Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol paneler för torp utan el  (läst 26885 gånger)

isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
Sol paneler för torp utan el
« skrivet: 01 jul-18 kl 22:41 »
Hej blir mitt första inlägg här o i vanlig anda så ställer jag en fråga som säkert besvarats 100 gånger om innan, men men. Jag har fått en möjlighet att köpa en gård där lite kärlek och omvårdnad behövs, varken el eller V/A inne i huset finns, grävd brunn finns med bra värden. Till frågan, sol paneler vad behöver jag? Jag vill kunna laga mat på en kok platta, kunna ha en data igång ett par gånger i veckan. Ladda telefon varje dag (så ofta det går) eventuellt ha  kyl och frys igång 24/7 och kunna använda en tvätt maskin 1-2 gånger i veckan.  Har ingen aning om detta är över snittet eller fullt rimligt så bertätta gärna för mig, samt rekommendera produkt om du vet nått bra, bra sol paneler eller drift snål frys all information välkommnas.




Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #1 skrivet: 01 jul-18 kl 22:59 »
Vill du ha el på sommaren, eller året runt?

isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #2 skrivet: 01 jul-18 kl 23:02 »
Året runt, tänkt att bli permanent boende

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #3 skrivet: 01 jul-18 kl 23:16 »
Ett tips till att börja med: undvik att tala om solpaneler. När man ser det ordet nämnas, så vet man aldrig om det är solceller för elproduktion eller solfångare för att göra varmvatten som avses.

När du bedömer vilka elprylar som ska användas, så måste du tänka på dels hur hög effekt de drar som mest då de är igång, och dels på hur långa drifttider det blir (alltså hur mycket energi de förbrukar t ex per vecka).

Rent allmänt kan man säga att om man ska göra en "off grid" -anläggning för egen el, så blir det dyrt om man vill kunna ta ut höga toppeffekter som det blir för alla slags värmeapparater (kokplatta, tvättmaskin med elektrisk uppvärmning av vattnet mm).  Kyl och frys kommer istället att stå för en stor del av energiförbrukningen eftersom de är igång dygnet runt, även om toppeffekten (förutom kylkompressorernas startström) inte är så hög.

Kom också ihåg att även om man får ihop en fungerande anläggning med solceller, batteribank, växelriktare osv så kommer den inte att sköta sig själv. Det behövs att någon elkunnig person med gott omdöme har hand om anläggningen dagligen för att den ska sköta sig bra, man får räkna med att det kommer att krävas felsökning, bli oväntade problem då och då, vilket ju innebär att pengarna rinner iväg snabbt om man måste anlita avlönade och mer eller mindre okunniga hantverkare varenda gång.

En solcellsanläggning producerar ju som mest på sommaren, och man får nog räkna med att om man inte ska kosta på en dyr överdimensionering av solcellerna, så måste man spara el till det yttersta under den mörkaste delen av vintern. Likaså om det t ex blir en lång och regnig höst med genommulet väder flera månader i sträck.  Vintertid kan man mycket väl stänga av kylskåpet helt och hållet, och då det är som kallast även frysen. Men var beredd på att det kan behövas eltillskott från annat håll - t ex ett dieselelverk - då förhållandena är för dåliga för solcellerna.

När du väl har fått fram en kostnadskalkyl för anläggningen så kan det vara idé att jämföra med vad nätbolaget på orten skulle ta för att ansluta huset till nätet. Om du inte absolut vill vara offgrid av ideologiska skäl så kan det faktiskt vara värt att kolla.  Vissa nätbolag tar bara ut en ganska måttlig återanslutningsavgift om det är en fastighet som bevisligen någon gång i historisk tid har varit ansluten till nätet.

Kom ihåg att en solcellsanläggning räknas som starkströmsanläggning även om man arbetar med förhållandevis låga spänningar, och att installationen alltså måste göras av ett behörigt elinstallationsföretag.

isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #4 skrivet: 01 jul-18 kl 23:46 »
Tack för ett väl detaljerat svar. Ändrade topic till sol celler så det blir rätt,

 i ärlighetens namn hade helt off grid varit det jag önskat mig men kanske får ge mig när allt kommer till krita, att felsöka har jag vana med och läsa mätare, o det e jag inställd på att man får göra ofta men en ordentlig jordkällare kanske löser kyl o frys frågan? iaf kyl. Men tvättmaskin känns sådär att inte ha, vågar du slänga ur dig en siffra vad det kan landa på, inköp, instalation av elektriker mm tills försts problemet dyker upp. Ränkat på att man ska ha el till kokplatta, tvättmaskin, data och ladda mobil.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #5 skrivet: 02 jul-18 kl 00:20 »
Om man ska vara självförsörjande på el så gäller det att börja i andra änden. Med det menar jag att man kollar vad man kan klara sig utan på enkelt sätt. Ta kokplattan som exempel, det är fullt görligt att ha en vedspis som används på vintern och gasol på sommaren. En större spisplatta drar nånstans i krokarna av 2 kW och en växelriktare som klarar det kostar lätt över 10.000 kr. Tvättmaskin är svårt eftersom också den har hög effekt. Det lär finnas såna som har intag för varmvatten som man då värmer med ved eller gas och jag har hört rykten om tvättmaskiner med gasdriven uppvärmning. Kommer man undan de två grejerna blir växelriktaren mycket billigare. En annan möjlighet är förstås att starta ett elverk just för spis och tvätt, men det är inte så kul, men enkelt.


Batteribank... Den kan bli hur stor som helst och därmed ohyggligt dyr om du ska klara en månads vinterhimmel när det är visset väder. Så igen, fundera om du kan ha andra lösningar. Kanske bara ledlampor, kanske lite mindre belysning, självdrag i huset, självcirkulerande värmesystem, jordkällare - som du skrev, vedspis eller gasspis.


Har man möjlighet att kasta pengar på problemet så går det förstås att lösa men det blir många kastade pengar innan man lever normalt villaliv med egen solel.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #6 skrivet: 02 jul-18 kl 00:42 »
Ett exempel att jämföra med:

Om man kör ett elverk 3 timmar var annan dag så räcker det till att pumpa upp vatten, köra tvättmaskin och ladda en batteribank så man har lyse, kyl och dator/telefon-el i mellantiden. Ett elverk kostar 2-10 000 kr i inköp, 10 fritidsbatterier går väl på 7-8 000 kr, en stark laddare ca 2 000 kr och en inverter på 1500 W (då kan du köra en mikro) kostar 6 000 kr på ett medeldyrt ställe. Om elverket drar 2 liter per timme så har du en driftskostnad på ca 1 500 kr/ månad för det.


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #7 skrivet: 02 jul-18 kl 07:01 »
Om man ska vara självförsörjande på el så gäller det att börja i andra änden. Med det menar jag att man kollar vad man kan klara sig utan på enkelt sätt. Ta kokplattan som exempel, det är fullt görligt att ha en vedspis som används på vintern och gasol på sommaren. En större spisplatta drar nånstans i krokarna av 2 kW och en växelriktare som klarar det kostar lätt över 10.000 kr. Tvättmaskin är svårt eftersom också den har hög effekt. Det lär finnas såna som har intag för varmvatten som man då värmer med ved eller gas och jag har hört rykten om tvättmaskiner med gasdriven uppvärmning. Kommer man undan de två grejerna blir växelriktaren mycket billigare. En annan möjlighet är förstås att starta ett elverk just för spis och tvätt, men det är inte så kul, men enkelt.


Batteribank... Den kan bli hur stor som helst och därmed ohyggligt dyr om du ska klara en månads vinterhimmel när det är visset väder. Så igen, fundera om du kan ha andra lösningar. Kanske bara ledlampor, kanske lite mindre belysning, självdrag i huset, självcirkulerande värmesystem, jordkällare - som du skrev, vedspis eller gasspis.


Har man möjlighet att kasta pengar på problemet så går det förstås att lösa men det blir många kastade pengar innan man lever normalt villaliv med egen solel.
Är just tvätt maskin jag ser som mest ptoblematisk att inte ha dom jag får klura lite runt, men ett gasol kök var en bra idé och tyvärr är.det ju så finns ju inga mängder med slantar att kasta på att lösa det här men som om jag förstår rätt, gasol kök, ingen tvätt maskin inga större maskiner och energi snåla alternativ så funkar det ?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #8 skrivet: 02 jul-18 kl 07:12 »
Ett exempel att jämföra med:

Om man kör ett elverk 3 timmar var annan dag så räcker det till att pumpa upp vatten, köra tvättmaskin och ladda en batteribank så man har lyse, kyl och dator/telefon-el i mellantiden. Ett elverk kostar 2-10 000 kr i inköp, 10 fritidsbatterier går väl på 7-8 000 kr, en stark laddare ca 2 000 kr och en inverter på 1500 W (då kan du köra en mikro) kostar 6 000 kr på ett medeldyrt ställe. Om elverket drar 2 liter per timme så har du en driftskostnad på ca 1 500 kr/ månad för det.
Okej fint, men känns som det hänger lite på vad för grejer man har kan du rekomendera något ? Sol celler eller annat?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #9 skrivet: 02 jul-18 kl 08:34 »
Svårt att rekommendera något, men jag skulle börja med ett elverk eftersom man då får ström på ett enkelt sätt för att kunna köra maskiner. Och ett elverk, helst diesel, kommer att fungera som backup till ett trevligare system som du bygger kring solceller.

Att minimera förbrukningen är viktigt för att slippa stora kostnader, men med en batteribank på endast 10 st fritidsbatterier och en 1500 W inverter så har du ström som duger till det mesta om du bara kör de större grejerna var för sig. Det borde gå att hitta även en tvättmaskin som klarar att gå på den effekten, speciellt om man kopplar ur värmaren och kör den på varmvatten. Och med solceller så har du god tillgång till ström sommartid. Det kommer ytterligare att förstärka känslan av att det är lätt att leva på sommaren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #10 skrivet: 02 jul-18 kl 10:22 »
Funderar på liknande saker, men till en husbuss och då har jag kollat lite vad som finns i bussar.
Många använder Victron och det känns som att det borde vara bra grejor.

http://www.inkom.se/produkter/str%C3%B6m-f%C3%B6rs%C3%B6rjning/v%C3%A4xelriktare-laddare-24900151

Har också hört att LTC är billiga och bra.
Har en som ger ren sinusvåg 24 V 300W och den gav jag ca 600 kr för ny och hittills har den funkat bra.
Har den i lastbilen, för att driva laddaren i husvagnen som är på 12 V.


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #12 skrivet: 02 jul-18 kl 17:55 »
Svårt att rekommendera något, men jag skulle börja med ett elverk eftersom man då får ström på ett enkelt sätt för att kunna köra maskiner. Och ett elverk, helst diesel, kommer att fungera som backup till ett trevligare system som du bygger kring solceller.

Att minimera förbrukningen är viktigt för att slippa stora kostnader, men med en batteribank på endast 10 st fritidsbatterier och en 1500 W inverter så har du ström som duger till det mesta om du bara kör de större grejerna var för sig. Det borde gå att hitta även en tvättmaskin som klarar att gå på den effekten, speciellt om man kopplar ur värmaren och kör den på varmvatten. Och med solceller så har du god tillgång till ström sommartid. Det kommer ytterligare att förstärka känslan av att det är lätt att leva på sommaren.
Låter ju redan bra, får kolla runt lite på maskiner om nu allt blir av tack för att du dela med dig

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #13 skrivet: 02 jul-18 kl 20:24 »
Vi som är sugna på att, eller behöver, leva off grid har mycket bra att hämta från det moderna samhällets miljösatsningar. Idag finns bra apparater som klarar sig på ofta halva effekten mot för bara 10 år sedan. Och på solcellssidan har det varit ett rejält prisras, så det ser ljust ut för oss. Nu får man bara hoppas att det händer lite mer på batterisidan.

Och låt dig inte slås ned av Torbjörns kommentarer om daglig tillsyn, kontrollmätningar och gedigen kunskap. Visst är det bra att förstå in i minsta detalj hur det fungerar, men tar man det lite varligt och frågar sig fram så är det ju inte svårt även om man inte förstår allt. Jag begriper mig inte på min smarta telefon, men lyckas ringa i alla fall ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #14 skrivet: 02 jul-18 kl 20:26 »
Om du ska tvätta startar du elverket som ger 230 volt och som samtidigt laddar batterierna. All annan tid klarar du dig på att solcellerna laddar batterierna. Mat kan du laga på vedspis eller gas (biogas). Kör du elverket på etanol e85 eller miljödiesel behöver du inte ha så dåligt samvete. När du blir rikare kan du sätta upp fler solceller.
kretslopp

isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #15 skrivet: 02 jul-18 kl 21:35 »
Vi som är sugna på att, eller behöver, leva off grid har mycket bra att hämta från det moderna samhällets miljösatsningar. Idag finns bra apparater som klarar sig på ofta halva effekten mot för bara 10 år sedan. Och på solcellssidan har det varit ett rejält prisras, så det ser ljust ut för oss. Nu får man bara hoppas att det händer lite mer på batterisidan.

Och låt dig inte slås ned av Torbjörns kommentarer om daglig tillsyn, kontrollmätningar och gedigen kunskap. Visst är det bra att förstå in i minsta detalj hur det fungerar, men tar man det lite varligt och frågar sig fram så är det ju inte svårt även om man inte förstår allt. Jag begriper mig inte på min smarta telefon, men lyckas ringa i alla fall ;D
Har kollat lite youtube klipp o läst runt lite på kvällen här och det ser inte ut att vara allt försvårt (får jag väl äta opp sen) ska ut och reka och tänka lite i helgen om hur det skulle kunna bli

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #16 skrivet: 02 jul-18 kl 21:39 »
Om du ska tvätta startar du elverket som ger 230 volt och som samtidigt laddar batterierna. All annan tid klarar du dig på att solcellerna laddar batterierna. Mat kan du laga på vedspis eller gas (biogas). Kör du elverket på etanol e85 eller miljödiesel behöver du inte ha så dåligt samvete. När du blir rikare kan du sätta upp fler solceller.
Ja jag tänkte samma sak, får ju börja någon stans o ta det när spargrisen blivit lite tyngre

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


isig

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #17 skrivet: 02 jul-18 kl 21:47 »
Är det nån som testat att få el via vattendrag med bra strömt vatten, (inget som hjälper mig idag) men kanske i framtiden. E det helt uteslutet i off grid sammanhang eller funkar det bra ? Måste ju va ett hjul som snurrar kopplat till batterierna som sedan laddar, hur bra strömt bör det va ?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #18 skrivet: 02 jul-18 kl 22:52 »
Det krävs ett större vattendrag om du inte har stor fallhöjd så du kan få tryck på vattnet. Men det krävs mer vatten än man tror för att få ihop några watt. Vattendrag är det dessutom lite kinkigt med med regler, vattenkraften är inte fri såsom vinden och solen. Och bor du så till att du kan dyka ned i en större å och sätta en gömd snurra, så kan du ge dig sjutton på att det kommer ett träd och river med sig skapelsen...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sol paneler för torp utan el
« Svar #19 skrivet: 03 jul-18 kl 00:11 »
Om man inte kan dämma så man får någon fallhöjd, så kan man inte heller få ut någon energi ur ett vattendrag. Lite förenklat kan man säga att effekt är lika med fallhöjd gånger vattenflöde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser