Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa bil - behöver råd!  (läst 36148 gånger)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Skaffa bil - behöver råd!
« skrivet: 13 sep-11 kl 00:09 »
Vi har bestämt oss för att skaffa bil, men har gått vilse i djungeln av modeller, antal mil osv.

Planen är en hyfsat säker småbil som inte drar så mycket soppa. Toyota säger "alla", så jag har mest tittat på en Toyta Yaris. Det jag funderar över är hur många mil en bil ska ha gått. Alltså, vad är mycket? Jag har förstått att kamremmen ska bytas runt 10 000 mil och att detta är dyrt. Jag hade först tänkt mig en bil för runt 30 000 kr, men en vän som köpt beg Toyota säger att jag får räkna med 60 000. Jag fattar att man får vad man betalar för. Jag vill köpa en bil nu i höst som inte pajjar under vintern, så att jag får betala det jag trodde mig ha sparat i reparationer istället...

Jag har tänkt köpa av en bilhandlare eftersom jag inte kan ett smack om bilar, hur mycket dyrare blir det än att köpa av privatperson?

Tacksam för synpunkter på vad vi ska tänka på inför vårt första bilköp!  :-[

 :D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 00:33 »
det viktigaste att fundera på er, vad ska ni ha bilen till?

toyota er faktiskt bra, vi har en landcruiser och en hiace och måste sega vi e nöjd. visst har det varit lite problem men det er det på alla bilar men annars er vi mer nöjd med dessa en vi varit med några andra bilar vi egt.
men man behöver inte stirra sig blind på merket, jag hade en fiesta som gick över 47 000 mil och hade gått ett bra tag till men vart stulen och inkörd i en stolpe =( annars har ju ford dåligt rykte och det stemmer ner det geller rost men inte annars

så ta en funderare på vad ni ska ha biln till sedan kan vi komma med tips =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 00:40 »
jag hade nog köpt en liten skoda. drar inte för mycket soppa, är lättmeckade/billiga bildelar, ingen stor värdeminskning jämfört med andra bildar, går fint, inte speciellt dyra i inköp heller, rätt så säkra också. min svärfar hade en felicia pickis en gång i tiden och den tyckte jag om och hade det inte varit för alla våra hundar hade det nu blivit en octavia kombi diesel som andra bil istället för den minivan vi nu köpte istället.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 00:47 »
Vi bor på landet och behöver bilen för att göra vardagsärenden som att handla mat, frakta saker, göra utflykter osv. Antingen tar vi bilen till pendeltåget (6 km bort) , eller åker hela vägen till jobbet, beroende på. Min sambo jobbar lite här och var i landet så det kan bli längre resor också.

Vi är två vuxna och ett spädbarn. Till att börja med behöver vi en pålitlig bil som inte är så dyr i drift. Ingen av oss har körkortet klart ännu, så vi är oskrivna blad i detta sammanhang.

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 00:58 »
ja, både toyota och skoda är ju väldigt pålitliga bilar. det beror lite på smak, tycke och plånbok där.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 01:44 »
1:köp aldrig av bilhandlare ( dom är värre än hästhandlarna ;D)
2:Ta med nån som kan motorer när du ska köpa bil
3:Pruta! finns alltid nåt att anmärka på som inte stod i annonsen .
4: Ha säljaren att garantera det den sakt på papper
5: Köp typ volvo ist , går att laga det mesta med mkt billiga delar som finns överallt
6: krockar du med dom småbilar du tänkt dej blir du mos .....

Mina åsikter som bott med en bilhandlare i 20år  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #6 skrivet: 13 sep-11 kl 06:50 »
Vi bor på landet och behöver bilen för att göra vardagsärenden som att handla mat, frakta saker, göra utflykter osv. Antingen tar vi bilen till pendeltåget (6 km bort) , eller åker hela vägen till jobbet, beroende på. Min sambo jobbar lite här och var i landet så det kan bli längre resor också.

Vi är två vuxna och ett spädbarn. Till att börja med behöver vi en pålitlig bil som inte är så dyr i drift. Ingen av oss har körkortet klart ännu, så vi är oskrivna blad i detta sammanhang.

/ Alba

Nummer ett. Ska det fraktas saker, köp en kombi!! En med dragkrok är rätt smart.. Nummer två. Ni är alltså tre personer som ska åka i bilen, och även om den ena personen är en mycket liten person, så ska den mycket lilla personen ha en massa skrymmande extrastolar. Dvs, skaffa en bil som även en vuxen sitter acceptabelt i baksätet!

Jag hade en vw polo, och den var acceptabel när jag var ensam med gossen. Men när jag blev sambo, och det alltså hände att vi var tvungen att sitta tre personer så var den definitivt för liten! Inte ens en femåring satt bekvämt i baksätet när nån satt där fram...

Har haft ett par småbilar, och så gamla volvo 740. Min erfarenhet är att det definitivt är lönt att lägga lite möda på att leta fram en välhållen 740. Håller hur länge som helst (hade en 745 ihop med mitt ex, och den hade gått 58000 mil sista gången jag körde den) om man bara tar hand om dem, och man sitter jävligt bra där fram, och faktiskt helt okej när man måste begagna baksätet också. Dessutom slipper man oroa sig för värdeminskning (vilket jag hade grym ångest för med polon...)

Vill man ha en mindre bil så kanske man kan leta efter toyota corolla, eller nån mazda. Har för mig att dylika har gott rykte. Men då ska man också väga in det där med lastkapacitet. Allrahelst om man bor på landet så är det enormt värdefullt att kunna transportera hem grejjer.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #7 skrivet: 13 sep-11 kl 07:15 »
Inte skulle jag skaffa mig en småbil för 2 vuxna och ett barn, precis som föregående skriver.. Vart skall du ha packningen, bilbarnstol, barnvagn mm..? En kombi är väl att föredra... eller.. Det finns lite mindre kombimodeller som drar ganska lite..

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #8 skrivet: 13 sep-11 kl 07:22 »
Hur man än vänder sig är det inte billigt att ha bil om man inte meckar själv. Räkna med att summan av reparationer+värdeminskning hamnar på minst 10-20 000 kr/år, oavsett om du har en lite nyare eller äldre bil.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #9 skrivet: 13 sep-11 kl 07:41 »

6: krockar du med dom småbilar du tänkt dej blir du mos .....



Beror på vilken småbil.

Test med en äldre volvokombi och en nyare Nissan Micra i frontalkrock visade att volvon var den som var mest demolerad.

Men om man jämför lika gamla bilar så är oftast den större bilen säkrare.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #10 skrivet: 13 sep-11 kl 09:03 »
Om du inte tänker meka med bilen själv utan låta närmaste lokala verkstad sköta den saken, så kolla vilka märken den verkstaden är van att jobba med.

Beträffande kamremmar så är det mycket olika bytesintervall som gäller på olika motortyper, allt från 4000 till 16000 mil. Kamremsbytet är inte särskilt dyrt om det är en bil där det är lätt att komma åt utan att man behöver plocka bort en massa ovidkommande delar men det finns också skräckexempel på motsatsen. En del motorer (bl a Saab och Toyotas större motorer ) har en kedja istället för kamrem, den håller vanligtvis längre men det blir ännu dyrare när väl något måste göras åt den eftersom inte bara kedjan utan även kedjehjul, glidskenor och sånt ska bytas samtidigt. Tänk på att vissa motortyper får svåra skador om kamremmen havererar pga att ventiler och kolvar slår i varandra (på engelska kallas de "interference engines"), men andra typer klarar sig utan följdfel, på dem kan man egentligen ta risken att strunta i förebyggande kamremsbyte om man bara finner sig i att bli stående vid vägkanten och måste ordna bogsering när väl haveriet inträffar.

Nu vet jag ju inte hur stor eller liten småbil du har tänkt dig, men jag vågar nog påstå att alla någotsånär vanliga märken har modeller som har förutsättningar att uppfylla dina krav. Tänk på att när folk talar om att något visst märke har "dåligt rykte" så gäller det som regel bilar som var nya för 10-20 år sedan. De tekniska problem som orsakade det dåliga ryktet är säkert lösta för länge sen, och idag kan det vara helt andra märken och modeller som har svagheter som vi ännu inte vet något om.

Skoda ser jag nämnas på flera håll i tråden, tänk på att tekniken är gemensam för alla VAG-koncernens märken (Skoda, Seat, Audi och VW), och egenskaperna är i stort sett gemensamma för motsvarande modell av alla märkena.

Tänk också på sådana faktorer som skatt och försäkring, kom ihåg att bilskatten är mycket högre för diesel än för bilar med andra drivmedel, så även om en dieselbil drar lite bränsle måste man ha mycket långa årliga körsträckor för att det ska löna sig.

När du köper begagnad bil så kolla noga att du får med all lös utrustning som ska följa med bilen - vinterdäck, motorvärmarsladd, domkraft m fl originalverktyg, ev löstagbar dragkrok osv. I synnerhet om du köper bilen av bilhandlare är det viktigt att kolla att du får med rätt vinterdäck - förväxlingar har hänt mer än en gång. Tänk också på att en del bilmodeller har olika hjulbultar/hjulmuttrar för lättmetall- respektive stålfälgar, om det är olika sorters fälgar för sommar- och vinterhjulen ska det alltså troligen även följa med en omgång lösa hjulmuttrar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #11 skrivet: 13 sep-11 kl 11:39 »
Med det ni hade tänkt använda bilen till (bo på landet, frakta saker, pendla och barn) hade jag inte köpt någon småbil. Småbilar är utpräglade stadsbilar och är inte byggda för lantliv med gropiga vägar och besvärligt väglag på vintern.

Det finns en utbredd missuppfattning att små bilar är bränslesnåla vilket inte alls behöver stämma. En liten billigt byggd bil kan ha, av kostnadsskäl, gammal motorteknik vilket gör att den drar mer bränsle än en modern större bil. Som exempel så drar min fullstora kombi mindre per mil är kollegans lilla budgetbil Suzuki Alto, som dessutom har lika "hög" säkerhet som en flyttkartong och så uselt byggd så att han har ständigt något bekymmer med det rullande undertill (hjullager, styr- spindelleder, etc.). :o
En liten bil har däremot lägre vägskatt eftersom den baseras på vikten. Det är dock en fråga om kanske 500kr per år, så det är inga stora pengar man sparar på den.

Om din bugdet är 60.000kr så hade jag rekommenderat en VW Passat Kombi bensinare 93-03, driftssäker och snål bil med bra säkerhet. Volvo är också bra val men de drar mer bensin. Du kan få en sådan bil för 10-20.000kr, då kan du lägga 40-50.000kr på reparationer innan du är ikapp den där 60.000kr's Toyotan.

Håller med torbjorn annars, vill bara lägga till att se till så bilen är nybesiktigad och eventuella fel åtgärdare. Kontrollera gamla bes.protokoll om samma fel återkommit varje år. Kontrollera hur ofta kamrem ska bytas och när den senast är bytt, om dokumentation på detta inte finns kan du inte anta något och måste räkna med 3-5.000kr för rembyte efter inköp (prutläge!).

En begagnad bil bör inte kosta mer än 20.000kr, allting man betalar därutöver är bara för status..  ;D
En för del med så billiga bilar är att ingen kör dem till professionell rekonditionering innan försäljning, alltså ser man mer ärligt hur skabbig och i vilket skick den är. Dyrare bilar skickas ofta på rekond och då ser de helt nya ut med skinande däck, inredning och god lukt. Då luras man som oerfaren att tycka att bilen är bra fast den kan vara i vilket skick som helst..  ;)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #12 skrivet: 13 sep-11 kl 12:33 »
Kolla servicekostnaderna noga, det är stor kostnadsskillnad att serva t.ex. en VW mot en Audi. En vanlig liten service på våran VW Golf kostar c:a 1800:- medans samma service på samma verkstad på våran lilla Audi A3 kostar mer än det dubbla.
Vi är på gång att byta ut våran A3:a mot en ny bil och har länge kollat på KIA eftersom de verkar ha så generös nybilsgaranti. Men när vi började lusläsa villkoren så var det inte så mycket som ingick den garantin. Dessutom så är servicarna 3ggr så dyr på en Kia jämfört med VW under de första 12000milen. Och Kias reservdelspriser är ibland hårresande.

Den enskilt största kostnaden på en bil är ju bränslet, så bränsleförbrukningen är en väldigt viktig faktor. En 740 är kanske billig i inköp och rep, men om man får betala 1000-lappar extra varje månad för att tanka den så är det billigare att köpa något annat.

Det var någon som rekommenderade en VW Passat kombi från tidigt 2000, jag kan bara instämma, detta är mycket bränslesnåla bilar. Räkna sedan på om diesel eller bensinare är mera lönsamt beroende på årlig körsträcka. Dieslarna vet jag drar under 0,6l/mil

På nyare bilar (2006 och framåt) beräknas fordonsskatten på CO2-utsläpp och nu har det blivit mycket mera förmånligt att äga en snål diesel än tidigare. T.ex min Golf kombi kostar bara 1200:-/år medans min lilla bensin-Audi A3 kostar 1500:-/år. Så nu förtiden är det inte lika självklart att man måste köra mycket för att det skall löna sig att köpa diesel.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #13 skrivet: 13 sep-11 kl 12:53 »
Finns det någon bra eller dålig bil? Jag tycker det är mer frågan om vad det är för bil Disel eller bensin,framhjul eller bakhjul eller fyrhjulsdrft.
Om någon tycker det är nödvändigt med en massa skit o atumatik och finesser,som kommer att krångla efter ett tag och är villig att betala för det.Men det har inget att göra med själva åkandet i sig,man kan transportera sig från A till B även om bilen inte har AC eller automatiska fönsterhissar.
Att ett visst bilmärke skulle vara överlägset bäst eller sämst,det är mer frågan om storleken på buffen som motorjournalisterna bjuds på.Skulle någon vara så osmart att skriva att den nya Volvon är en riktig flopp och skitbil,så skulle han inte bli bjuden till bilmässan i Geneve nästa gång.

Nä kolla i Biltemakatalogen hur mycket bildelar som finns till bilmärket,då har man i alla fall billiga delar.Sedan om bilen är lättmekad så är det naturligtvis ett pluss.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Xoot

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #14 skrivet: 13 sep-11 kl 12:55 »
Exempel: Passat och Audi A4.

Kostnaden är i princip identisk inom diverse underhåll eftersom det är två likadana bilar.
Passat mellan årsmodellerna -98 till -03/-04 ska du absolut undvika.

Framvagnarna trillar sönder. Du måste byta leder året om i den.
c-låset brukar ge upp. Antennförstärkaren ger ofta upp. Klarlacken brukar lossna. Drivknutarna håller sällan.
Kopplingen är känd för att behöva sjusteras men dock inte behöva bytas. Klimatanläggningen brukar ge upp.

Det kostar alltså pengar. Har papper på "vanliga fel" som referens och haft två av modellerna i min ägo.

Då måste man väga in, är en Passat värd det ändå?
Kan vara. Om det är en 1.9tdi. Vissa får en sådan kombi att dricka 0.45liter milen med släpvagn efter.
Man kan hitta ex. från -98 för 18.000:-. Men då ska man ha alla felen i bakhuvudet som kostar lite.

Bensinmotorn 1.8t är snabb, törstig som en elefant i stadstrafik men snål på landsväg.
Väldigt känd för att oljan vid oljepumpen geggar och bildar kox. Ja, efter ett tag krävs ny motor.
Det börjar med att oljelampan tänds ibland för en, den reagerar då på lågt oljetryck.
När du ska fylla på motorolja så märker du att du har ju inte lite olja, kan ha fullt.

Rekommenderar ingen.
Varken A4an eller Passaten. obs, det är främst kombin som har problem med klarlacken.

Ska snart göra av med min sedanmodell av Passat och den luktar svårsåld.

Xoot

  • Gäst
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #15 skrivet: 13 sep-11 kl 12:56 »
Finns det någon bra eller dålig bil?

Finns japanskt, hur bra som helst. Krånglar aldrig, billiga vid service och underhåll.
Men också enormt tråkiga.  ;D

bjogun

  • Inlägg: 11
  • Driver en gård med köttdjur i Istorp.
    • Västergötland
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #16 skrivet: 13 sep-11 kl 13:26 »
Kör med peugeot 405 GTX, det är en diesel. Har kört 36000 mil med den och mestadels gjort löpande underhåll på den. Av en slump sprang jag på en 406 igår som hade gått nästan 22000 mil. Lite småfix men jag räknar med att det kommer att landa kring 10000:- inkl inköp av bilen. Den drar ca 0,55 l diesel/mil. Både Peugeot 405 och 406 är driftsäkra med bra komfort.

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #17 skrivet: 13 sep-11 kl 15:46 »
Subaru Outback om du vill ha en bra fyrhjulsdriven, säker vinterbil. Den drar dock lite mer soppa pga. fyrhjulsdriften. Annars är Volvo bra för det finns mycket reservdelar om den pajjar. Vi har kört Subaru i några år nu som vår "förstabil" Den är bra. Sen kör jag själv en alldeles för dyrkörd Ford Explorer. Den rekomenderar jag INTE. Fast den är bra när man ska packa mycket och köra i blankisiga backar. ;)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #18 skrivet: 13 sep-11 kl 16:12 »
En Subaru i den prisklassen ska man akta sig för. Sticker en drivknut så kostar den 8500 spänn utan montering. ENA SIDAN.
Nu är det ju sällan en Subaru går sönder men alla kollar ju inte damasker.........eller något annat heller. Och DÅ blir det dyrt!
Annars är det nog den bästa standardbil som finns, för de som inte kan köra i halka. o:) 4-hjulsdrift kostar alltid extra bensinpengar och väldigt få har nytta av det.

Volvo 740/940 börjar t.o.m. jag vänja mig vid. Med smala hjul (185-65-15) och försiktighet med gasen går 115 hkr. att köra på neråt 0,8. Har den inte stått på Volvo-verkstad i Småland ska den inte kosta så mycket att underhålla heller, men det hade min gjort. >:( Och kompisens  >:D

Aluminiumfäljar och breda däck kostar skjortan på alla bilar.
Seat, VW och Skoda skulle jag nog titta efter, gärna Golf eller Octavia kombi. Passatens framvagnar....................se Xoots inlägg, men inte så dyrt som man kan tro.
Toyota är också bra men oftast för dyra i inköp.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skaffa bil - behöver råd!
« Svar #19 skrivet: 13 sep-11 kl 16:21 »
...Passatens framvagnar....................se Xoots inlägg, men inte så dyrt som man kan tro...
I snitt har de kostat 2000 kr/st har jag för mig på de 5 jag bytt men de går inte sönder så ofta, bilen är trots allt 11 år gammal och körs mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser