Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?  (läst 7869 gånger)

  • Gäst
Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« skrivet: 08 jul-19 kl 19:14 »
Jag borde plocka körsbär. Sylt kanske vore gott. Men hur pillar man ut kärnorna? Jag minns inte om jag frågade detta förra sommaren? Då blev de i alla fall till saft. Men körsbärs sylt låter ju gott till glass ock annat kanske i paj rent utav.

Jag måste fundera snabbt. Det finns ingen maskin/ redskap som tar bort kärnorna? Jag har inte ens hunnit googla frågan.

Jag ska ut ock ta hallon nu. De fryser jag ner efter jag rensat dem. De blir sylt oftast. Ibland blandsaft om jag har nåt annat jag vill bli av med.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Det är aldrig för sent att ge upp.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-19 kl 21:38 »
Intressant verktyg. Aldrig sett en sådan. Men jag såg ingen uppgift om frakten. Ska googla den mer. Påminde om en häftapparat i stilen
Kernex var namnet.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #3 skrivet: 08 jul-19 kl 22:46 »
Intressant verktyg. Aldrig sett en sådan. Men jag såg ingen uppgift om frakten. Ska googla den mer. Påminde om en häftapparat i stilen
Kernex var namnet.

Jag har köpt en liknande men minns inte från vilken butik. Men det måste ju vara stora körsbär.

Har själv en olivurkärnare, passar bra till mirabellplommon.
Det är aldrig för sent att ge upp.

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-19 kl 20:20 »
Jag plockade ett kilo körsbär nu. Det finns massor. Jag får frysa in dem. Har inget verktyg för urkärning. Kanske går att ta ut kärnor då man gör sylt. Inte hunnit googla det där verktyget. Bara lite grann. Fanns i utlandet med att köpa.

Hallon finns i mängder med. Hann inte bry mig om dem i dag. Jag har mest rensat ogräs efter jobbet i dag. Alltid brist på tid.

Senare:

Jag googlade runt,det fanns massor av urkärnare att köpa.

Jag skickade efter den från American Stuff från Töreboda.  Den kärnade ur många per timma. 268 kr eller nåt med frakten.
« Senast ändrad: 10 jul-19 kl 21:17 av Fixasjälvkille »

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-19 kl 22:45 »
Kolla hjemmeproduktion.dk sök på stenfjerner så kanske du hittar något som är användbart.

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #6 skrivet: 10 jul-19 kl 22:54 »
Annars är det bara att göra sylt med kärnor i. Kallas spottesylt!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #7 skrivet: 11 jul-19 kl 06:17 »
Annars är det bara att göra sylt med kärnor i. Kallas spottesylt!
Spottsoppa fick alltid vi som små.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #8 skrivet: 11 jul-19 kl 09:30 »
Tips, håll utkik i secondhand-affärer och loppisar, brukar finnas urkärnare för vrakpriser o de flesta människor verkar ju rata egen plockfrukt numeta så de brukar hamna på loppisar ganska ofta har jag märkt.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #9 skrivet: 11 jul-19 kl 21:49 »
Träffade en idag som brukar pilla ut  körsbärskärnor, han använder en hårnål. Det går undan men han har övat länge.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #10 skrivet: 12 jul-19 kl 18:35 »
Ja,en del använder en säkerhetsnål med.  Jag har min körsbärsurkärnare i bilen. Jag hämta den precis på utlämning stället för paket. Inte hunnit öppna ock kollat. Ska greja med bilen efter fikat.Har inte tid nu. Jag kan skriva ett omdöme när jag provat den.

Undrar om man måste frysa körsbärssylt? Jag har rätt trångt i frysen.  Jag hade äpplemos i garaget men den hade exploderat lite. Det låg kletig äpplemos lite överallt. Jag som trodde jag tog i Atamon i alla syltburkarna. Kanske jag glömde ha i, i en burk.

Jag får googla det sen.

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #11 skrivet: 13 jul-19 kl 12:21 »
Jag satte ihop den där körsbärskärnurtagaren. Enkel montering. Sen skruva fast den i bordsskivan. Sen bara trycka ut kärnor. Inte trycka för hårt då kan det skvätta till. Jag tog ur kärnor från ett halvt kilo körsbär på kort tid. Jag gillade maskinen.

Enkel att skölja av. Kärnorna ska jag lägga i frysen för stratifering. Kanske går att så körsbärsträd sen. Det är ju rotäkta Moreller eller Ostheimer.

En del körsbär blev lite misshandlade av maskinen. Söndertrasade.. Så jag funderar om man ska mixa dem innan man kokar sylt?  Tänk att äta glass med körsbärssylt redan i kväll.


Maskinen heter: Norpro Deluxe Cherry Pitter. Model: 5120   Den är gjord i USA.

Finns en film på youtube. En kille provar den. Poppin'Tags & Cherries.

Killen sitter ner ock trycker ut kärnorna. Det ser jobbigt ut. Jag stod upp och tryckte.

Intressant maskin/ redskap Men kanske inget för industriell tillverkning av sylt. För hemmabruk är den intressant.
Ska kolla hur man gör sylt nu.

Senare: Jag gör sylt. Jag räknade ut att man skulle ha 66 gram socker per hekto körsbär.Hoppas det är rätt. Ska ha i färsk ctronsaft med. Jag hade bara på såndär citronformad behållare. Jag tog en skvätt i bara. Orkar inte räkna ut exakt nu.

Det stod inget om vanilinsocker. Kanske inte ska vara i detta receptet..
Sjuda i 20 min. Hälla i en rengjord burk. Jag brukar använda atamon+varmvatten. brukar ta Atamon i sylt med för att det inte ska jäsa/mögla.


Förmodeligen ska man skumma bären.

Jag slängde i bären utan att mixa dem.

Jag får se sen om detta blir en smaksensation till glassen.




« Senast ändrad: 13 jul-19 kl 19:19 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #12 skrivet: 21 jul-19 kl 09:36 »
Nja, jättegod blev väl inte sylten direkt? Eller är jag ovan att äta körsbärssylt?  Det kanske behövs någon mer smaktillsats? Men vad? vaniljsocker? Jag får kolla upp det. I USA äter de ju mycket körsbär får googla deras recept.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #13 skrivet: 21 jul-19 kl 10:17 »
Jag som älskar att ha körsbärssylt till filen. Inte så sött. Jag sockrar inte så mycket och fryser ist sylten.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #14 skrivet: 21 jul-19 kl 16:23 »
Hade du kärnorna i koket? Det ska man ha annars missar man mycket av smaken. Man lägger kärnorna i en nylonstrumpa som man kan fiska upp efteråt.

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #15 skrivet: 22 jul-19 kl 10:10 »
Jag kokar sylten och när körsbären kokt sönder fiskar jag upp kärnorna med en hålslev.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #16 skrivet: 22 jul-19 kl 15:04 »
Jag kokar sylten och när körsbären kokt sönder fiskar jag upp kärnorna med en hålslev.

Så gör jag med. Man kan också passera sylten genom ett durkslag. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

  • Gäst
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #17 skrivet: 23 jul-19 kl 09:16 »
Jag kanske borde mixa bären innan sylt kok. För när jag gjorde sylt blev det mer som syltade körsbär.

Ska prova att ha i mer citronsaft så kanske det blir mer syrligare.

Kärnor vill jag inte ha i munnen. Jag bet sönder en tand då jag fick en stenhård nöt i muslin.

Kärnor tänkte jag prova att öppna ock plantera i krukor

Jag kan inte gå ock köpa nylonstrumpor. Måste finnas nåt annat att stoppa kärnorna i när man kokar.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hjälp! vad ska jag göra med alla körsbär?
« Svar #18 skrivet: 23 jul-19 kl 13:59 »
Är det goda söta körsbär och inte surkörsbär så sparar vi gärna dem i frysen och gör sylt på dem tillsammans med andra bär/frukter. T ex vinbär, hallon, rabarber, äpple osv. Gärna sura bär.

Kärnorna måste man dock hålla reda på. De är inte snälla mor tänderna, som du säger Fixasjälvkille.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser