Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Icke tryckimpregnerat virke ??.  (läst 3117 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Icke tryckimpregnerat virke ??.
« skrivet: 18 jan-20 kl 10:25 »
Jag har en byggnad med 3 väggar och en långsida öppen .
Jag tänkte nu dela av byggnaden med några nätväggar så jag kan ha den som fågelhus.

Jag funderar nu på om jag kunde gräva ner eller gjuta ner vanliga granstolpar 10 gånger 10 cm  direkt i marken vill helst inte sätta plintar .Blir billigast om jag slipper tryckt och jag vill gärna ha stolpen direkt ner i backen så jag lättare kan sätta rovdjursnät ända ner under mark ..
Det kommer inte in något vatten i huset så kommer stolparna att ruttna ända ,kunde man kanske lägga dubbelt med byggplast runt stolpen när man sätter ner den ??.
Har många otryckta stolpar men inga dyra tryckta .
Förslag ??.
Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #1 skrivet: 18 jan-20 kl 10:49 »
Stolparna kommer att ruttna ändå, först just i markbandet. Möjligen kan du öka livslängden hos dem genom att tjära dem eller bränna dem på den del del som ska grävas ner.  Det kan nog vara en fördel att försöka göra en egen impregnering genom att koka dem i tjära. Se till att de är så torra som möjligt innan tjärkokningen.

Ingen byggplast runt, det gör bara saken värre.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #2 skrivet: 18 jan-20 kl 10:55 »
En gammal släkting doppade stolpar  i en balja med diesel och olja och lät dem sedan torka funkar sådant?
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #3 skrivet: 18 jan-20 kl 12:19 »
Diesel är rätt dumt. Gör som Torbjörn skrev. Spetsa dem och svid sedan över öppen eld.  Ev kan du värma linolja och  tjära och doppa i men att svida över eld gör man normalt när man bygger gärdsgård och det håller många år.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #4 skrivet: 18 jan-20 kl 12:20 »
Att doppa stolpar i diesel och spillolja och sedan gräva ner dessa är urdumt, det är ju giftigt! I synnerhet om man ska ha fåglar/djur innanför stolparna. Använd tjära istället.

Sannolikt är det antagligen så att doppa stolparna i diesel och spillolja och gräva ner dessa, inte bara är miljövidrigt, men också brottsligt.

Så dyra är inte impregnerade stolpar??? Eller ska du ha hundratals?

3-meter höga, 10 cm impregnerade stolpar kostar kanske 50-100 kronor styck. Ska man bygga ett djurhägn, och räknar med att ha djur där i flera år, så brukar det vara "lönsamt" (i tid och ansträngning) att göra ett riktigt bra jobb, med rejäla grejer.
8 centimeters stolpar, som är 2,80 höga (en vanlig standardstolpe för stängselbyggeri) kostar ungefär 40 kr styck.

Fåglar bajsar såvitt jag vet, och det mesta i fågelbajsväg, är starkt frätande, så även det är ett skäl för att välja tryckta stolpar.

Kolla noga de stolparna du har, så att de är torra, utan "torkad röta". Tjära sedan nederdelen med värmd tjära, så förlängs förhoppningsvis hållbarheten litegrann.

Att gjuta fast stolparna (oavsett impregnerat eller ej)  är heller ingen bra idé, kontakten med cementen gör att stolpen ruttnar fortare. De brukar ruttna precis där stolpen kommer upp ur cementen, ofta förvånansvärt fort (been there, done that).  Det är enklare att slå ner/gräva ner spetsade stolpar. Det finns bra tekniker för att stabilisera hörn, t.ex. "parallellogram". Se instruktioner för byggande av djurstängsel för detaljerade beskrivningar.



malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #5 skrivet: 18 jan-20 kl 14:22 »
du har två alternativ,gräv hål,fyll med cement och på toppen placeras ett stolpjärn. kostnad runt 50-60 kr per hål.
Alternativ 2 är att köpa impregnerade stolpar. pris runt 40-60 kr styck.  Bägge alternativen håller länge och längst lär gjutalternativet hålla. Tjära o dyl. vinner några år men stolpen kommer att ruttna så småningom.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #6 skrivet: 18 jan-20 kl 15:06 »
Eller så ställer du stolpen i luften på sten. Och gräver inte ner nåt nät i marken som rostar bort. Fixa gummimatta istället. Ligger rullar med sånt överallt och skräpar. Hör med närmaste hockey gubbe. Sån matta dom går på med skridskor alltså i korridoren. Den blir tillräckligt tung så endast björn orkar lyfta. Men håller den för skridskor så håller den för klor. Djuren kan klösa tills klorna ramlar av.
 
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #7 skrivet: 18 jan-20 kl 15:51 »
En annan metod är att impregnera med linolja.
Fördel om man har en pannmur men rejäla plåthinkar är oxå lämpliga.
Värm upp oljan till ca 120 grader och ha i hela änden tills det slutar att bubbla flytta sedan över till ett kärl med 90 gradig olja.
Låt sedan hänga och droppa sig torra, när dom oxiderat färdigt på ytan så är dom klara för användning.
Då håller stolpen din livstid och ett bra tag till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #8 skrivet: 18 jan-20 kl 17:16 »
Bygg så att stolparna är lätta att byta ut, åtminstone den nedre delen. Och kärnfura är bättre, gran lär inte hålla många år.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #9 skrivet: 18 jan-20 kl 17:18 »
Bygg så att stolparna är lätta att byta ut, åtminstone den nedre delen. Och kärnfura är bättre, gran lär inte hålla många år.
Senvuxen gärna undertryckt gran är det som traditionellt används till gärdsgårdar, håller måånga år om man gör som man bör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #10 skrivet: 18 jan-20 kl 17:21 »
Senvuxen gärna undertryckt gran är det som traditionellt används till gärdsgårdar, håller måånga år om man gör som man bör.
Hellre grenarna då, om man kan få tag på några riktigt grova från en stor gran som stått i fullt ljus.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #11 skrivet: 18 jan-20 kl 18:01 »
Hellre grenarna då, om man kan få tag på några riktigt grova från en stor gran som stått i fullt ljus.
Skulle bli väldigt krokiga gärdsgårdar om man använde grenarna...

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #12 skrivet: 18 jan-20 kl 20:05 »
Tack för alla svar , jag gör som jag har gjort byggnaderna jag gjuter ner stolpjärn och spikar fast en tung gummimatta i nederkant  transportband har jag tillgång till . Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #13 skrivet: 19 jan-20 kl 08:14 »
En gammal släkting doppade stolpar  i en balja med diesel och olja och lät dem sedan torka funkar sådant?

Nej. Jordbakterier bryter ner mineraloljerester på några år, och sedan finns det ännu mer näring för de rötsvampar som angriper trävirket. Förmodligen håller stolparna bättre om man inte dränker in dem med diesel innan man gräver ner dem.
De giftiga saker som kan finnas i spillolja (tungmetaller, dioxiner mm) är mest skadliga för människor och andra varmblodiga djur , rötsvamparna bryr sig inte om dem.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #14 skrivet: 19 jan-20 kl 09:36 »
Min bror byggde hus med kraftledningsstolpar. Några stod direkt i jord några ingjutna. Det höll i 30 år sen var alla stolpar mer eller mindre ruttna. Han ångrade att han inte från början ställt stolparna på betongfundament. Det gick att åtgärda genom att gräva ur och gjuta med betong.
kretslopp

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Icke tryckimpregnerat virke ??.
« Svar #15 skrivet: 29 maj-20 kl 10:10 »
Eftersom du bor i Torup har du nära till försäljare av Lärk och Ek.
Begär in offert.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser