Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pump till oljebrännare - segt klet återkommer  (läst 665 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Pump till oljebrännare - segt klet återkommer
« skrivet: 19 jan-18 kl 14:27 »
Har en 40 år gammal dieseldriven byggtork som värmekälla i garaget. Torken var ganska hopplös för två år sedan när jag köpte den, -när den stått över natten satt oljepumpen fast. En gummiliknande klibbig beläggning av något brunt hade gett tunna avlagringar överallt inuti pumpen och med de små toleranser dessa delar hade gick pumpen mycket trögt. Problemet var återkommande tills jag bytte de gamla bränsleslangarna som "pudrade av sig" när jag tog i dem. Efter detta har dieselvärmaren fungerat utmärkt fram tills härom dagen då jag akut behövde meka bil, så klart.

Klokopplingen av plast mellan fläkten och oljepumpen hade slirat loss på pumpaxeln och det visade sig att jag på nytt fått en brun tunn men klibbig beläggning inuti pumpen! VAD I HELV....?  Kan det vara straffet för att ha köpt bränsleslangar från Biltema? Fast dessa har ju funkat felfritt i nästan två år, med långa perioder av stillestånd. Så slog det mig att härom dagen när dieselvärmaren plötsligt stannade hade jag kört slut på dieseln i den tillkopplade dunken och lade över slangarna i en annan dunk. Till saken hör att det kan ha varit denna dunk jag tog bränsle från sist det krånglade, och att den dunken i sin tur innehåller resterna ur det oljefat jag fick med när jag köpte värmaren, och som jag körde på den första tiden. Helt säker är jag dock inte.

Så för att göra en lång historia kort:
Är det sannolikt att problemen i min dieselbrännare kan ha orsakats av något knas med bränslet, eller kan man misstänka att vissa bränsleslangar löses upp invändigt och avsätter sig inuti pumpen? Diesel luktar ju inte som jag minns det från förr, och jag tycker också det känns kärvare mellan fingrarna. Jag märken ingen skillnad mellan mina olika dunkar och har ingen lust att slänga bort tio liter om det inte är något fel med det. Å andra sidan är det inte kul när garagevärmen krånglar så här års...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pump till oljebrännare - segt klet återkommer
« Svar #1 skrivet: 19 jan-18 kl 15:13 »
Gammalt bränsle - vare sig det är diesel eller något annat - har ju en förmåga att bilda sega hartser och andra avlagringar. Det verkar som om risken är större om det förvaras i kontakt med metall än om man har det i plastdunkar. Förmodligen kan också stora temperaturväxlingar bidra - bränslet håller sig bättre i t ex en underjordisk tank eller om dunkarna står i en källare med jämn temperatur, än i en vedbod som tidvis blir utkyld varje natt och stekhet när solen ligger på.

Och bränsleslangar ska man också vara misstänksam emot, i synnerhet sådana som säljs på biltillbehörsfirmor (inte bara Biltema). Det brukar löna sig att köpa slang som kommer från en välkänd gummitillverkare (Trelleborg, Gates, BF Goodrich etc).

Jag skulle föreslå att man gör av med den tveksamma dieseln på mindre nogräknade ändamål - t ex som tvättvätska eller för fotogenvärmare med veke. Eller också använder man den för att dryga ut färsk diesel med, och ser till att köra slut på blandningen för varje gång så man inte får den tveksamma sorten stående länge i pump och slangar.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Pump till oljebrännare - segt klet återkommer
« Svar #2 skrivet: 19 jan-18 kl 20:26 »
Kan nog vara så att snål-John får skylla sig själv här. Dieseln jag fick i oljefatet ihop med byggtorken var nog inte så gammal i sig, men hade förvarats utomhus och det kan ha varit en bottensats som hette duga i fatet... Det mesta gjorde jag dock av med när jag värmde uteplatsen under en stor fest. Ytterligare 50 liter diesel räddade jag innan jag sågade sönder husets gamla oljetank, och den dieseln hade stått ett antal år. Så nej, inget färskt bränsle direkt, och till råga på allt lagrat i gamla kärl med osäker historia.

Jag trodde diesel generellt är ganska tåligt vid långtidslagring, och att bensin däremot kan bli dålig redan efter några år. Den härliga (*ironi*) terpentinlukten vi veteranfordonsfreaks ibland råkar på brukar vittna om bränsle man inte bör försöka starta med.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 7 användare
xaelanar, Radar, ärt, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser