

På medelgod mark, så behövs ca 2-3 hektar för bete, och så ytterligare kanske 2-3 hektar åker för vallodling. Om man enbart gör hö och inte ensilage, så kan det behövas mer mark, eftersom man i regel bara kan ta en skörd.

Om det handlar om lågavkastande allvarsmark eller lågavkastande strandbeten på Gotland, så kan det behövas dubbelt så mycket betesmark eller mer, till de där fem fåren än ovan. Om all mark är kultiverad ("åker"), så kanske det behövs lite mindre mark än ovan, men ju mindre mark det finns, desto viktigigare blir det med "många fållor".

Grisarna kan ju ingå i ett kretslopp med fåren, de kan t.ex. bidra med att "bryta vallen" genom bökande och genom att avge gödsel, när det är dags för omläggning av vallen.

Det är alltid bättre att ha mark i överkant, i relation till antalet får (eller andra lantbruksdjur), i synnerhet när vädrets makter genom för lite regn, för mycket regn, sen vår, tidig höst eller annat elände, ställer ens planer runt bete och foderskörd på ända.

Sedan är det rätt vanligt, att det där med får är så trevligt, att många nog efter ett par år, gärna vill öka på antalet lite, och då är det ju bra om det finns mark så det räcker till "några fler tackor"...


Annars så rekommenderar jag att gå kurser i fårhållning, det hålls kurser t.ex. genom Hushållningssällskapen, Fåravelsförbundets distrikt, eller Länsstyrelsen. Det finns kurser som även passar för den som vill ha en mindre fårbesättning som hobby/självförsörjning.

Och så köpa boken "FÅR" av Erik Sjödin m.fl.

Lycka till med planerandet!









 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare
javill, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser