Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympträd till citron?  (läst 1901 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Ympträd till citron?
« skrivet: 15 feb-22 kl 14:24 »
Jag har i snart tre-fyra år ömt vårdat några citrusträd som dök upp som ogräs ur komposten. Nu när jag väl googlat lite grundligare kunde jag (till min stora besvikelse) konstatera att de ju är apelsinträd och inte citronträd. Läste att det tar minst cirka tio år till blomning om man sår citron från frö, vilket jag känner mig lite för otålig till vid det här laget. Citrontörne ska vara en bra grundstam att ympa in citron på, men var sjutton hittar man det? Och är det värt att försöka - har någon lyckats? (Uppenbarligen på plantskolorna då, men lekmän menar jag :) ) Eller skulle det vara någon poäng att försöka ympa in på mina apelsinträd?
Ingen människa är illegal

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Ympträd till citron?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-22 kl 13:48 »

Jag skulle testa att ympa på dina apelsinträd!
Mina egna små citrusträd (citron) är från citronkärnor som har växt i jord som har en grövre struktur och innehåller bark/torv och lera!
(exakt samma jordtyp som vid medelhavet)!
De stortrivas är idag ca.40 cm efter en växtperiod på 2 år men ännu ingen blomning!
Citrontörne kan odlas på friland här i Sverige och kan ha blomning och frukter här i söder!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Ympträd till citron?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-22 kl 14:25 »
Tack för svar :)

Men vill ju att de ska blomma snart, har väntat så länge redan! :D Apelsin lär dessutom vara ännu trögare än citron. Kanske testar ändå, men beställer samtidigt lite frön till citrontörne. Och kanske köper en lime från affärn, läste just att de ska vara lite snabbare av sig!
Ingen människa är illegal

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Ympträd till citron?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-22 kl 14:29 »

Om du vill investerar i ett citrontörneträd finns det att köpa på Plantido
priset är ca. 250:-kr!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Ympträd till citron?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-22 kl 17:16 »
Tack för tips :) Försökte googla lite men verkade vara slutsålt överallt. Och egentligen är det ju ett citronträd jag vill ha så känns som en omväg (och så bor jag ju då i Finland  ;) ) Men var till en trädgårdsaffär idag och de hade faktiskt pyttesmå citronträd. Jag kanske förhastade mig, har sett betydligt bättre plantor, men kunde inte låta bli nu när jag gått och suktat så länge...  :laugh: o:)
Ingen människa är illegal

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Ympträd till citron?
« Svar #5 skrivet: 17 feb-22 kl 10:15 »

Lycka till med dina ny inköpta citronträd
med kärlek och passion kommer du långt!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 5 användare (2 dolda)
Ebbe W, DaisyMalone, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser