Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränning!  (läst 7492 gånger)

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Bränning!
« skrivet: 16 feb-06 kl 08:37 »

Nu var det ju ett tag sedan jag gick min keramikutbildning och kunskaperna har liksom svalnat.  :-[
Behöver lite hjälp här nu när jag ska komma igång med att bränna alla mina alster.
Skröjbränningstemperatur och tid för lergods och stengods?

Sen har jag min ugn i stallet, där för tillfället bara katten bor. Men är det farligt att köra igång en bränning där utan direkt ventilation? Ugnen är inte inbyggd i nåt rum utan står helt öppet i stallet.

dolomit60

  • Inlägg: 16
    • Magnesiumkarbonat, och krita
Re:Bränning!
« Svar #1 skrivet: 10 jul-06 kl 03:18 »
Skröjbränningstemperatur: Mellan 900 till tusen grader.
Det gäller OAVSETTom du bränner stengods, poslin, eller lergods !
Ju lägre du bränner ju porösare blir givetvis skärven.
Ju porösare skärven är, ju mer glasyr suger den.

Upp till hundra gradet ska det gå sakta. från 100 till 500 brukar jag inte köra snabbare än 200 grader i timmen. Från femmhundr och upåt kan du köra för full utblåsning !

Är man nogrann kan det vara bra att försäktra sig om att hela ugnen blir lika varm, genom att utjämna i tio minuter vid toptemperatur, men jagtror det är onödigt vid skröj egentligen.

Om man är ovan är det viktigt (för tjockleken på glasuren osv.) qtt man kär vid samma temperatur hela tiden, så man får in rutinen vid glasering.

om man gillar porös eller tät are skärv är en smaksak. Men en annan aspekt är givetvis att det blir enaning billigare att skröjbränna vid 900 än vid 1000.

Nu vet jag ju inte om du har elugn, eller gas, och hur ditt stall ser ut.

Âr det gasugn ska du givetvis ha utluftning, eftersom en sådan ugn suger syre - lokalen riskerar att bli syrefattig annars. Ett annat problem är ju att det blir en helt annan turbulens i gasugnen, och varmluften ska ju ut, vilket kan innebära brandfara, om den inte avleds på rätt sätt.
Om du har något som helst som är brännbart tycker jag du ska försöka isolera omkring ugnen på nätt sätt. Gipsskivor är exempelvis utmärkta.

Har du djur därinne så skall du givetvis säkra dig att dom nte kan komma åt gaslangar eller liknande av misstag.
Om du har glasyrrum däreinne så gäller väl samma regler för stendamm, och tungmetaller etc, för dina djur, som för dig själv, om du vill att djuren ska må bra.
Jag skulle inte låta katterna springa runt i samma rum som jag glaserar, eller band glasyrdamm, och byttor.

Men om det vbara är dunsterna från en elugn som du är rädd för tror jag inte du ska bekymra dig.
Det är inte hälsosamt, men en mäniska kan varra i samma lokal som han bränner varenda dag ett helt liv utan att bli nämvärt skadad. En katt lever ju som regel bara en bråkdel av den tiden, och hinner således inte inandas lika mycket gaser på långa vägar !
Jag har iblend blivit illamående av gaser när folk har bränt guld på posrslin. Så fort jag kommit ut i friska luften igen har jag emellertid mått bättre.
Och om katten utsätts för sådan luft, så försvinner han från stallet illa kvickt - tro mig !

men kolla i dina gamla böcker ! Det mesta du frågar om står i vilken som helst bok om keramik. Saknar du böcker kan man få keramikböcker mycket bi8lligt i antikvariat och andrahandsaffärer!

En dyr men bra bok är Finn Lynngaards "Keramisk handbok".
Jag är i första hand här som hantverksintresserad, även om jag också känner stor sympati för sajtens almäna anda, och ideér generellt.
Själv sysslar jag mest med keramik. men även lite  trä och glas. Och spå intresserar jag mig för allt slags hantverk, som jag inte sysslar med själv också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser