Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsglas  (läst 4348 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Konserveringsglas
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:28 »
Carina
 To 3 Maj, 2001 - 05:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
läste igår i en gammal Åter och ser då att Petter har varit och köpt gamla konserveringsglas på loppis.

Petter...eller någon annan som läser...hur fick du tag i nya packningar som passade i storlek?

Jag har fått massor med gamla konserveringsglas och tom en låda med gamla packningar. Men, packningarna har legat relativt oskyddat i många år. Kan de ha klarat sig hyffsat tack vare att de har legat i ouppvärmda uthus (lite fuktigare i luften än inomhus) eller är de bara att slänga?
De känns ju klart tunnare och sprödare än nya även om man inte ser sprickor i dom.

Problemet är att nya burkar och packningar är mycket mindre i öppningen än dessa gamla så de packningarna passar sannorlikt inte.

Flera av burkarna har dessutom stått odiskade med rester av äppelmos och annat gojsigt i många år. Går det att koka dom rena eller kan jag bara använda de som stått rendiskade?
Kanske kan man använda dem till torkade äpplen, svamp mm istället?
 
Sven Bergersjö
 To 3 Maj, 2001 - 09:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Först och främst är jag övertygad om att det går att få glasen rena, bland annat genom att koka dem och låta dem ligga i ugnen och liknande saker...
Sen det här med packningarna, det är nog en knepigare sak. Det kanske går att tillverka egna packningar av trasiga cyckelslangar som inte är torra och spruckna?
Hälsningar Sven
 
Carina
 To 3 Maj, 2001 - 13:05
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har haft saft i gamla flaskor med patentkork och nya packningar och trots att jag hällt kokande vatten i dom så möglade saften fort. Kanske måste hela flaskan ligga i kokande vatten en längre stund, eller så var glaset för repigt så att bakterierna inte går att få bort helt.

Packningar av cyckelslang. Kanske bilslang är bättre storleksmässigt. Klipper man av den två gånger tvärs av och hoppas att storleken passar med burken, eller hade du tänkt dig ett annat sätt?
 
Sven Bergersjö
 Fre 4 Maj, 2001 - 06:26
--------------------------------------------------------------------------------
När min mor gör saft kokar hon först flaskorna ett tag och låter dem sedan ligga en stund i ugnen. Testa det.
Beträffande cykelslangpackningen så har jag inte funderat så noga, men enklast är väl att ta en mattkniv och skära till den nya packningen tills den är så lik den gamla som möjligt?
 
Ulrika
 Fre 21 Jun, 2002 - 20:40
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har läst att det går lika bra med moderna burkar med skruvlock. Locken måste vara oskadade. Jag har läst det i en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter. Den har funnits i Åters bokklubb och är skriven av Anna-Maj Wandt(?). Jag har köpt en gammal konserveringsapparat på annons i tidningen. Hel & fungerande med termometer, burkar, lock och gummiringar. Allt för 300:- jag är väldigt nöjd. De hade en gammal köttkvarn också för 100:- som jag inte köpte men om någon vill ha den så hör av dig till mig så får du numret. Det var på Orust utanför Henån.
///Ulrika
 
Carina
 Fre 28 Jun, 2002 - 12:24
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ulrika!
Så bra att du fått tag i en komplett konserveringsapparat.
Själv har jag fått en av en släkting, men den hade ingen termometer och har stått länge i en våt källare så den var inte jättefräsch, men jag ska nog kunna använda den ändå.
Köttkvarnar har jag redan (brukar finnas på loppis och i antikbodar från 20 kr), men däremot har jag letat länge efter en gammal handvevad spannmålskvarn. Det verkar tyvärr vara svårare att få tag i. Maila gärna mig om du hittar någon sådan. carina.olander@home.se
Lycka till med konserverandet i din konserveringsapparat!
 
Helena
 To 18 Jul, 2002 - 20:53
--------------------------------------------------------------------------------
För den som inte har konserveringsapparat hittade jag följande i en tidning

Konservering i ugn:
Ställ burkarna i en långpanna i ugnen. Fyll på så mycket vatten som går. Ugnstemp 100 gr. Tid 1 tim. Jag har inte testat det själv så jag vet inte om det fungerar.
 
ulrika
 Fre 19 Jul, 2002 - 19:19
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag blev erbjuden en konserveringsgryta med termometer häromdagen. Men eftersom jag redan köpt en så tackade jag nej men om någon är intresserad så hör av dig till ulrika.delvret@swipnet.se
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Annika Goffhé, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser