Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla nytt virke?  (läst 6800 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Måla nytt virke?
« skrivet: 08 apr-18 kl 19:39 »
Håller på att bygga några småstugor/friggebodar/attefallshus för att sälja.

Då man inte vet vad kunden vill ha för färg och det känns dumt att låta de stå omålade.
Funderar jag på om man bara skulle grundmåla och sälja så eller måla färdigt om kunden vill.
Min tanke var att blanda ihop nån linolje baserad grund, som går att måla över med valfri kulör.

Är det en bra ide?
Går det att måla över med moderna färger som finns på marknaden, istället för att fortsätta med linoljefärg om kunden vill det?
Hur länge kan man vänta med att måla klart, utan att åka på en massa extrajobb?
Hur blandar man ihop lämplig grundfärg?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-18 kl 19:57 »
Kompatibilitet kan jag inte svara på då jag inte kan så mycket om moderna syntetfärger, men vad beträffar linoljan så kan man tvätta av den med (äkta) såpa (billig såpa fungerar till fasadtvätt, det är mest till penslar dendär flytande vattenbemängda skiten inte fungerar) om det gått lång tid mellan grundning och slutstrykning.
(Helst bör oljan vara lätt pigmenterad (den första strykningen skall alltid ha 50% balsamterpentin i sig om det gäller äkta linolja, rå tränger in bättre men tar nästan en månad på sig att härda) om det gäller fasadfärg, men det fäster bra ändå om man inte vet om kunden vill ha det trärent eller så kan man ju inte gärna börja kleta på vitgrund menar jag även om det då fäster något bättre...).

Edit, du bör kunna måla alkydfärg på linolja, men tvärtom fäster den sämre, osäker på akrylfärg men den brukar bita på det mesta, måhända får du stryka ett mellanskikt om den "tårar" sig i början tills det täcker innan den torkat).

Enda orsaken man skulle använda dem dock är att de är billigare och man inte bryr sig om hållbarheten på virket långsiktigt.
Alkyd är väl sisådär, men akryl är direkt olämpligt utomhus.

Men tänk på att om man väl börjat med skitfärger så kommer dessa att så att säga ta bort fästklorna för eventuell framtida linoljefärg sedan.
Du kan måla akryl på gammal akryl sedan men det blir en plastpåse som blir tätare och tätare ju längre detta fortgår, till slut torkar det aldrig och mögel och röta börjar trivas.
Använd aldrig latexfärger utomhus eller på vanligt virke, de kommer att samla fukt redan från dag ett och skapa ett perfekt drivhus för olika rötsvampar, blir typ som att trä på en stor tät k---m över virket...
Den skall bara användas som fuktspärr på syntetskivor eller syntetbehandlade skivor.














« Senast ändrad: 08 apr-18 kl 20:04 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-18 kl 22:45 »
du skall absolut använda en oljefärg som grundfärg. kunden kan sedan välja vilken färgtyp han vill ha. Dock är vattenbaserade produkter oavsett bindemedel tämligen värdelösa utomhus då de inte skyddar mot fukt. Akrylat/akryl är de vanligaste bindemedlen i moderna färger,kallades förr för plastfärger och ger upphov till rötskador med tiden. Alltså inget för en träfasad.
linoljefärg är det bästa vid sidan om en slamfärg (typ Falu rödfärg) sedan kommer alkydoljefärgen.
En enkel grundfärg gör du av linolja. Det är alltid det bästa att börja en grundmålning på rent trä med en halvolja: du tar hälften kokt linolja,hälften balsamterpentin (OBS,absolut inte lacknafta) och stryker ett tunt lager med det. Därefter målar du ett lager med pigmenterad linoljefärg (vitt är det vanligaste) Enklast är att köpa en färdig linoljefärg och späda den med 20% balsamterpentin. Går att tillverka själv men kräver att man kan riva torrpigmenten så att färgen blir smidig och jämn.Målas som alltid tunt när det gäller linoljefärger.

på denna grund kan man sedan fortsätta med valfri färgsort. grundningen klarar sig utan vidare minst ett år. över det bör man tvätta fasade innan vidare målning.
Alternativet är en alkydoljefärgs grund typ fasadgrund eller liknande. Finns fortfarande på marknaden men man får kanske leta lite. den tål dock oftast inte mer är 3-4 månader innan man måste måla över den. Har det gått över tiden bör man tvätta o grunda om.

Vill kunden ha boden färdigmålad kan du som sagt gå vidare med valfri färgsort. Linolja eller alkydolja rekommenderas i första hand. vill du däremot sälja en ny bod till samma kund efter 20 år rekommenderas plastfärgen.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla nytt virke?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-18 kl 07:34 »
Jag ser en nackdel med att grundmåla i en annan kulör än färdiga kulören på bygget:

I byggbranschen talas det ofta om att man ser tydligt på en nybyggd träkåks färg om den byggts av utländsk "firma" eller av seriösa hantverkare. Man målar givetvis ett lager i rätt kulör innan panelen skruvas upp, och färdigstryker senare. De som enbart grundmålar innan de skruvar upp panelen, de får vita ränder på väggarna om några månader. Trä är levande och rör sig....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-18 kl 08:24 »
Jag ser en nackdel med att grundmåla i en annan kulör än färdiga kulören på bygget:

I byggbranschen talas det ofta om att man ser tydligt på en nybyggd träkåks färg om den byggts av utländsk "firma" eller av seriösa hantverkare. Man målar givetvis ett lager i rätt kulör innan panelen skruvas upp, och färdigstryker senare. De som enbart grundmålar innan de skruvar upp panelen, de får vita ränder på väggarna om några månader. Trä är levande och rör sig....

Håller med om att det blir bättre att måla brädorna innan uppsättning, men då kanske inte kulören passar kunden.
Det känns som man får kompromissa och grundmåla istället för att måla fel färg eller låta det vara omålat.

Skruva panel, är det nått nytt som byggbranschen börjat med söderut?
Jag spikar då min panel, så som de gör häromkring.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måla nytt virke?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-18 kl 08:34 »
Sedan får du räkna in arbetsinsatsen också. Slamfärg är sällan fel, går fort och är billig. Linoljefärg på ohyvlat virke torde ta tre gånger så lång tid som slamfärg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 09 apr-18 kl 12:01 av Landet »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-18 kl 08:44 »
Jag ser en nackdel med att grundmåla i en annan kulör än färdiga kulören på bygget:

I byggbranschen talas det ofta om att man ser tydligt på en nybyggd träkåks färg om den byggts av utländsk "firma" eller av seriösa hantverkare. Man målar givetvis ett lager i rätt kulör innan panelen skruvas upp, och färdigstryker senare. De som enbart grundmålar innan de skruvar upp panelen, de får vita ränder på väggarna om några månader. Trä är levande och rör sig....
de flesta kataloghus levereras enbart grundmålade,oftast med en färg som sägs vara enbart transportskydd. givetvis är det bästa om man kan grundmåla med samma kulör som slutstrykning men det förekommer ytterst sällan då grundfärger idag enbart finns i vitt eller i någon brunaktig kulör typ Visir.Att man både grundmålar och mellanstryker innan uppsättning har jag aldrig sett oavsett byggfirma. virke levereras oftast idag grundmålade från brädgården. kulör vit.  bygger du eget hus i lösvirke kan du ju styra själv hur du vill ha det men oftast gäller det på byggena att det skall gå fort och att låta en firma stå och grundmåla brädor i kulör blir ganska dyrt när du kan få grundmålade brädor från lev. till ett lågt pris.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla nytt virke?
« Svar #7 skrivet: 09 apr-18 kl 13:02 »
Skruva panel, är det nått nytt som byggbranschen börjat med söderut?
Jag spikar då min panel, så som de gör häromkring.

Är nog 8-10 år sedan vi började med det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla nytt virke?
« Svar #8 skrivet: 09 apr-18 kl 13:04 »
Att man både grundmålar och mellanstryker innan uppsättning har jag aldrig sett oavsett byggfirma.

Intressant. Du tänker kanske på de stora drakarna då? Är man seriös och lämnar garantier på sina jobb så gör man som jag beskrev.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #9 skrivet: 09 apr-18 kl 14:40 »
Är nog 8-10 år sedan vi började med det.

Jaha och det verkar som många skruvar allt möjligt nu för tiden.

Undrar om de kallar sig skruvare istället för snickare?

Jag tycker att det blir finare att spika sånt som syns.
Var med syrran och tittade på ett hus och la märke till att foderna runt dörrar och fönster, samt en del panel var skruvade och man såg skallarna med krysspår.
Det var många spekulanter som kommenterade det på ett negativt sätt och tyckte att det såg amatörmässigt ut.

Sen upplever jag att skruvar går av lättare om det rör sig på nåt vis och ska man riva något så är det ett riktigt jävelskap.
Men i bland är det bra med skruv, när man ska montera något tillfälligt eller sätta fast strävor mm, det blir lättare att ta lös.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-18 kl 16:19 »
Intressant. Du tänker kanske på de stora drakarna då? Är man seriös och lämnar garantier på sina jobb så gör man som jag beskrev.
finns ytterst få företag idag som köper obehandlad panel o låter en målerifirma grunda.garantier har du ju oavsett vad gäller målerisidan. Alla firmor lämnar 2 års garanti på målning o givetvis täcker det om det skulle bli  så att virket krymper så pass att det saknas färg. här i Växjö levereras det mesta grundat från virkesleverantörerna och även sågverken installerar idag färglinjer. Som jag sa tidigare,om du är byggherre o bygger en egen villa så kan du ju givetvis ställa krav på behandlingar men det kostar rätt mycket extra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #11 skrivet: 09 apr-18 kl 17:07 »
Jaha och det verkar som många skruvar allt möjligt nu för tiden.

Undrar om de kallar sig skruvare istället för snickare?

Jag tycker att det blir finare att spika sånt som syns.
Var med syrran och tittade på ett hus och la märke till att foderna runt dörrar och fönster, samt en del panel var skruvade och man såg skallarna med krysspår.
Det var många spekulanter som kommenterade det på ett negativt sätt och tyckte att det såg amatörmässigt ut.

Sen upplever jag att skruvar går av lättare om det rör sig på nåt vis och ska man riva något så är det ett riktigt jävelskap.
Men i bland är det bra med skruv, när man ska montera något tillfälligt eller sätta fast strävor mm, det blir lättare att ta lös.

Det är ett val man måste göra, och det blir lätt fel. Jag håller på rätt mycket på sjön och gillar rostfritt, så när det kom rostfri trallskruv så började jag använda sådan. Men så har jag rivit ett par byggen med sådan skruv, så nu har jag slutat med den.

Tycker tyvärr också att det är fult med skruv i trä.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #12 skrivet: 09 apr-18 kl 20:08 »
Jag vet inte om målarmäster redan har sagt det (eller om jag gör fel...), men om fasaden skall strykas med slamfärg, tex faluröd så är min praktiska erfarenhet den det bättre att blanda i ca 1 liter linolja direkt i en storburk och sedan röra om när det börjar skikta sig (oljan löser sig naturligtvis aldrig i vattnet utan bildar fina droppar).
 
Man får blanda en god stud, gärna med maskin, men det går...

Sedan stryka på detta direkt.

Oljegrundar man så får slamfärg svårare att fästa direkt sedan.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måla nytt virke?
« Svar #13 skrivet: 09 apr-18 kl 21:00 »
finns ytterst få företag idag som köper obehandlad panel o låter en målerifirma grunda.

Vem har sagt att de köper obehandlad panel? Jag känner till ett antal mindre byggföretag där hus med träfasad tillverkas av grundmålad panel, och snickarna stryker sedan ett lager med den färdiga kulören innan panelen skruvas upp. Bland de seriösa småföretagen är det i princip som regel så, och inget sällsynt undantag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #14 skrivet: 09 apr-18 kl 22:37 »
Jag vet inte om målarmäster redan har sagt det (eller om jag gör fel...), men om fasaden skall strykas med slamfärg, tex faluröd så är min praktiska erfarenhet den det bättre att blanda i ca 1 liter linolja direkt i en storburk och sedan röra om när det börjar skikta sig (oljan löser sig naturligtvis aldrig i vattnet utan bildar fina droppar).
 
Man får blanda en god stud, gärna med maskin, men det går...

Sedan stryka på detta direkt.

Oljegrundar man så får slamfärg svårare att fästa direkt sedan.
varför blandar du i linolja? köper du färdig typ FALU så är det redan linolja i från fabrik. DENNA HALT FÅR INTE ÖKAS! gör du egen slamfärg  så kokas den ihop med linolja.
Har man för hög linoljehalt förvandlas slamfärgen till oljefärg och det går alltså inte att måla om med en slamfärg igen.
det finns visserligen några fabrikat som inte har linolja i från början och linolja är ingen nödvändighet. den funkar bara som förstärkning så färgen inte smetar för mycket de första åren. har stött på det några gånger under åren att föregående "kludd" hällt i extra linolja och därmed fördärvat fasaden. Går bara att måla med en oljefärg sedan och man missar alltså vitsen med slamfärg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-18 kl 11:35 »
Ok, nej det vara någon billig kopia på den äkta (jag skulle ha till att måla logväggen), den innehöll inte olja på innehållsförteckningen, tror jag skrev för hög halt i mitt inlägg också nu när du säger det, det skall nog inte vara en hel liter...

(Jag vet att den äkta är ojämförbart mycket bättre, men det går åt över 20 burkar i stöten att måla allt här trots att man försöker att stryka tunt... )
« Senast ändrad: 10 apr-18 kl 11:41 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Måla nytt virke?
« Svar #16 skrivet: 10 apr-18 kl 14:07 »
Man FÅR väl öka halten olja? Det finns väl ingen lagstiftning som styr det? Det är väl snarare inte tillrådligt eller bra.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Måla nytt virke?
« Svar #17 skrivet: 10 apr-18 kl 15:48 »
Jo, men det stämmer att slamfärg fäster sämre då (jag har provat på äldre ytor).

Frågade mest för att jag ville veta om jag gör fel, är ju snart säsong här igen om någon månad för nästa batch färg som  skall upp på logväggarna...  :)

En viss andel linolja (osäker på exakt hur mycket dock...) är dock ett gammalt knep.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser