Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns udda grisras från Ungern i Sverige?  (läst 9553 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Finns udda grisras från Ungern i Sverige?
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:02 »
D. Wevers
 Posted on Friday, February 7, 2003 - 3:27 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Har läst om en lite annorlunda grisras från Ungern (sk. "ullgris" översättning fr. holländska). De har faktiskt hår som liknar lite på ull (mer, längre och krulligt) jämfört med vanliga grisar.
Jag vet att de finns i Holland men undrar förståss om någon vet om de finns i Sverige...
Verkar lite "lantrasaktiga": mindre/ vildsvinslika,kan vara ute året om, har annat temperament(ej så lugna allts),flockbehov.
Skulle vilja ha några som "bökare".  
« Senast ändrad: 13 sep-03 kl 23:04 av admin »

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Finns udda grisras från Ungren i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-03 kl 23:03 »
Sven Bergersjo
 Posted on Friday, February 7, 2003 - 7:03 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hej D. Wevers!
Javisst finns ungerska ullsvin i Sverige! Jag har själv sett ett mitt i småländska höglandet, tror att det finns en uppfödare där omkring.
Men de är inte så fruktansvärt "ulliga", utan mer raggiga. De har en väldigt styv borst och jag är tveksam till om den går att använda till något (däremot vet jag att den vid slakt är väldigt besvärlig att få bort, och att det formligen dryper av ister när man skär upp svinet).
Det stämmer att de är en trevlig, tålig lantras, men alla svin kan vara ute året om ifall de är vana vid det. Min kamrat på småländska höglandet, där det är rätt kallt ibland, har helt vanliga sk. pighamgrisar ute året om och de klarar det bra.
Vill du ha trevliga lantrassvin till att böka skulle jag tipsa på Linderödssvin. Det är ju en kulturell gärning att satsa på en gammal svensk ras!
Men även ungerska ullsvin är trevliga. Lycka till vilka du än satsar på.  

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Finns udda grisras från Ungren i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-03 kl 23:04 »
Ronny
 Posted on Saturday, February 8, 2003 - 2:44 am:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

De s.k. ungerska ullsvin (mangalitza) som finns i Sverige i dag är så uppblandade med andra svinraser att den ulliga borsten är tämligen rak. Den ras som sätter skyddsspäck snabbt och effektivt när novemberkylan sätter in är vårt eget linderödssvin. Tro bara inte att det överlever utan foder! Väl utfodrat, så klarar linderödssvinet en medelsvensk vinter hur lätt som helst. Jag tror nog att ett ungerskt mangalitzasvin också överlever, precis som en piggham...fast i det senare fallet är jag mer tveksam. Insprängt fett är nog läckert och bra för gormeten, men jag är nog lite mer tveksam till hur det återger värmen i griskroppen.

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Finns udda grisras från Ungern i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-03 kl 23:05 »
D.Wevers
 Posted on Tuesday, February 11, 2003 - 1:42 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Tack för era svar!
Linderödssvin känner jag väl till, de hade vi tänkt oss från början. De ungerska var mera på kul. Men om de är så uppblandade är det ju ingen idé. (De "holländska-ungerska" är förresten fortfarande riktigt lockiga...)  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser