Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorgrävare för 300 tusen?  (läst 3558 gånger)

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
Traktorgrävare för 300 tusen?
« skrivet: 04 nov-20 kl 16:36 »
Jag tror jag vill ha en traktorgrävare till gården i 50-årspresent. Budget ca 300 kkr. Föredrar en liten modern, istället för en större äldre.

Gräva lite diken på åkern, laga lite traktorvägar i skogen, sköta bilvägar, fixa trädgård och om Gud vill kanske gräva grund till ny maskinhall. Jag tror inte den kommer användas jättemycket, men vill hellre använda den till småpyssel än att meka.

Är inte rädd för elektronik, löder hellre än svetsar. Kan man hitta något från detta årtusende?

JCB 3cx, är det något? New Holland 115lb? Har även fått tips om Huddig, men tycker de kanske är för stora.

Plus om man kan köra 4 mil på allmän väg för att planera trädgården hemmavid.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-20 kl 16:50 »
Jag tror jag vill ha en traktorgrävare till gården i 50-årspresent. Budget ca 300 kkr. Föredrar en liten modern, istället för en större äldre.

Gräva lite diken på åkern, laga lite traktorvägar i skogen, sköta bilvägar, fixa trädgård och om Gud vill kanske gräva grund till ny maskinhall. Jag tror inte den kommer användas jättemycket, men vill hellre använda den till småpyssel än att meka.

Är inte rädd för elektronik, löder hellre än svetsar. Kan man hitta något från detta årtusende?

JCB 3cx, är det något? New Holland 115lb? Har även fått tips om Huddig, men tycker de kanske är för stora.

Plus om man kan köra 4 mil på allmän väg för att planera trädgården hemmavid.

Registrera dig på https://euroauctions.com/en
Finns mycket roligt där till väldigt bra priser.
Visst reparerationsbehov kan förekomma.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-20 kl 17:18 »
Ett annat forum, maskinisten.net , kan vara bra för att inhämta köpråd.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-20 kl 18:54 »
En nackdel med JCB 3CX är att den har teleskopiska stödben (som går rakt ned) istället för lavettstödben (som fälls ut). Det är en nackdel vid arbete i terräng.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-20 kl 19:50 »
Registrera dig på https://euroauctions.com/en
Finns mycket roligt där till väldigt bra priser.
Visst reparerationsbehov kan förekomma.

Jaaa, köpa osett på nätet från andra ädenn av Eruopa.  ;D Vad har du köpt därfifrån?

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-20 kl 19:51 »
Ett annat forum, maskinisten.net , kan vara bra för att inhämta köpråd.
La in en fråga för en vecka sen. Alltid bra med synpunkter från forum med lite olika inriktnig.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-20 kl 19:51 »
En nackdel med JCB 3CX är att den har teleskopiska stödben (som går rakt ned) istället för lavettstödben (som fälls ut). Det är en nackdel vid arbete i terräng.
Vad är problemet med det?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-20 kl 20:45 »
När du står i en sidlutning och ska gräva blir det mycket stadigare med lavettstödben. Med teleskopstödben är det inte ens säkert att det funkar, speciellt om det är ojämnt och stenigt där du står. Du får också bredare mellan stödpunkterna eftersom lavettstödbenen tar i marken utanför grävarens sidor och det gör också att det blir stadigare.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-20 kl 21:17 »
Jaaa, köpa osett på nätet från andra ädenn av Eruopa.  ;D Vad har du köpt därfifrån?

Jag har inte handlat via de där sidorna, men när kört en massa som importerats efter köpts på dylika auktioner.
Och dom kunderna säger samma sak som jag sa.
I huvudsak bra grejer, bra priser, och ibland finns det behov att skruva en skvätt.
Men det är bra affär
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-20 kl 22:13 »
Jo, men kan du göra såhär med en gammal Volvo?

https://www.youtube.com/watch?v=0Vx3rZVu-aA

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #10 skrivet: 05 nov-20 kl 02:36 »
Killen i klippet leker med maskinen. Kul att veta att den klarar det om man tycker lek är viktigaste faktorn för köpet.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #11 skrivet: 05 nov-20 kl 10:26 »
Killen i klippet leker med maskinen. Kul att veta att den klarar det om man tycker lek är viktigaste faktorn för köpet.

Klart det är viktigt att ha kul med en sådan gubbleksak?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #12 skrivet: 05 nov-20 kl 19:04 »
Bara en undran. Har du funderat på hur mycket du kan hyra en grävmaskin för dom pengarna. För även om 300 000 är mycket pengar så blir det en sliten maskin med läckande slangar och kolvar, men också mycket annat. Hur mycket har du i budget för underhåll och reparation?
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #13 skrivet: 05 nov-20 kl 19:15 »
Om man bara använder maskinen själv och till vad TS skrivit så skall det till otur om det blir stora kostnader på underhållet. Och skulle det bli ett dyrt ras och pengar saknas för stunden så är det ju ingen maskin som måste gå varje dag.

Att hyra för de där småjobben som hela tiden dyker upp är inte kul.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #14 skrivet: 05 nov-20 kl 19:21 »
 Har du en vanlig traktor? Lägg då 50' på en transportvagn och 250' på en liten 5-6 tons bandgrävare. Du får mycket mer maskin för pengarna. Traktorgrävare är hopplösa kompromisser.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #15 skrivet: 05 nov-20 kl 21:30 »
Har du en vanlig traktor? Lägg då 50' på en transportvagn och 250' på en liten 5-6 tons bandgrävare. Du får mycket mer maskin för pengarna. Traktorgrävare är hopplösa kompromisser.

Nej, jag har ingen vanlig traktor med lastare. Jag har en gammal MF-135:a, så det går inte att dra en kärra med grävmaskin efter. Att få ihop en vettig lastartraktor med kärra och grävmaskin blir för dyrt. Och dubbelt så många maskiner som skall underhållas, och de är dubbelt så slitna för samma peng.

Hyra maskin blir nog dyrare än att hyra in maskin plus gubbe som kan. Har en entreprenadgubbe på någon km avstånd som hjular hem och hjälper mig när jag ringer.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #16 skrivet: 05 nov-20 kl 22:19 »
Han som gräver till oss har en Volvo 6300 med rototilt, gammal men fin maskin. Stor men upplever den som väldigt smidig, tar sig runt utan problem på vår lilla gård. Brutalt stark både fram och bak. Stor trevlig hytt tycker den går bra på väg det lilla jag kört. Jag ska också ha en traktorgrävare när jag blir 50, oavsett om jag behöver det eller inte.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #17 skrivet: 06 nov-20 kl 08:54 »
Min granne, som är duktig på att gräva med maskin och laga och skruva när det behövs, han köpte en begagnad grävmaskin. Men han har nu sålt den och åker ned till maskinuthyraren Cramo och hämtar maskin dom gånger han behöver gräva.
kretslopp

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #18 skrivet: 06 nov-20 kl 09:16 »
JCB om du bara vill titta och skruva men inte gräva. Tråkig maskin som inte håller när den blivit några år.
Jag röstar för 616B eller 646 med grävelegant som gör att du kan vrida toppen mellan bom och sticka och komma väldigt nära husväggar eller gräva runt hörn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Traktorgrävare för 300 tusen?
« Svar #19 skrivet: 06 nov-20 kl 16:22 »
Midjestyrt är ju skönt att ha. Likaså är det ju fint att slippa små framdäck.

Om man nu har 300 000 och drömmar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser