Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som har Moster Huldas äppelsvarv?  (läst 1839 gånger)

hemul

  • Inlägg: 23
Nån som har Moster Huldas äppelsvarv?
« skrivet: 31 okt-18 kl 14:08 »
Hej! Var lite väl kraftfull när jag skulle diska min äppelsvarv och den föll delvis isär. Nu får jag inte ihop den igen. Det är de främre delarna som lossnat (se bild). Skalarmen, spärren för skalarmen och en stor fjäder är vad jag har löst. En pytteliten plastplopp också (ej på bild). Den ska nog sitta som skydd i ena änden av fjädern, men det kvittar nog med den.

Jag tror jag fattat hur fjädern och skalarmen ska sitta, men får inte dit dem. Spärren för skalarmen (den lilla blanka prylen) fattar jag inte alls hur den ska sitta.

Om nån kunde ta ett par detaljbilder på sin Hulda vore det toppen! Känns så synd att slänga den bara för att jag inte får ihop den.

Zackariasgården

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Nån som har Moster Huldas äppelsvarv?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-18 kl 16:33 »
Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


hemul

  • Inlägg: 23
SV: Nån som har Moster Huldas äppelsvarv?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-18 kl 04:49 »
Tack så jättemycket! Ursäkta sent svar, jag måste ha missat mailet om nytt inlägg. Jag ska försöka få ihop Hulda så snart jag sovit lite. Man bör nog vara utvilad.  >:D

 

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Nån som har Moster Huldas äppelsvarv?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-18 kl 02:48 »
Nu har jag fått ihop den. Men det var nog sammanlagt flera timmars slit. Kan ju skriva hur jag till slut gjorde ifall nån annan med samma problem hittar tråden.

1. Man fattar rätt snabbt att man först ska montera bort urkärnaren som är fäst frampå svarven, så den är ur vägen. Och att man sen ska trä på fjädern på axeln och fästa fjäderns lilla hake på den lilla pluppen med spärren till skalarmen innanför.

2. Nästa steg blir då att trixa in den långa haken i hålet den ska sitta i.

3. Nu kommer det roliga. Man måste spänna fjädern rätt hårt för att tvinga ner skalarmens axel där den ska vara och samtidigt hindra den lilla haken från att hoppa av ploppen. Jag hade inga verktyg som jag kom åt med och hade behövt minst två händer till. Gick inte så bra.

Tricket blev tillslut att surra fast den lilla haken och spärren hårt mot godet i varven med bommullstråd. Fettade också in hålen som axeltapparna skulle in i. Nu gick det efter ett par försök!

Tack igen, Zackariasgården. Är så glad att Hulda funkar igen. Inte samma sak att köpa en ny som att använda sin gamla trotjänare.  ;)
« Senast ändrad: 27 nov-18 kl 02:54 av hemul »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser