Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengas  (läst 2204 gånger)

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
Gengas
« skrivet: 02 maj-20 kl 15:32 »
Hej !
Finns här någon som vet hur man konverterar en vanlig Volvomotor (B18) till gengasdrift ?
Det ska bli en stationär motor som driver en elgenerator trefas 8 kilowatt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gengas
« Svar #1 skrivet: 02 maj-20 kl 18:56 »
Se t ex www.gengas.nu , där finns bl a diverse byggbeskrivningar för gengasaggregat.
På själva motorn behöver du inte göra särskilt mycket, det är mest bara frågan om att ersätta förgasaren med en gasblandare (som du nog får bygga själv).  Tänk igenom om du vill kunna starta på bensin och låta motorn suga igång gengasaggregatet eller om du ska använda elektrisk startfläkt. I det första fallet måste du ha kvar någon form av startförgasare eller, ännu bättre, byta ut förgasaren mot ett spjällhus för centralinsprutning från någon småbil runt 1990. Fördelen med centralinsprutning är att det inte är någon risk för igentjärade munstycken mm som man kan få om man leder gengas genom en förgasare.

När du ska använda motorn för elverksdrift så måste du också ordna en varvtalsregulator, har du funderat på hur den saken ska lösas?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gengas
« Svar #2 skrivet: 29 jun-20 kl 01:28 »
Spännande med gengasdrivna elverk! Vid "hushållsnära" stationär drift finns ju även goda möjligheter att ta vara på spillvärmen från både gengasverkets och från motorns kylsystem. Totala verkningsgraden under ordinarie säsong för vedeldning borde bli ungefär densamma som att elda i vedpanna om man tar vara på värmen väl, med fördelen att få en del av energin i elektrisk form. Vill man vara riktigt fiffig och ändå har en bilmotor borde det gå att haka på en AC-kompressor och köra den som värmepump på resterande spillvärme som inte kan plockas upp av vattenmantlar.

Vad jag hört/läst förlorar en vanlig bilmotor ungefär 50% effekt på gengas/vedgas jämfört med bensin. En B18 på 70-80 hk klarar ändå att driva en rejäl generator. För att få upp verkningsgraden behöver man få upp motorns belastning, och ett sätt att göra detta kan vara att plocka ur två eller t.o.m. tre av de fyra kolvarna. Brutal motorkirurgi, javisst, men efter att ha testat detta i 4000 hårda mil på en liten Fiat vågar jag tro att det kan funka bra även på andra motorer.

Beträffande varvtals- och frekvensreglering kan det lösas allt i från sofistikerat med elektronik ner till old-shool med centrifugalregulator och kanske t.o.m. något liknande det gräsklipparmotorer brukar ha, d.v.s. en fjäderbelastad "spade" som viks undan mer eller mindre av motorns mekaniska kylfläkt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Gengas
« Svar #3 skrivet: 11 sep-20 kl 14:22 »
Jag förmodar att bilmotorn vibrerar kraftigt med kolvar urplockade. Vore det inte bättre att köra motorn med 750 rpm och utväxling 2:1 till generatorn ?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gengas
« Svar #4 skrivet: 21 sep-20 kl 10:41 »
Jag skulle tro att det blir rätt lagom belastning på en "komplett" B18-motor med en 8 kW generator då den får gå med 1500 r/min.

För övrigt börjar ju B18 och B20-motorerna vara sällsynta idag, och eftertraktade i gammelbilskretsar. Jag skulle nog föreslå att man siktar in sig på ett modernare maskineri till elverket. T ex någon av VAG:s massproducerade snikbilsmotorer från 90-00-talet eller en Ford Zetec.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser