Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla vall  (läst 3121 gånger)

Lucas Axman

  • Inlägg: 5
  • Nynäs, Östra Ryd Östergötland
    • Östergötland
Gödsla vall
« skrivet: 06 apr-24 kl 16:13 »
Hej
På vall brukar ju man ha konstgödsel, men tänker hur gjorde man förr i tiden innan det fanns kontgödsel ?
Vi har massor av fast hästgödsel efter fem hästar ,som vi i nuläget kör iväg till närliggande gård.

Men går väl inte att lägga på vall ?  Kan ju inte ha skitrester i maten om man så säger ....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gödsla vall
« Svar #1 skrivet: 06 apr-24 kl 17:14 »
Gödseln bryts ju ner och har försvunnit tills det ska skördas.

Min granne sprider kodynga på åkrarna och skördar vallen till sina kor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Gödsla vall
« Svar #2 skrivet: 06 apr-24 kl 20:30 »
Som @Skogsvilde säger man sprider gödsel på vallarna och skördar.

Som EKO-bonde så sprider man sina djupströbäddar och annan gödsel direkt på vallarna. Jag har både hästar och får, samt är KRAV-ansluten, och köper ytterst sällan gödsel.
Varför konstgödsel skulle vara allenarådande vid gödsling av vall förstår jag inte.

Normalt sprider man gödseln på hösten/efter sista skörd av vallen. Och så bryts resterna ner under vintern, ger önskad förbättring av gödningsstatusen, det ger mylla, och höjer bördigheten. Konstgödseln ger endast näringsämnen, men inga mullämnen, all mark behöver tillförsel av mullämnen förutom näringen, annars utarmas jorden på sikt. I konventionellt jordbruk så är vallar kortliggande (två år, kanske tre) och man växlar med spannmålsodling. Om odlaren saknar tillgång till naturgödsel, så plöjer man ner halm/stubben för att inte minska mullhalten i jorden.

Hästgödsel blandad med spån är dock inte lämplig att sprida på vall/växande gröda förrän spånet hunnit brytas ner ordentligt, vilket tar flera år.

Är hästgödslet blandat med halm eller torv, eller finfördelat pappersströ så räcker kort tids nedbrytning - ett par månader eller t.o.m. spridning direkt i samband med utgödsling.
Hästgödsel är egentligen utmärkt gödsel, p.g.a. det stora fiberinnehållet, samt att det inte nödvändigtvis måste brinna innan användning.

Ska man sprida gödsel utan att ta kål på sig själv, så ber man en granne med fastgödselspridare att sprida gödseln - mot betalning såklart. Görs det med en modern tvåstegsspridare, blir det väldigt finfördelat och klumpfritt.
Med en äldre typ av spridare, så blir det en del klumpar och kokor när det sprids, och dessa löser inte upp sig fullständigt under vintern för det mesta.

För att bli av med kokorna och klumparna bör man därför köra en vända med gräsharv över vallen på våren innan tillväxten tagit ordentlig fart men vallen hunnit torka upp sådär "lagom". Detta har flera fördelar, man luftar en del i grässvålen och river bort mossa, så att de önskade gräsen gynnas och vallen fungerar längre innan omläggning.

Utan gödselspridare är det grymt jobbigt att sprida stallgödsel. Det handlar om att med grep och spade sprida så gott man kan från en kärra. Rekommenderas inte annat än som självplågeri.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Gödsla vall
« Svar #3 skrivet: 06 apr-24 kl 20:51 »
Om hästarna tillhör arbetarklassen kanske de kan hjälpa till?

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Gödsla vall
« Svar #4 skrivet: 06 apr-24 kl 21:40 »
Om hästarna tillhör arbetarklassen kanske de kan hjälpa till?



Fin bild!

Önskar att jag hade en gödselspridare för häst, men sådana i rimligt skick är tyvärr svåra att få tag i.

 

Lucas Axman

  • Inlägg: 5
  • Nynäs, Östra Ryd Östergötland
    • Östergötland
SV: Gödsla vall
« Svar #5 skrivet: 07 apr-24 kl 12:23 »
Jag har en JF35 fastgödselspridare så det finns, vart bara lite fundersam när jag hörde att fast gödsel blir kvar till nästa år, i maten.  Men så är alltså inte fallet ....

Tack för svar !

Ska fota när jag sprider ut det, och visa er ! 😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser