Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodringsrutiner mm?  (läst 1997 gånger)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Utfodringsrutiner mm?
« skrivet: 20 sep-05 kl 20:47 »
Jag undrar, alla ni som har grisar, vad ni har för rutiner kring utfodring mm.

Hur ofta matar ni grisarna och med vad?

Vad använder ni för slags "matskål"? Och hur rengör ni den och hur ofta?

Funderar också över hagen. Parasiter t ex. Byter ni hage? Avmaskar ni?

Jag vet att en del av detta diskuterats tidigare, och att några håller grisarna inne på vintern.

Vi har en disskution om vad som är bäst och jag vore tacksam för era erfarenheter och synpunkter!

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

pilkrog

  • Inlägg: 10
Re:Utfodringsrutiner mm?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-05 kl 23:40 »
Hej
Jag har två ute grisar som utfodras morgon och kväll.
Jag köper en spannmåls blandning med havre,korn och gula ärter av en bonde i trakten, detta toppas med vad
som för tillfället blivit över från hushållet och hamnat i
grishinken(potatisskal,överbliven gröt eller torrt bröd)
Till en början hade jag ett spikat trätråg men har nu köpt riktiga foderhoar på granngården.
Efter slakt så ska det till våren bli en ny hage till nästa kull grisar (4st).
Jag avmaskar dom inte men vaccinerar mot rödsjuka vilket är nödvändigt för ute grisar.
Rengöring av mathoar och dyligt sker vid behov med vattenslangen och sedan i november efter slakt så
planerar jag en mer nogrann rengöring.
Lycka till med grisarna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser