Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastnad glödlampa  (läst 1513 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Fastnad glödlampa
« skrivet: 09 aug-19 kl 00:41 »
Halloj

Har ni något tips på hur jag kan få loss en fastnad glödlampa? Det är den som sitter i kylskåpet. Det är för trångt i vrån för att få in något redskap, tex tång att greppa med. Jag har försökt sätta vävplåster runt för att få bättre grepp. Visst fick jag bättre grepp men det hjälpte inte. Jag har försökt att värma upp kylskåpet i tre dygn för att se om den varmare metallen ville släppa ifrån sig glödlampan men det hjälpte inte. Inte heller hjälpte det att kyla skåpet till nollan. Det är tji. Det är någon månad sedan jag senast fick ut glödlampan och jag skruvade troligen i den för hårt. Jag har haft vissa funderingar på att försöka spruta med någon form av olja men det är väldigt tätt mellan glaskropp och fattning så jag tror inte det fungerar. Det är som sagt för trångt i vrån, för att krossa lampan och plocka ut delarna med tång eller dylikt.

MvH
CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #1 skrivet: 09 aug-19 kl 01:53 »
Om du beslutar dig för olja så köp dig omega krypolja.
Senast jag såg den var på mekonomen. Den har egenskapen att vilja krypa in där det är trångt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #2 skrivet: 09 aug-19 kl 09:07 »
Det finns en speciell krypolja just för att få omedgörliga glödlampor, glimtändare, lysrör mm att släppa. Kommer inte ihåg varumärket, men den brukar vara i en ganska liten vit sprayburk. Säljs bl a hos elgrossister.
Vaktmästare och fastighetsskötare brukar alltid ha en sån burk till hands.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #3 skrivet: 09 aug-19 kl 21:04 »
Mitt undermedvetna har tydligen arbetat under dagen, och kom för en stund sedan på att den där krypoljan heter "Kvick-Loss".

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #4 skrivet: 09 aug-19 kl 22:27 »
Jag brukar slå sönder glaset och ta en spetsig rak eller böjd tång och ta tag i metallen på lampan och skruva ur den.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #5 skrivet: 11 aug-19 kl 04:02 »
Det går inte att ta tag i någon metall för den är inskruvad inuti själva fattningen i kylskåpet och det får som sagt inte plats med någon tång i den trånga vrån. Men tack för tips om kypoljan. Åker till Clas Ohlsson på måndag och kollar om de har nån sån. Hoppas det kommer med nåt lämpligt sprutmunstycke som går att få in i vrån. Gärna böjbart, tror jag har en sån grej till cykeloljan.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #6 skrivet: 11 aug-19 kl 13:34 »
Det går inte att ta tag i någon metall för den är inskruvad inuti själva fattningen i kylskåpet och det får som sagt inte plats med någon tång i den trånga vrån. Men tack för tips om kypoljan. Åker till Clas Ohlsson på måndag och kollar om de har nån sån. Hoppas det kommer med nåt lämpligt sprutmunstycke som går att få in i vrån. Gärna böjbart, tror jag har en sån grej till cykeloljan.

/ CG

Sväng hellre in till en lampbutik elfirma då vid närmare kontroll visade sig att produkten inte fanns hos classe.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Fastnad glödlampa
« Svar #7 skrivet: 11 aug-19 kl 16:17 »
Eller, ännu bättre: Nu när du har namnet på produkten, sök på nätet för att hitta en återförsäljare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser