Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage hur mycket?  (läst 778 gånger)

ia-pia

  • Inlägg: 145
ensilage hur mycket?
« skrivet: 08 nov-10 kl 19:18 »
Har blivit erbjuden av bonden brevid´ att vi kan hämta ensilage av honom (han har nötdjur). Vi har köpt hö som verkar vara perfekt hästhö alltså det blir lika mkt kvar som de ätit.
Tänkte varva lite ensilage från bonden ngr dagar i veckan och ge hö resten av veckan. Finns det några nackdelar med det? och hur mkt /djur ska man ge (ensilage) har för mig att jag sett  4-5 kg /djur om dagen. Kan man räkna med det? Tänkte hämta samma dag han öppnat en bal och utfodra under två dagar så det ej hinner att bildas bakterier. Då jag ej vet näringsmässigt hur höet är kanske det blir bra att ge lte ensilage.
Alla dessa funderingar  vore intressant höra om jag är ute och cyklar........ kanske krånglar jag till det, vill ju att de ska ha det så bra som möjligt.
Mvh Ia -pia

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: ensilage hur mycket?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 21:09 »
Jag skulle gö så om jag va du. Hästhö är ingen höjdare till får, du ser ju vilket spill det blir. Även om ensilaget skulle vara i grövsta laget så menar jag att fåren hellre tar det iaf (alltså mindre spill även om det är lika grovt).

Foderbyte är ju en annan aspekt. Har själv växlat mellan hö och ensilage utan problem, men det är väl inte riktigt enl skolboken.

Givan är beroende av torrsubstanshalten.  Skulle tippa att 5 kg ensilage/djur är lagomt, lite mindre om det är hösilage. Ger själv fri tillgång så jag har lite dålig koll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 3 användare
spov, Okulärbesiktning av Byrålåda, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser