Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda killingskinn  (läst 2449 gånger)

idamaria

  • Inlägg: 129
bereda killingskinn
« skrivet: 13 okt-06 kl 11:39 »
jag har kommit över några killingskinn som jag skulle vela bereda, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. först tänkte ja på att bereda dem med alunsalt, men dom e torkade så det kanske inte är en så bra idé. eftersom skinnen är tänkta att bli mössor måste skinnen bli mjuka, o det skulle ju alunberedningen ge, att bereda med bark som man bereder renbällingar verkar inte heller helt rätt, dom lär ju bli aldeles för hårda då...

någon som vet hur man gör?
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:bereda killingskinn
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 19:47 »
skinnen skall ju blöt läggas först så det går ju bra ändå...fast de är torkade... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:bereda killingskinn
« Svar #2 skrivet: 16 okt-06 kl 23:25 »
okej, så att garva m alunsalt går bra? ja tänkte bara på hur man gör när man garvar renbällingar, då torkar man ju inte dom först utan de ska göras när dom e färska.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser