Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuga i skogen  (läst 5607 gånger)

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
Stuga i skogen
« skrivet: 14 apr-24 kl 20:30 »
Hej alla!

Jag tänkte bygga en liten stuga i skogen (12 m2) nu till sommaren. Den ska vara 3x4m med pulpettak, ha dörr och 1 fönster, en säng, kamin, diskbänk, litet bord och stolar. Marken äger en vän så jag har tillåtelse att bygga där.

Tanken är att återanvända så mycket material som möjligt. Dels för miljöns skull, dels för att det blir snyggare och dels för att hålla nere kostnaderna.

Några frågeställningar jag har är:
Vad säger lagen? Räknas det som ekonomibyggnad? Får jag övernatta där?
Vad bör jag ha som grund? 4 stenar bara?
Hur ska jag tänka med ventilationen i en så liten stuga?
Kaminröret? Ska jag dra det genom väggen eller taket?
Finns det något mer med brandsäkerheten jag bör tänka på?

Har någon här gjort något liknande och har några tips? Tar tacksamt emot alla tips! :D

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #1 skrivet: 14 apr-24 kl 21:11 »
Avser du att bygga en ekonomibyggnad för skogens skötsel, eller ett fritidshus?

En ekonomibyggnad för att kunna sköta skogen KAN ju vara bygglovsfri, men om du avser att bygga ett litet fritidshus får du skaffa dej bygglov.

Brandskyddsreglerna gäller för alla hus, ska du kunna runda de bestämmelserna får du nog bygga dej ett fordon


4-6 grundstenar, med dubbla lager näver eller grundmurspapp på för att hindra den kapilära fuktvandringen låter som en enkel och billig plintgrund för en sån stuga.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #2 skrivet: 14 apr-24 kl 21:45 »
Tanken är att ha en plats att ta det lugnt på långt från samhället. Om det är en liten stuga, tält, kåta eller stuga på hjul spelar ingen större roll.

Helst rundar jag inga regler och bestämmelser alls. Framförallt inte när det gäller brandsäkerheten.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Stuga i skogen
« Svar #3 skrivet: 14 apr-24 kl 21:53 »
När du talar om kaminrör så tolkar jag det som någon form av plåtskorsten.  Och det går att dra antingen genom vägg eller tak beroende på vad som passar bäst i sammanhanget (det beror ju t ex på hur vägg resp tak är konstruerat, om kaminen har rökuttag uppåt eller bakåt mm). Om du köper en typgodkänd monteringsfärdig skorsten med färdig isolering och genomföring så är det bara att följa monteringsanvisningarna så ska det rimligtvis bli rätt. Om du planerar en mer hemsnickrad lösning, gör en bra ritning och beskrivning på den i förväg och diskutera den med den sotare som sedermera ska besiktiga och godkänna det hela.

Ska stugan isoleras så den blir beboelig även vintertid?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #4 skrivet: 14 apr-24 kl 21:56 »
Jag skulle säga att ditt bygge  sannolikt är lovpliktigt och att du måste ha en godkänd kamin och skorsten som du måste anmäla till kommunen och se till att få provtryckt och godkänd av sotaren innan du får elda en enda liten pinne.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #5 skrivet: 14 apr-24 kl 22:01 »
Ska stugan isoleras så den blir beboelig även vintertid?

Ja tanken är att den ska vara beboelig vintertid också.

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #6 skrivet: 14 apr-24 kl 22:09 »
Jag skulle säga att ditt bygge  sannolikt är lovpliktigt och att du måste ha en godkänd kamin och skorsten som du måste anmäla till kommunen och se till att få provtryckt och godkänd av sotaren innan du får elda en enda liten pinne.

Okej, skulle detsamma gälla en kåta eller stuga på hjul? (Vill såklart inte bygga något brandfarligt)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #7 skrivet: 14 apr-24 kl 22:48 »
Även tält och husvagnar fodrar givetvis bygglov om de ska ställas upp permanent.

För skogsbrukets behov kan man möjligtvis bygglovsfritt  få uppföra en enklare ekonomibyggnad för förvaring av motorsåg,bränsle osv samt för rast och vila vid skötsel och tillsyn av skogen.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #8 skrivet: 14 apr-24 kl 23:06 »
Tänker du bära ut avloppsvattnet från diskbänken?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #9 skrivet: 15 apr-24 kl 05:34 »
Tänker du bära ut avloppsvattnet från diskbänken?

Beroende på vad jag får tag på blir det väl en diskbalja eller en enklare diskbänk med ett rör rätt ut bara. Jag förstår att det finns regler för avlopp men det kommer vara pastavatten, överblivet te eller diskvatten med olivtvål på sin höjd i det avloppet.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #10 skrivet: 15 apr-24 kl 08:59 »
Då måste du nog ha ett avloppstillstånd och en godkänd BDT lösning på plats innan du kan få bygglov för din lilla stuga, teslattar och pastavatten anses som farligt om det rinner i avloppsrör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stuga i skogen
« Svar #11 skrivet: 15 apr-24 kl 09:20 »
De flesta kommuner har som praxis att så länge det inte finns rinnande vatten i ett hus, börjar de inte ställa krav på godkänt avlopp. Däremot kan finnas åsikter om hur ett eventuellt utedass och dess tunna hanteras.

I en sån här fråga kring att bygga ett mycket litet hus på en skogsfastighet, går det att välja två vägar.
Antingen den lagliga, med bygganmälan/bygglovsansökan, besiktning av sotare och i övrigt ordentlig regelefterlevnad. Minus är att det kostar extra pengar, på plussidan finns att en slipper oroa sig sen.
Alternativ två är att bara bygga, och inte fråga någon (annat än markägaren) om lov. Minus är att det finns risk att bygget blir anmält av någon magsur granne, plus är att man kan bygga precis som man vill och slipper administrativa kostnader (så länge bygget inte blir anmält). Det här är inte ett alternativ överhuvudtaget om skogsfastigheten är belägen i ett alltför tättbefolkat område. Det är inte turister du behöver oroa dig över, utan folk som äger fastigheter i närheten. Turisterna skiter i bygglov, det gör nödvändigtvis inte grannarna. Som regel är det utflyttade stadsbor som springer och anmäler saker som inte faller dem i smaken, eftersom de saknar den rätta landsbygds-anarkistiska livssynen, och tror att vägen till salighet går via regelefterlevnad, inte eget ansvar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #12 skrivet: 15 apr-24 kl 10:18 »
Och sedan att kringgå regler betyder givetvis inte att man skall bygga brandfarligt eller på annat sätt farligt, det betyder bara att man bygger så reglerna inte blir tvungna att följas och därmed kontrolleras av någon som i värsta fall är mindre kunnig än du, men har makt och möjlighet att ta betalt för ingenting. Bra regler följer man ändå, och vet man inte bättre följer man regler för säkerhets skull, oftast är de bra.

Jag skulle bygga ett traktordraget hus, och sätta in kamin på rätt sätt så det går att elda säkert. Går ju till och med att bygga på medar om man har bra väg ut till favoritplatsen. Att bygga som en vagn har många fördelar, bl a att du kan bygga hemma på gården nära till el och verktyg. Och tröttnar du på din koja drar du ut den ur skogen. En av mina grabbar byggde en rejäl koja i skogen, blev mer som ett litet fritidshus. Sedan bytte den skogen ägare, och ny ägaren ville inte ha ett hus där. Jag hjälpte grabben att riva och forsla ut, och det tog dagar och ett par vändor med skogsvagnen...

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #13 skrivet: 15 apr-24 kl 11:44 »
De flesta kommuner har som praxis att så länge det inte finns rinnande vatten i ett hus, börjar de inte ställa krav på godkänt avlopp.
Jag tror att ett ev bygglov fodrar avloppstillstånd och godkänt avlopp samt väg fram till stugan och att den stugan byggs så att den är tillgänglig med rullstol, vore det ett befintligt hus på 12m2 avsett för tillfälligt bruk håller jag med om att en klok kommun inte börjar ställa krav om godkänt avlopp för att låta diskvattnet få rinna ut genom ett rör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Stuga i skogen
« Svar #14 skrivet: 15 apr-24 kl 14:33 »
Ordnat avlopp brukar bara krävas om det finns rinnande vatten indraget. Tar man in vattnet med hink, kan man kasta ut diskvattnet genom fönstret.

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #15 skrivet: 15 apr-24 kl 15:55 »
I en sån här fråga kring att bygga ett mycket litet hus på en skogsfastighet, går det att välja två vägar.

Alternativ 2 tänker jag mig. Men vill såklart inte trampa varken naturen eller någon markägare på tårna. Det tycker jag känns viktigare än att ha alla papper på plats.  ;)

På platsen är det långt till både bostadshus och fritidsboenden. Det är "aldrig" turister i närheten men skulle någon mot förmodan anmäla är det ju bara att plocka ner kojan och flytta den.

Sjul

  • Inlägg: 12
    • Lappland
SV: Stuga i skogen
« Svar #16 skrivet: 15 apr-24 kl 15:57 »
Och sedan att kringgå regler betyder givetvis inte att man skall bygga brandfarligt eller på annat sätt farligt, det betyder bara att man bygger så reglerna inte blir tvungna att följas och därmed kontrolleras av någon som i värsta fall är mindre kunnig än du, men har makt och möjlighet att ta betalt för ingenting.

Precis så!

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Stuga i skogen
« Svar #17 skrivet: 15 apr-24 kl 17:14 »
... är det ju bara att plocka ner kojan och flytta den.

Det tycks vara troligt att du får en byggsanktionsavgift att betala också, men vad jag kan se bör den vara ganska skälig för en liten byggnad av detta slag och kan sänkas eller skippas om du har tur och dessutom artigt river bums. Om det mot förmodan skulle bli så. 10 år efter bygget ska det inte gå att komma åt dig. (Så man kan försöka ljuga att stugan faktiskt stod där för tio år sedan, men gissningsvis finns det flygfoto som motbevis och alla blir irriterade.)

(Brandfara låter ju allvarligt, men om det bara är du som är där och du inte är rörelsehindrad och inte super hårt osv är det nog inte särskilt farligt; i en liten stuga kommer man fort ut. Om man inte slumrar in i koloxiden förstås. Det är givetvis lite onödigt att ordna skogsbrand också. Men jag menar att har man sunt förnuft går det nog bra, och har man inte, då hjälper ändå inte de kloka råd man får...)
« Senast ändrad: 15 apr-24 kl 17:50 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16960
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga i skogen
« Svar #18 skrivet: 15 apr-24 kl 20:29 »
På svtplay ligger det en serie om en som bar ett hus.

I ett av avsnitten diskuteras förutsättningarna det byggs under.

Men vad du är gör, bygg inte på annans mark utan lov.
« Senast ändrad: 16 apr-24 kl 07:13 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga i skogen
« Svar #19 skrivet: 15 apr-24 kl 21:02 »
Ventilation:
Sätt i ett öppningsbart fönster, det räcker långt. Om det finns mygg i skogen kan det vara trevligt med myggnät i fönstret.

Kamin:
Om du söker en enkel och billig likt eldstad kan jag rekommendera  ugglan från vedkaminer.se
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 7 användare (3 dolda)
Enigma, LimJans, Hantverkare92, fylgja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser