Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvrams  (läst 1326 gånger)

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
Skruvrams
« skrivet: 13 okt-22 kl 22:38 »
Någon här som odlar skruvrams (Streptopus amplexifolius) och kan berätta om den? Skott som smakar gurka och bär som smakar vattenmelon låter ju onekligen spännande :) https://gronarader.se/tradgard/skruvrams/
Verkar svår att få tag i så jag undrar om det är mödan värt att försöka hitta försäljare.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Skruvrams
« Svar #1 skrivet: 14 okt-22 kl 03:24 »
Ha, ser ut att vara en mysig planta rätt miljö! Även rötterna tycks gå att äta, hur intressant det nu är när de är långsamma skuggväxter. Ändå lite kul, lycka till!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Skruvrams
« Svar #2 skrivet: 14 okt-22 kl 07:54 »
Wow, så spännande, sätter ett litet avtryck och hoppas också få veta var när och hur en kan få tag i den.
Jättekul, verkligen. Lycka till!

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Skruvrams
« Svar #3 skrivet: 14 okt-22 kl 17:12 »
Håller med! Den är vacker också. Jag har dock inte sett den någonstans.

Annars kan man äta skotten på jätterams också ifall man passar på innan bladen utvecklas. Den tillagas som sparris.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Skruvrams
« Svar #4 skrivet: 17 okt-22 kl 20:45 »
Annars kan man äta skotten på jätterams också ifall man passar på innan bladen utvecklas. Den tillagas som sparris.
Tack för tipset! Jag trodde den var giftig och visste inte att unga skott var OK att äta :) Borde vara härdig uppe hos mig i zon 7 dessutom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 2 användare
uzie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser