Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löss eller.....  (läst 3605 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
löss eller.....
« skrivet: 17 apr-07 kl 12:30 »
mina höns dör  :'(

pratade med en kollega om detta han har haft höns själv.

han trodde vi hade fått löss.

min fråga är vad ska man göra åt det?

sen en annan. mina tuppar var i fajt med varandra häromdagen o en tuss fjädrar lossnade från den ena. tog upp den å beskådade en stor vit klump. är detta hår säcken eller lössbo eller skabb?? hård men nästan som ett spindelägg ni vet det stora dom bär iband.

vad ska jag göra?

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:löss eller.....
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 13:43 »
Har du precis köpt hönsen av nå'n annan eller har du haft dem länge?
Det är väl ganska vanligt att man får löss på höns så därför är det bra att kolla dem lite nu och då. Man kan lyfta upp dem och ta sej en närmare titt. Bra ställen att titta på är i nacken (håll isär fjädrarna) och sedan ovanför deras rumpa. När man särar på fjädrarna kan man se pyttesmå kryp som rör sej om man nu har ohyra på sina djur. Men innan man får så stora lusäggssamlingar har det gått långt.
Jag köpte höns osedda en gång. Vi möttes upp på en parkering och jag kikade bara ner i kartongen för att se att det var rätt ras ungefär. Väl hemma tittade jag nogrannare, De hade 1x1cm stora äggssamlingar på väldigt många fjädrar runt rumpan! Det sprang omkring kryp i olika storlekar och med olika färger överallt. Superäckligt. Sedan hade de fullt med benskorv också. Inte alls bra. Ska aldrig mer köpa djur osedda.
Först klippte jag bort fjädrarna med äggen på. Jag badade dem sedan i vatten jag hällt lite hundshampoo mot ohyra i. Jag skrubbade deras ben och smörjde in med med armens vapenfett som jag har hört ska vara jättebra mot benskorv. Sedan pudrade jag dem med Etotal (finns på Granngården). De fick stå inne för jag ville inte att de skulle koma i kontakt emd mina övriga höns. Jag upprepade behandlingen ett tag senare också. Vet inte om de hade tappat för mycket blod av alla blodsugande kryp eller om min behandling var för tuff, för en dog efter några dagar. Två till dog senare under sommaren. En sista höna blev dock helt bra och henne har jag kvar fortfarande. Hon ligger just nu och ruvar på ägg.
Det finns många länkar bakåt om behandling av ohyra och sen kan säkert andra ge en massa bra tips. Huvudsaken är att man tar tag i det. Alla kan få ohyra, men alla tar inte sitt ansvar och gör nå't åt det.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:löss eller.....
« Svar #2 skrivet: 17 apr-07 kl 22:53 »
tack men hmm jag undrar.... jag kommer inte kunna tvätta alla en del får jag inte ens gå nära

har gått bak i tiden till februari men hittar inget



ingen mer som har något förslag?

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:löss eller.....
« Svar #3 skrivet: 18 apr-07 kl 00:24 »
jag kommer inte kunna tvätta alla en del får jag inte ens gå nära

Gå in till hönsen på natten när dom har satt sig att sova på pinnen, (ta med ficklampa eller pannlampa så att du ser), plocka dom direkt från pinnen så slipper du jaga och stressa dom i onödan.
Pudra dom med Etotal som man kan köpa på Granngården, se till så att det kommer ordentligt in bland fjädrarna men försök att undvika att andas in det.
Det finns trådar här om att man kan andvända Frontline som man köper på apoteket, hoppas någon annan kan hjälpa dig med hur mycket man ska ha på varje höna.
Sök på Kalkben på alternativ.
Sök även på www.sva.se dom har jättebra info om ohyra på höns, jag orkar bara inte leta efter länkar just nu....

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:löss eller.....
« Svar #4 skrivet: 18 apr-07 kl 01:59 »
Något jag skulle vilja veta är, vilka andra djur än höns var Etotal ämnat till från början som man inte längre får använda det till.

Det blir lätt lite lustigt när dom på Granngården säger. "Det är förbjudet att använda det på alla djur förutom jaktiller! Men du kan använda det på höns!"

Den meningen säger mkt. om hur folk tolkar förbud  :)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:löss eller.....
« Svar #5 skrivet: 18 apr-07 kl 08:07 »
kan dessa löss hoppa över på oss människor?

 ???
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:löss eller.....
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 08:41 »

De kan krypa över till oss då vi håller i djuren.
Lössen lever dock bara på hönsen.
Hönslopps bett kan man däremot få som människa. ;)
Hedemorahöns

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:löss eller.....
« Svar #7 skrivet: 18 apr-07 kl 09:59 »
Hej vänner

nu har jag köpt etotal. hi hi hi han berättade precis det ni skrev om att det bara är till illrar.

han sa att jag skulle lägga i redena så det fastnar på de höns jag ej får tag på

hmm det ligger en höna på ägg där kan jag pudra hennes rede eller ska jag låta det vara?

Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:löss eller.....
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 11:14 »
Jag tycker man ska undvika att pudra i redena, för annars skulle iaf jag inte äta äggen.
Jag tycker som en annan skrev att du ska göra det på kvällen. Hur vilda och flaxiga höns man än har så brukar det aldrig vara nå't problem att fånga dem på kvällen i mörkret när de satt sej påpinnen för att sova. Lyft ut dem en i taget och gå igenom dem genom att kika i nacken och i baken. Ser du några småkryp som spinger och gömmer sej så pudra dem med etotal. Ser du äggsamlingar kan du klippa bort de fjädrarna. Badet är kanske inget måste.
När du gått igenom alla så borde du rengöra i hönshuset också, och då kan man pudra även där med etotal. Jag har ibland pudrat botten på redena och sedan lagt på mycket hö eller vad man nu har där uppepå. Vill dock inte att äggen ska komma i kontakt med pudret. Nu när jag har barn kommer jag dock undvika etotal så mycket som möjligt. Det är ju giftigt och ska nog användas så försiktigt som möjligt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:löss eller.....
« Svar #9 skrivet: 18 apr-07 kl 11:39 »
Visst är det karens på äggen med flera veckor då man använder gift ???
Hedemorahöns

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:löss eller.....
« Svar #10 skrivet: 18 apr-07 kl 11:47 »
ojdå okej

hur länge behöver man vänta?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:löss eller.....
« Svar #11 skrivet: 18 apr-07 kl 12:04 »
här kommer en bild på min älskling som bär p¨å en massa lössbon
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Helenan

  • Gäst
Re:löss eller.....
« Svar #12 skrivet: 18 apr-07 kl 19:26 »
Har för mig man säger 2 till 3 veckor. Jag åt inte mina på tre veckor efter att jag använt etotal.

Jag tror inte jag skulle kläcka kycklingar heller. Det är nog stor risk att kycklingarna blir skadade av giftet. Om du kläcker dem trots att du använder etotal kan du väl tala om hur det går för dem? Tänk på att kycklingar även är känsliga för löss. De dör av blodbrist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser