Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Oxal)syra i rabarber m.m.  (läst 7026 gånger)

AndriettaK

  • Inlägg: 13
    • Skåne
(Oxal)syra i rabarber m.m.
« skrivet: 03 jun-13 kl 11:15 »
Jag har jättemycket rabarber (och inte mycket annat ... ännu) som jag skulle vilja ta till vara på något sätt. Vi äter inte socker, så det är lite knepigt. Jag har försökt att koka saft efter olika sorters recept som jag hittat och sötat denna med stevia, men det smakar bara surt och inte ett spår rabarber. Vad gör jag för fel då? Kan det vara så att jag har en helt oätlig form av rabarber hemma.

Läste i handboken att rabarber som växer bra brukar ha lägre halt oxalsyra. Mina växer så att det knakar - de är helt enorma. Förutom att de är sura ska man kanske ändå tänka på det här med oxalsyran också. Funderade på om man kan förvälla dem lite lätt och slå bort det vattnet INNAN man börjar försöka göra någon sorts mat av dem. Vad tror ni om det?

Jag läste den här texten (http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid) om fytinsyra och insåg då att jag har alldeles för dåliga kunskaper om hur man egentligen ska göra när man tar tillvara den egenodlade maten, men var ska man hitta den informationen? Vad ska blötläggas (och hur länge, vid vilken temperatur) och vad ska förvällas osv? Har ni några bra länkar eller boktips?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-13 kl 15:39 »
Det är tvärt om, de nya sorterna med lägre oxalsyrahalt brukar växa sämre.

Att äta rabarber utan socker skulle jag inte ens fundera på!  Normalt fryser man rabarber, eller gör saft (med socker) av dem.

bua

  • Inlägg: 478
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #2 skrivet: 03 jun-13 kl 15:49 »
Försök inte torka, det gjorde jag ett år. Det blev torrt och oanvändbart beskt vid uppblötning.
Om man inte vill använda socker är den enda användningen jag kan tänka mig för rabarber som smakförstärkare i grytor etc (om man vill få syrlig smak).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #3 skrivet: 03 jun-13 kl 16:00 »
När jag kokar grönsaksbuljong på diverse blad, rottockar, stjälkar etc så brukar jag låta en rbarberstjälk gå med i koket - fast med ett kok i veckan under sommaren gör man inte av med så mycket rabarber   ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

AndriettaK

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #4 skrivet: 03 jun-13 kl 16:15 »
Det är jättesvårt att begripa om man kan "förvälla bort" oxalsyran, om den är vattenlöslig eller påverkbar på annat sätt. Däremot hittade jag följande information:

"Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, så kallad flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern."

Ska kanske ut och gnugga smidesgrindarna med rabarbern i stället för att äta den :-D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #5 skrivet: 03 jun-13 kl 16:27 »
Om man inte vill/kan äta rabarber tillsammans med mjölk och socker så finns det nog inte någon större anledning att anstränga sig.

Rabarber är ganska näringsbefriade. Väldigt gott som "godis" i form av sockrad kräm eller smaksättning till saft, men annars nog mest skadligt pga oxalsyran.


Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #6 skrivet: 05 jun-13 kl 21:04 »
Jag har en fröodlad rabarbersort med väldigt låg syra-halt. Den har klena stjälkar. Och den är alls inte god.

Jag föredrar de gamla sorterna som smakar nåt!

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 22:10 »
Används inte rabarber som grönsak i persisk matlagning?

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #8 skrivet: 05 jun-13 kl 22:23 »
Rabarber är väl igentligen en grönsak. Den användes måttligt tills det raffinerade sockret kom.
Gamla starkväxande sorter innehåller mer oxalsyra än moderna svagväxande sorter med mindre. MEN oxalsyran finns främst i bladen (som man normalt inte använder).
Om du inte vill använda socker, odla något annat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 09:08 »
Oxalsyrahalten sjunker oxå ju äldre plantan blir. Och bladen går bra att kompostera. (Enligt boken Rabarber av Ingar Nilsson).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: (Oxal)syra i rabarber m.m.
« Svar #10 skrivet: 20 jun-13 kl 10:09 »
Gillar man rabarber men inte vill använda just socker går det nog att söta krämen med sockerersättningar typ canderel (tror jag det heter).  Konstgjort sötningsmedel visserligen.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser