Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av eko-avlopp?  (läst 3194 gånger)

gotthard

  • Inlägg: 152
Erfarenheter av eko-avlopp?
« skrivet: 16 jan-05 kl 20:55 »
Hej.
Vi behöver ett avlopp för toalett inne i vårat blivande permanenthus och har fastnat för två olika lösningar. Den ena heter WM-boxen och är en urinseparerande porslinsstol där fekalierna, utan vatteninblandning, samlas i en tunna under huset som sedan efterkomposteras. Den andra heter Aquatron och separerar också ett och två men från en vanlig vattentoastol.
Har någon erfarenhet av dessa varianter?? Eller kanske något annat förslag? Vore jättesnällt med ett par rader isåfall!
Tack!

Qummin

  • Gäst
Re:Erfarenheter av eko-avlopp?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-05 kl 20:40 »
Hej
Jag har levt med Aquatron - den gamla med bara en behållare. Och jag måste säga, att det var en aning äckligt att varje år gräva ut det ännu ej komposterade materialet. Dessutom väldigt tungt och ganska svårt att komma åt ordentligt. Jag tror att den nya Aquatronen använder en flerdelad tunna som man kan efterkompostera i på plats. Det är helt klart att föredra.
Positivt med det hela, är ju att det är en vanlig vattentoa inne och att det färdigkomposterade materialet går att använda till trädgårdsblommor. (men inte i trädgårdsland, människobajs innehåller en massa tungmetaller)
Lycka till med toavalet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser