Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vända brädorna?  (läst 13931 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Hur vända brädorna?
« skrivet: 04 aug-09 kl 12:46 »
Jag håller på att bygga växthus och funderar på vilken sida av brädorna - den taggiga eller släta - som ska ligga uppåt och utåt. Nockbrädorna ligger ju vågräta, även om brädorna i sig lutar - vore det inte bättre om den släta ytan låg uppåt då? Min granne menar att de taggiga sidorna alltid ska vara utåt för att färgen fått bättre fäste där. Men får inte vattnet också bättre fäste då? Eftersom väggar och tak är av genomskinlig plast blir det snyggast om båda sidorna målas. Funderar då på om man målar in viss fukt, som väl alltid finns i nyköpta brädor. Målar med oljefärg (alkyd).
Någon här som har en åsikt om hur man bäst vänder brädor?

// Acleja

 

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 13:00 »
Kärnsidan ska vara ut.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 13:09 »
Det brukar rekommenderas, att ovansidan på fönsterbågar av trä lämnas omålad, för att fukten ska kunna avdunsta.
Jag tvivlar visserligen på att fukten vandrar ända från nederdelen av bågen och upp till toppen, men nånting ligger det nog i att man bör ge trä i fuktig miljö möjlighet att andas.
Likadant i träbåtar har jag för mig, både traditionella och epoxilimmade träbåtar ska helst vara oljade på insidan.
Fukten i ett växthus motsvarar närapå marin miljö.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 13:09 »
Fast om jag visste hur de bäst skulle vändas kan jag ju välja brädorna med kärnsidan på rätt sida s a s. Det varierar ju. Men kärnsidan kanske är viktigare än det andra?
// Acleja

jenses

  • Gäst
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 13:10 »
Kärnsidan ska vara ut.
Tyvärr är det inte alltid säkert att hyvleriet tog hänsyn till doktrinen.  ;)
Jag antar att Aclejas brädor är hyvlade på ena sidan,
då ska det såklart vara den hyvlade sida som ska oljemålas och hamnar på utsidan.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-09 kl 13:18 »
Tyvärr är det inte alltid säkert att hyvleriet tog hänsyn till doktrinen.  ;)
Jag antar att Aclejas brädor är hyvlade på ena sidan,
då ska det såklart vara den hyvlade sida som ska oljemålas och hamnar på utsidan.

Hallå Jenses!
Nu blir jag förvirrad. Med hyvlad sida - menar du den släta då eller? Normalt ska den taggiga sidan på en klädselbräda vara utåt (som samtidigt bör vara kärnsidan, vilket inte så många verkar ta hänsyn till längre).

jenses

  • Gäst
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 13:23 »
Ja, jag tolkade i alla fall dina begrepp så:
taggig -> ohyvlad
slät -> hyvlad
Med oljefärg måla man alltid på hyvlad virke.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 13:33 »
Med oljefärg måla man alltid på hyvlad virke.
Utom här nere i Skåne då - här målar man oljefärg även på de ohyvlade sidorna. Jag har gjort en tillbyggnad (alltså inte växthuset) och eftersom jag vill ha den i samma färg som övriga huset måste jag måla den i oljefärg - vilket nästan gör ont. Falurödfärg hade blivit så mycket vackrare, enklare, billigare...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 14:55 »
Jag hade valt kärnsidan ut och om brädorna är felsågade utifrån kärnsidan = "raggiga sidan", så hade ajg helt enkelt lämnat tillbaka brädorna. Det handlar ju inte bara om vilken typ av färg som bör målas på hyvlat/ohyvlat virke, utan även om hur brädorna beter sig när träet rör sig.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 15:14 »
Ja, jag tolkade i alla fall dina begrepp så:
taggig -> ohyvlad
slät -> hyvlad
Med oljefärg måla man alltid på hyvlad virke.

Så är det även i delar av Skåne som jag varit i! Slamfärg (falu rödfärg t ex.) målar man på den ohyvlade sidan. Däremot kan det ju hända att någon målat över en slamfärgsmålad byggnad med oljefärg (varför begriper jag inte) och då blir det ju på den ohyvlade sidan per automatik.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jenses

  • Gäst
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 16:48 »
Däremot kan det ju hända att någon målat över en slamfärgsmålad byggnad med oljefärg (varför begriper jag inte)
Antingen okunnighet eller tjurskallighet.  ;D
Och samma sak händer ju också omvänd ganska ofta.
Slamfärg hittar inget fotfäste på hyvlade ytor,
oljefärg inte på ohyvlade.
Men såklart har varje individ rätten att göra sina egna misstag, ibland om och om igen  ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-09 kl 17:41 »
Orka. Det spelar ju kvitta vilken typ av färg man använder, bara kärnsidan är UT. Är kärnsidan hyvlad, då passar brädan att måla med oljefärg. Är kärnsidan inte hyvlad, då passar brädan att måla med slamfärg.

... och det går ju faktiskt att måla ohyvlad bräda med oljefärg, men det går åt mer färg.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

jenses

  • Gäst
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-09 kl 18:29 »
Fan vad du är stridslysten idag, manna  ;D
Visst kan man måla med linoljefärg på taggiga ytor,
men är det meningsfull?
Det finns faktiskt fysikaliska/kemiska anledningar till
att det rekommenderas flera tunna lager av linoljefärg vid användning av densamma.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #13 skrivet: 04 aug-09 kl 19:06 »
Orka. Det spelar ju kvitta vilken typ av färg man använder, bara kärnsidan är UT. Är kärnsidan hyvlad, då passar brädan att måla med oljefärg. Är kärnsidan inte hyvlad, då passar brädan att måla med slamfärg.

... och det går ju faktiskt att måla ohyvlad bräda med oljefärg, men det går åt mer färg.

Självklart ska kärnsidan vara ut. Men, det liksom utgick jag bara ifrån att den var.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-09 kl 21:28 »
Alles klar - tack för alla svar! Konstaterar än en gång att man får bättre svar här än i fackhandeln.  :)
// Acleja

jenses

  • Gäst
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #15 skrivet: 04 aug-09 kl 21:51 »
Alles klar - tack för alla svar! Konstaterar än en gång att man får bättre svar här än i fackhandeln.  :)
// Acleja
I fackhandeln jobbar fackförsäljare som heter så, för deras fack är att sälja, och inget annat.  ;)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #16 skrivet: 06 aug-09 kl 20:13 »
Traditionellt har man som sagt målat slamfärg på den sågade sidan och oljefärg på den hyvlade. När de "moderna" färgerna kom så blev man tvungna att kompensera den sämre inträngningen i underlaget med att även måla dem på den sågade sidan.

Så om du målar med en färg som fäster på den hyvlade sidan, måla då på denna.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #17 skrivet: 06 aug-09 kl 22:51 »
Så om du målar med en färg som fäster på den hyvlade sidan, måla då på denna.

När det gäller växthuset - målar jag alla sidor på brädorna eftersom väggar och tak är genomskinliga - så det blir snyggast...  :-[
Ska jag därefter bygga något mer - får det bli hyvlat (och kärnsida) utåt om det ska målas med oljefärg.

//Acleja

stedevil

  • Inlägg: 362
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #18 skrivet: 08 aug-09 kl 00:16 »
Orka. Det spelar ju kvitta vilken typ av färg man använder, bara kärnsidan är UT. 

Du tänker på rätt sak, men jag tror du missar en viktig aspekt. Normalt är det kärn ut, för att ute är den fuktigare miljön. Men hur är det i ett växthus? Jag vete tusan om jag inte hade satt splintsidan utåt, där solen torkar upp emellanåt, och kärnsidan innåt, i den troligen konstant fuktiga luftmiljön inne i växthuset.

Acleja, om du kan få tag på lärk, al eller ek, billigt, så köpt det. De håller bättre i fuktig miljö helt obehandlade än annat vad du än stryker på dem...

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Hur vända brädorna?
« Svar #19 skrivet: 11 aug-09 kl 12:03 »
Det är inga problem att måla oljefärg på det "ruggiga" sidan - men vill man be om mögel- eller algtillväxt så måla så! Oftast går det inte att undvika men väljer man den hyvlade sidan utåt så går den lätt att tvätta av.

Växthus är en tuff miljö så vänta dig inte samma livslängd som ditt bostadshus - utan tänk hellre på möjligheterna att lätt ta ur rutor för underhållsoljning och målning.

Skaffa en bra hyvel och ta bort det värsta av det ruggiga. Oavsett vilken sida du väljer utåt så riskerar du härliga påväxter i den luftfuktigheten och då är det bra om du enkelt kan såpskura med trasa och borste och sen skölja av.

Lycka till! Och bilder efterlyses!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser