Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kyckling  (läst 2771 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Sjuk kyckling
« skrivet: 25 maj-12 kl 07:52 »
En av mina 8-veckors kycklingar är sjuk. Igår när jag kom hem från jobbet satt den bara i ett hörn, vill inte äta och dricka, men det köndes som att den hade mat i krävan. Bajsade vitt och löst. Blundar nästan hela tiden. Andas mycket tungt, men rosslar inte. I morse verkade den vara lika slö fortfarande. Men den hade iaf gått upp och satt sig på en hylla tillsammans med de andra.
Alla de andra kycklingarna och de vuxna är pigga och glada.

Funderar på om det kan bero på att jag dagen innan gav dem yoghurt som var ett par dagar gammal, men den var oöppnad och luktade OK så trodde inte att det var någon fara att ge dem det.

Lästa om coccidios men då brukar de ha blod i avföringen väl?

Är på jobbet nu så jag kan inte göra något förrän ikväll. Men borde jag isolera kycklingen från de andra?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Sjuk kyckling
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 20:07 »
Den är fortfarande hängig men var framme och åt lite nu när jag gav dem ostbitar iaf.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Sjuk kyckling
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 14:04 »
Den är fortfarande sjuk, äter bara lite och sitter mest som en boll i ett hörn.
Jag har tagit in den så den sitter ensam i en liten bur inne. Alla de andra ät friska och pigga, men tänkte att jag tar in den ändå om det skulle vara något smittsamt.

Är det någon som har några idéer? Ska man ge den nåt särskilt att äta?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sjuk kyckling
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 17:17 »
Jättesvårt att ge några råd med så diffus beskrivning av symptom. Det finns massor av orsaker till att kyclingar kan bli uppburrade och få tung andniing.

I och med att  du misstänker diarré så skriver jag som jag gjorde i en annan tråd lite tips om vad man kan göra vid diarré:

Citera
Har hon kraftig diarré så är hon förmodligen för nedsatta av vätskebrist för att orka äta och dricka. Vätska är prio ett och då gärna med liten gnutta salt och lite  honung i (om du inte råkar ha energibalans hemma eller vätskeersättning för barn hemma  ;) ) Hon behöver förmodligen få i sig en hel del. Man brukar säga att dagsbehovet är ca 1 dl/kg djur och är hon dessutom dehydrerad så behöver hon ännu mer. Du kan dock inte ge för mycket utan måste ge lite åt gången.

Sedan gäller det att få stopp på diarrén. Aktivt kol i flytande form (som man har till människor) är bra och kan ges med spruta i näbben.  Man kan också försöka få i henne lite kol från vedspisen om man inte har annat att tillgå. Se bara till att det inte är kol som innehåller massa giftiga restprodukter.

 Sedan är alltid snäll mot magen bakterier bra. Proviva eller a-fil kan du ge henne.

Men börja först med att ge henne vätska. Ett par ml 3-4 gånger/timme så hon hinner ta upp det och inte kräks.

Är det den tunga andningen som är orsak så kan det bero på lunginflamation och då behöver kycklingen antibiotika. Det får du vända dig till Veterinär för att få utskrivet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 7 användare (3 dolda)
Homestead_Hustler, ärt, Svarthönan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser