Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stegvis släckming tändning timer  (läst 1030 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Stegvis släckming tändning timer
« skrivet: 26 feb-23 kl 01:31 »
Hej jag letar efter någon belysning, gärna lysrör,  där lampan tänds eller släcks stegvis, så det inte blir becksvart direkt eller klart ljussken direkt.
Någon som vet var jag kan få tag på det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stegvis släckming tändning timer
« Svar #1 skrivet: 26 feb-23 kl 09:38 »
Stegvis dimbara lampor är vad du söker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stegvis släckming tändning timer
« Svar #2 skrivet: 26 feb-23 kl 10:31 »
Du kan också kombinera med en till svagare lampa som tänds i samband med stora lampan släcks för kvällen för att så småningom släckas och sedan tända den igen innan den stora tänds igen på morgonen för att skapa skymning och gryning om det är det du är ute efter.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stegvis släckming tändning timer
« Svar #3 skrivet: 26 feb-23 kl 10:39 »
Det är ingen mening att satsa på nyinstallation av lysrörsarmaturer nu, när det bara är ett halvår kvar innan försäljning av lysrör förbjuds inom EU (dock innebär ju det å andra sidan att man kanske kan göra bra affärer när nasarna vill bli av med restlagren).

Sikta hellre på några lämpliga LED-armaturer som kan fjärrstyras/dimmas via t ex zigbee eller någon styrsignal med tråd (DALI, Modbus etc), och styr det hela med en billig enkortsdator (typ raspberry pi eller liknande) , så kan du få belysningen att bete sig exakt som du tänker dig. På olika hemautomationsforum finns det mycket att läsa om sådana lösningar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Stegvis släckming tändning timer
« Svar #4 skrivet: 27 feb-23 kl 08:59 »
Inte för att såga torbjörns smarta lösning med minidator, men två timers och två eller fler lampor kopplade som Vasa föreslog är en enkel lösning som de flesta klarar av, och som fungerar för hönsen. Man kan också ha en nattlampa som gör att det inte blir kolsvart, typ månljus, som får vara på hela tiden. Finns sådana som bara drar 1 watt.


Jag håller på med allt möjligt, men har ännu inte orkat lära mig minidatorer trots att jag förstår deras användbarhet. Det är nog fler som känner som jag i denna värld som har så mycket man kan använda...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare
Stengrim, Daniel-S, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser